Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Hilux. Kul førstegangsbil?


Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste blitt utrolig fascinert av Toyota Hilux (den eldre typen, ca. 1987-1993) og liknende biler. De er høye og barske, og går mil etter mil etter mil uten å klage et sekund, etter hva jeg har hørt.

Så da tenkte jeg at når jeg en gang skal ha meg bil (om ca. et år kanskje), så hadde det vært kult å hatt en Hilux. Det er litt unikt å ha en sånn bil som ungdomsbil (de fleste kjører rundt i Golf, Polo, BMW, sedaner/coupéer), så da blir det enda kulere. Bilen kan også brukes til mye rart, og det gjør ikke så mye om den får en bulk eller to.

(random bilde fra finn.no)

 

Så er det en god bil å kjøre for en fersk sjåfør? Er det mye tull med dem (ting som må byttes, fikses, osv)?

 

Det eneste negative jeg kan finne, er at de fleste som selges her i landet er registrert som varebiler. Er det problematisk å lage til to seter på den lille plassen bak? Og er det vanskelig å få det godkjent?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For det første er det jo som du sier et originalt valg, men det er jo en grunn til at mange kjører Golf, 3-serie og Carina II også. Det er jo ikke akkurat noe komfortbørse disse modellene av pickuper, med harde seter, bladfjører og det som er. Har kjørt en del Mitsu' L200 fra ca. samme tidsrom, og det er ikke noe stor opplevelse akkurat. Fordelen er jo at de fås med manuelt sjaltbar firehjulstrekk, med lav- og høygir, og at det er rikelig med lastekapasitet (sørg for å få med hardtop, blir så mye mer anvendelig da). Men, når det er sagt så er jo i hvert fall den Mitsu'n ellers grei å kjøre, med god girkasse (bomgiret ikke en gang), grei servostyring og god oversikt, i hvert fall fremover.

 

Motormessig er det vel heller ikke mye å skryte av, men det går jo fremover i hvert fall.

 

Ang. kvalitet så er jo disse bilene bygd med tanke på å få juling, og og Toyota i så måte er jo genialt om det er lite feil du er ute etter.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mye peiling på hilux, men den du viste bilde av er med Stiv foraksling. En vesentlig fordel om du skal ha hevesett til den. Hevesett for IFS (independent front suspension) er svindyrt. Finnes også bodylift, men det er i mine øyne jallajalla og har lite på offentlig vei å gjøre. 7,5" diffen i IFS`en tåler heller ikke mye juling..

 

Husker ikke helt hvilket år de gikk fra stiv aksling til IFS.

 

Motormessig kom vel de gamle luxene med både bensiner og toyotas velprøvde 2l dieselmotor. (2.4 sugediesel). Drar ikke skinnet av pølsa, men med turbo på denne går den ikke så værst..

 

Disse bilene krever mere vedlikehold enn en personbil i form av smøring av kryss, CD-ledd og en rekke styreledd..

 

Kan gjøre mye kult med de gamleluxene. Slenger ved et bilde av luxen til en kompis. Den er fra midten av 80-tallet, men nybygd med chevy 350 V8. Ombyggingen er også godkjent :dribble:

 

post-23605-1180641547_thumb.jpg

 

post-23605-1180641570_thumb.jpg

 

post-23605-1180641610_thumb.jpg

Endret av wazzza
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke. Antok at det var en Hilux variant uansett :hmm:

 

Selv liker jeg de nye modelen, spesielt med blå farge, men jeg antar at disse ikke er så praktiske når du bor i Oslo.

 

Var det ikke forresten en slik de prøvde å ta livet av i TopGear uten særlig hell ?

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Drittøft valg som jeg støtter 100%! Det er jo en superkul førstegangsbil for den som tør å tenke annerledes. Tror heller ikke komforten er sååå utrolig mye værre enn en Golf II med kappa fjærer og totalt utslitte foringer.

 

Plassen bak er vel ikke all verden, men jeg har sett noen modeller med "klappseter" bak. Greit nok til folk som er under 1.40 høye (små barn altså) eller til nød voksne over kort kort strekke.

 

Går vel ganske greit 31" på disse uten noe heving og fortsatt ha gode vandringsegenskaper på fjæringa. Ett sett med 31" BFGoodrich All-Terrain koster ikke stort mer enn et sett med 17" gode sommerdekk til personbil heller.

Lenke til kommentar

Som en liten digresjon kan jeg jo nevne at den nyeste HiLuxen er herlig. Meget gode kjøreegenskaper, anvendelig diesel, nydelig girkasse og brukbart med utstyr. Interiøret ser tøft og solid ut, samtidig som man ikke skjemmes av å sitte der, og utvendig er jo bilen knalltøff. Aller helst i svart eller knall gul! Har kjørt en del av denne også, og jeg elsker den bilen. Utrolig god oversikt i den også, ingen problemer å ryggeparkere, eller kjøre opp "låvebruer" :)

Lenke til kommentar

Jeg ser på bilder at Mitsubishi L200 ikke har noe plass bak førersetene. Men på Hilux så kan det se ut som at det er en god halvmeter (kanskje en meter) bak førersetene. Er det noen som vet om det vanskelig å lage til to godkjente sitteplasser baki der?

På en 15-20 år gammel bil kan vel ikke det by på de store omregistreringsavgiftene.

Lenke til kommentar

Du må nok ha en "extended cab" for å kunne ha bakseter i Hi-lux (litt lenger).

 

Vær obs på at det er dyrt å fikse ting på verksted når det gjelder slike biler pga 4WD.

 

Skal garantere deg en ting ihvertfall, det er på grensen til ekkelt å kjøre en golf o.l etter man er vant til pick-up.

Selv kjøpte jeg nylig en Mazda B2600 og det er ingen vei tilbake til småbil som ikke kommer frem noe sted for meg :)

 

Ting du absolutt bør sjekke om du skal kjøpe en er ulyder/lekkasjer i drivverk/girkasse/kardang osv..

Vær også obs på at dette er biler som ofte ruster, så sjekk nøye bærende deler.

Lenke til kommentar

Broderen hadde 92 Hi Lux som første bil. For så vidt har han den ennå snart 10 år etter. Egentlig en grei bil for en 18-åring med ferskt førerkort, går jo ikke så fort :!:

 

Fin bil å kjøre, god komfort. Evighetsmaskin, bilen hans har 200k+ på telleren uten større rep.kostnader. Pass på rust, ramma er stort sett grei, men karrosseriet ruster friskt. Hvem som har hatt bilen er også viktig. Den bør ikke være anleggs-/firmakjørt da disse bilene ofte er meget hardt brukt. Se om du kan finne en trivelig bonde oppe i ei lita fjellbygd som bare motvillig vil kvitte seg med sin ;)

 

Skal du ha bakseter, må du finne en X-cab, eller kanskje aller helst dobbel-cab. X-cab kan ha et lite baksete, mens dobbel-caben har et noenlunde normalt baksete. Varebiler med over 10 år på baken i Norge betaler ikke avgifter for å sette i bakseter.

Lenke til kommentar

Broderens diesel ligger på rundt literen på mila, blandet kjøring. Litt mer på vinteren pga. at frihjulsnava da er tilkoplet stort sett hele tida slik at det er lett å kople inn firehjulstrekket. (Slipper ut og skru :cool: )

Endret av kaiat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...