Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Skal forøvrig bli lovlig i norge med Sativex(om det ikke er det)..

Det har blitt gitt ut konsesjon til det, ca. 4 år siden nå hvis jeg husker rett. Dette var et prøveprosjekt, eneste er at ingen er villig til å gi økonomisk støtte til dette, så personene det ble gitt til gav ganske enkelt faen pga. prisen på Sativex er skyhøy.

Triste og/eller frustrerende greier >:O

 

Edit: Forøvrig er denne linken relevant ;O

"Alkohol - Vårt farligste rusmiddel"

Endret av reversfaen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.dagbladet.no/2011/12/06/kultur/debatt/kronikk/narkotika/legalisering/19304277/

 

Edit: Forøvrig er denne linken relevant ;O

"Alkohol - Vårt farligste rusmiddel"

 

Det er vel ingen tvil om hvilket rusmiddel som er det mest destruktive for samfunnet i dag, men at vi har vært så idiotiske og legalisert et så destruktivt rusmiddel, gjør det ikke OK å legalisere enda ett. Tvert om, vi burde lære av feilene vi har gjort.

Jeg er hverken interessert i å bruke cannabis eller betale for belastningen misbruk fører på samfunnet.

Endret av Itspersonal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2011/12/06/kultur/debatt/kronikk/narkotika/legalisering/19304277/

 

Edit: Forøvrig er denne linken relevant ;O

"Alkohol - Vårt farligste rusmiddel"

 

Det er vel ingen tvil om hvilket rusmiddel som er det mest destruktive for samfunnet i dag, men at vi har vært så idiotiske og legalisert et så destruktivt rusmiddel, gjør det ikke OK å legalisere enda ett. Tvert om, vi burde lære av feilene vi har gjort.

Jeg er hverken interessert i å bruke cannabis eller betale for belastningen misbruk fører på samfunnet.

 

Agree.

 

Det at noe er farlig en noe annent godtgjør ikkje for at den mindre farlige skal bli akseptert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da får dere fortsette den tanke og politikk som virker så bra da:)

 

Ja, norsk politikk fungerer svært bra, faktisk i verdensklasse.

 

http://theforeigner.no/pages/news/un-says-norway-still-best-place-to-live/

Norway has topped the United Nations’ global list of the best country to live in for the eighth year running.

 

 

Jeg synes derimot at Nils August Andresen har mange gode poeng, men liker ikke samenligningene hans eller ideén om å gi opp fordi du møter litt motstand.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Ja, norsk politikk fungerer svært bra, faktisk i verdensklasse.

 

http://theforeigner.no/pages/news/un-says-norway-still-best-place-to-live/

Norway has topped the United Nations’ global list of the best country to live in for the eighth year running.

 

 

hahahaha

 

Forteller "verdens beste" noe om overdosestatistikken for heroinbrukere?

 

Da får dere fortsette den tanke og politikk som virker så bra da:)

 

Det er tydlig at du ikkje har kjennskap til hva dårlig politikk er.

 

Klart. Men man kan se på plata f.eks de som får smake din utopi. Men jeg antar jo at du føler at du får utrettet noe med en forbudslinje.

 

FHN og en filmsnutt;

 

Lenke til kommentar

hahahaha

 

Forteller "verdens beste" noe om overdosestatistikken for heroinbrukere?

 

Det vil alltid være avvik.

Folk fyllekjører, drikker seg ihjel, banker, sloss og dreper fylla.

 

Er det greit vi legaliserer alt som fører til en eller annen form for kriminalisering?

 

Skal vi sympatisere med alle som bryter loven?

 

Er det noen andre enn heroinmisbrukerene på plata sin feil at de er i den situasjonen?

 

 

Klart. Men man kan se på plata f.eks de som får smake din utopi. Men jeg antar jo at du føler at du får utrettet noe med en forbudslinje.

 

FHN og en filmsnutt;

 

Jeg er ikke fremmed for tanken om å legalisere narkotika for medisinske grunner eller til og med på resept for de som virkelig trenger det, men jeg er sterkt i mot totallegaliseringen av enten cannabis eller alle narkotiske midler som tidvis blir diskutert her.

