Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fant ingen treffende kategori, el tidligere emne som jeg kunne plassere emne mitt i, men her er i hvertfall spørsmålet;

 

Er det noen som kan forklare meg hva en eps fil er, og hjelpe meg å gjøre om et jpg bilde til en eps fil? :dontgetit:

 

På forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fant ingen treffende kategori, el tidligere emne som jeg kunne plassere emne mitt i, men her er i hvertfall spørsmålet;

 

Er det noen som kan forklare meg hva en eps fil er, og hjelpe meg å gjøre om et jpg bilde til en eps fil? :dontgetit:

 

På forhånd takk for hjelpen :)

8754564[/snapback]

 

Hvorfor mener du programmering er det rette stedet?

Skal du programmere et program som gjøre det så det helt riktig sted :)

....Hvilke språk bruker du?

....Hvilke OS bruker du?

 

Kan du ikke i det minste prøve å finne hva eps er for noe istede for å be folk gjøre all jobben for deg.

 

gooooooogle

 

Ellers så får du ha en fin dag

Endret av Giddion
Lenke til kommentar

EPS er innkapsla postscript. Sidan du vil ha EPS så er det sikkert fordi du skal sende noko til et trykkeri. Grunnen til at dei bruker EPS er at det er et vektorformat. Dermed vil det neppe hjelpe deg så veldig å pakke ei JPG-fil inn i EPS, med mindre du manuelt vektoriserer den.

Lenke til kommentar
Eps er ikke et bildeformat, det er en kontainer for ulike typer bildeformater. Det kan være både vektor og punktgrafikk.

8791645[/snapback]

Strengt tatt er det også feil. Postscript er et turing-komplett, stack-basert, programmeringsspråk. Det er i hovedsak brukt av printere for å lagre grafikk og tekst som vektorer, men eg har sett kalkulatorer, strekkodegeneratorer o.l. laga i PS. På mange måter ligner det sterkt på PDF.

 

Postscript støtter kun tekst og vektorgrafikk /native/. Evt. punktgrafikk er bare pakka høvelig inn i PS, og er dermed i realiteten ikkje PS.

Lenke til kommentar

Det var lett :) LaTeX?

 

Regner med at du har Linux eller annen *nix, i allefall tilgang til det, som LaTeX-brukere gjerne har. Dersom LaTeX er installert (det er det stort sett), er det bare å taste inn en liten og søt kommando:

convert fil.jpg fil.eps

 

Forøvrig: "convert" kan konvertere til/fra de

while (true) {
print ("aller ");
}
^C

fleste bildeformater :)

Lenke til kommentar
Det var lett :) LaTeX?

 

Regner med at du har Linux eller annen *nix, i allefall tilgang til det, som LaTeX-brukere gjerne har. Dersom LaTeX er installert (det er det stort sett), er det bare å taste inn en liten og søt kommando:

convert fil.jpg fil.eps

Convert har nada med latex å gjere, og er en del av ImageMagick-pakken, som er laga for batchprosesering av bilder. IM finst sikkert for windows også.

Lenke til kommentar

Joda, men det pleier å installeres sammen/samtidig med LaTeX, av en eller annen grunn.

 

Jeg prater om Linux/Unix, fordi jeg kan nada om kjøring av TeX på Windows (bortsett fra når folk kommer bort til meg med utskrifter hvor alle æøå er flytta ½ cm til venstre, og lurer på hva som har skjedd

 

Stort sett funker det å bare ta den samme tex-fila og kompilere den på nytt, på en Linuxboks, kjøre dvipdf, og vips så er det en fin pdf der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...