 

At vi får utrette noe er helt sikkert.

Jeg er virkelig glad at avstanden og tabuet som i dag folk flest har til narkotika fører til at i alle fall mine næremeste venner og familie holder seg langt unna narkotiske midler.

 

Og siden du synes dette er morsomt og klarer å holde en seriøs tone, avslutter jeg med dette:

High five!

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Det vil alltid være avvik.

 

Og hva er avviket? Vi ligger jo i verdenstoppen på overdosedød. Klapp i hendene, ett nytt område Norge er i toppen på. Og med tanke på din omtanke for heroinavhengige nedenfor så bør du jo være glad. Du slipper flere heroinavhengige.

 

Er det greit vi legaliserer alt som fører til en eller annen form for kriminalisering? Skal vi sympatisere alle som bryter loven?

 

Gyldigheten av ord skrevet på papir er da vitterlig ikke så enkel. Du ville nok ikke gått å drept samtlige jøder/muslimer om det skulle bli en lov som sa det var lov i morgen. Eller...

 

Er det noen andre enn heroinmisbrukerene på plata sin feil at de er i den situasjonen?

 

Foruten onkel som rævpulte heroinjunkien når han/hun var 10, nei. Men de krever ikke akkurat at du skal også være der. Så din insinuasjon er ganske så ond, og baserer seg kun på at du mener du selv er et forbilde for alle andre på hvordan man skal leve.

 

Jeg er ikke fremmed for tanken om å legalisere narkotika for medisinske grunner eller til og med på resept for de som virkelig trenger det, men jeg er sterkt i mot totallegaliseringen av enten cannabis eller alle narkotiske midler som tidvis blir diskutert her.

 

Klart du er. Men det er legalisert i dag i form "svart". Du bedriver represjon, og tror at du styrer utviklingen. 40 år med erfaring er ikke nok altså.

 

At vi får utrette noe er helt sikkert.

Jeg er virkelig glad at avstanden og tabuet som i dag folk flest har til narkotika fører til at i alle fall mine næremeste venner og familie holder seg langt unna narkotiske midler.

 

Tabu mot å fyre seg en joint? Tabu mot å sette en sprøyte midt på gata?

Hvor i all verden i dette land er det du opprettholder ditt sunne legme? For i byene og tettstedene kan du virkelig ikkke oppholde deg.

 

Ellers gratulerer med den perfekte familie.

 

Og siden du synes dette er morsomt og klarer å holde en seriøs tone, avslutter jeg med dette:

High five!

 

Never high five a rabbi!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da får dere fortsette den tanke og politikk som virker så bra da:)

 

Det er tydlig at du ikkje har kjennskap til hva dårlig politikk er.

 

 

Klart. Men man kan se på plata f.eks de som får smake din utopi. Men jeg antar jo at du føler at du får utrettet noe med en forbudslinje.

 

 

 

Så du bekrefter faktisk at det er en sammenheng i mellom dei på plate og andre brukere?

 

Det vil jo absolutt styrke en kriminalisering, siden det på plata faktisk er et stort samfunnsproblem. Bra du ikkje skal kjempe den saken her i en politisk sammenheng, herrejesus for et utsagn. haha

Lenke til kommentar

Og hva er avviket? Vi ligger jo i verdenstoppen på overdosedød. Klapp i hendene, ett nytt område Norge er i toppen på. Og med tanke på din omtanke for heroinavhengige nedenfor så bør du jo være glad. Du slipper flere heroinavhengige.

Min omtanke og medmeneskelighet har da ingenting med mine meninger om ansvar for egne handlinger.

 

Tror du legaliseringen av alkohol har ført til flere eller færre alkoholmisbrukere?

 

Gyldigheten av ord skrevet på papir er da vitterlig ikke så enkel. Du ville nok ikke gått å drept samtlige jøder/muslimer om det skulle bli en lov som sa det var lov i morgen. Eller...

 

Foruten onkel som rævpulte heroinjunkien når han/hun var 10, nei. Men de krever ikke akkurat at du skal også være der. Så din insinuasjon er ganske så ond, og baserer seg kun på at du mener du selv er et forbilde for alle andre på hvordan man skal leve.

Nei, jeg ville ikke gjort det. Men jeg er rimelig sikker på at drapsstatistikken hadde forværret seg.

Heroinjunkiene rævpulte nok seg selv.

Det er klart at saken ikke alltid er like enkel og mange faktorer kan spille inn (spesielt med barn og unge), men det er i alle fall ikke statens feil at noen mennesker havner i disse miljøene.

 

Jeg er langt i fra noe forbilde, men håper at jeg en gang har noe å bidra med.

Jeg setter ikke pris på at du hinter til at min moral og etikk er lav og ond fordi jeg mener at ansvarsfordelingen ligger hos den enkelte når det kommer til rusmisbruk.

 

Klart du er. Men det er legalisert i dag i form "svart". Du bedriver represjon, og tror at du styrer utviklingen. 40 år med erfaring er ikke nok altså.

Jaha.

Du kan kanskje avklare hva resten av deltakerene i diskusjonen mener også.

 

Tabu mot å fyre seg en joint? Tabu mot å sette en sprøyte midt på gata?

Hvor i all verden i dette land er det du opprettholder ditt sunne legme? For i byene og tettstedene kan du virkelig ikkke oppholde deg.

 

Ellers gratulerer med den perfekte familie.

Jeg bor faktisk og jobber i Bergen. Jeg sitter i skrivende stund rundt 2 minutter gange fra Nygårdsparken (nord) som er Bergens svar på plata.

 

Jeg har langt i fra en perfekt familie, men misbrukere av narkotika er de ikke lenger.

Endret av Itspersonal
Lenke til kommentar

Så du bekrefter faktisk at det er en sammenheng i mellom dei på plate og andre brukere?

 

Nei.

 

Det vil jo absolutt styrke en kriminalisering, siden det på plata faktisk er et stort samfunnsproblem. Bra du ikkje skal kjempe den saken her i en politisk sammenheng, herrejesus for et utsagn. haha

 

Å skyggebokse med seg selv er ingen kunst.

Lenke til kommentar
Så du bekrefter faktisk at det er en sammenheng i mellom dei på plate og andre brukere?

 

Det vil jo absolutt styrke en kriminalisering, siden det på plata faktisk er et stort samfunnsproblem. Bra du ikkje skal kjempe den saken her i en politisk sammenheng, herrejesus for et utsagn. haha

Og hvorfor tror du disse menneskene befinner seg på Plata? Kom gjerne med en lang forklaring på nettopp dette, for det gleder jeg meg skikkelig til å høre!

 

Tror du legaliseringen av alkohol har ført til flere eller færre alkoholmisbrukere?
Den har ført til at flere tør å være åpne om alkoholmisbruket sitt, den har ført til at myndigheter kan sette restriksjoner overfor salg av alkohol, den har ført til at sånne folk som Al Capone ikke blir styrtrike på alkoholsalg, og den har ført til at flere mennesker drikker kvalitetssikret brennevin fremfor metanolsprit fra en kjeller i Moss.

 

Jeg anbefaler dere kriminaliseringsforkjempere å se hva som skjedde under forbudstiden i USA (eventuelt bare sjekke ut Boardwalk Empire). Da vil dere også se hvordan cannabiskriminaliseringen fungerer i dag. Hvis dere fortsatt støtter en kriminalisering etter å ha funnet ut hvordan det fungerer å ha cannabis kriminelt, er dere sannsynligvis bare repressive psykopater.

Endret av Magnusjs
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis du fortsatt ønsker å støtte en politikk som fengsler mennesker som velger bort alkoholen til fordel for et mildere, sunnere og anti-aggressivitetsskapende rusmiddel, så er det i hvert fall ikke langt unna sannheten. Du sier i så tilfelle indirekte at du ikke ønsker at mennesker skal få gjøre hva de vil med seg selv, og det er represjon.

 

At Godwin's law blir blandet inn, er derimot beklagelig.

 

Dessverre er det sånn at når man gjennom 300 sider i denne tråden har forsøkt å forklare godene med legalisering, og gang på gang blir sendt rett tilbake til utgangspunktet igjen fordi noen ikke vil høre, vil man komme til et punkt der nivået ikke er like høyt lengre. Om du mener jeg la meg på et altfor lavt nivå i denne debatten, tar jeg det til meg, og vil forsøke å unngå det i fremtiden.

Endret av Magnusjs
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min omtanke og medmeneskelighet har da ingenting med mine meninger om ansvar for egne handlinger.

 

Vel, det er jo ikke det du hevder. Da du mener at represjon innen narkotika gjør at i din familie er det ingen som bruker det (som du vet om selvsagt). Så din argumentasjon er i bunn og grunn en bønn om hjelp fra samfunnet for at du ikke skal begynne. Men staten, ved legalisering og regulering, sier ikke at du skal begynne heller.

 

Tror du legaliseringen av alkohol har ført til flere eller færre alkoholmisbrukere?

 

Det man vet er at forbud øker antall som drikker skadelige mengder, og ikke minst øker skadeomfanget mangedobbelt. Det bør være nok å peke på forbudstiden, både her i landet og "over there". Forbud har følgende målsetninger;

  • redusere kriminalitet.
  • løse sosiale problemer.
  • redusere offentlige utgifter til fengsler/justissektor.
  • forbedre helse- og hygieneforhold.

 

Så kan man da prøve å se på de siste 40 år innen narko, og eventuelt forbudstidene på nevnte punkter og se om de slod til. Enden på visa med alkohol ble altså liberalisering og regulering. Forbud hindrer regulering.

 

Så til ditt spørsmål. Nei, legaliseringen førte ikke med seg flere dødsfall/skader, det gjorde det motsatte.

 

Av Arthur Omre

Soon er Norges fagreste idyl, san.

Der er roser, sladder, fisk og fyld, san.

Der saa let man finder

søte smaa veninder, –

det er vort berømte forbuds skyld, san.

Politi, san, er man fri, san,

hovednæringsvei er smugleri, san.

 

Eller som H.L. Mencken sa det i 1925;

Five years of Prohibition have had, at least, this one benign effect: they have completely disposed of all the favorite arguments of the Prohibitionists. None of the great boons and usufructs that were to follow the passage of the Eighteenth Amendment has come to pass. There is not less drunkenness in the Republic, but more. There is not less crime, but more. There is not less insanity, but more. The cost of government is not smaller, but vastly greater. Respect for law has not increased, but diminished.

 

Det som gjaldt i 1925 i Usa, gjør seg gjeldende i dag i Norge angående narkotikalisten.

 

Nei, jeg ville ikke gjort det. Men jeg er rimelig sikker på at drapsstatistikken hadde forværret seg.

 

Selvsagt. Du ville ikke gjort det. Mens alle andre hadde gjort det. Fordi en selv er ren. Imponert over din egen selvinnsikt og opphøyelse av denne.

 

Heroinjunkiene rævpulte nok seg selv.

 

Akkurat, og det beviser jo mye av det du egentlig ikke vet. De som sitter på plata har et rusproblem men de har som oftest et like stort psykososialt problem. Og dette løses ikke med onkel blå. Å gi de rene sprøyter var et ramaskrik uten like for litt over 20 år siden. Idag er det ingen med vettet i behold som ønsker å gå tilbake på dette, fordi da vil oppblomstring av HIV og Hep`ene (pluss andre kjipe infeksjoner) gå i taket i befolkningen samlet sett. Og det var grunnen til at man begynte med skadereduserende tiltak, som motarbeides i dag av sterkt ideologiserte agitanter. Legalisere heroin til de som skyter vil gavne samfunnet og den injiserende. Får man folk over til å røyke, enda bedre.

 

Det er klart at saken ikke alltid er like enkel og mange faktorer kan spille inn (spesielt med barn og unge), men det er i alle fall ikke statens feil at noen mennesker havner i disse miljøene.

 

Ved å kriminalisere så skyver de langt flere inn i miljøer som er skadelige for den enkelte og samfunnet enn ved legalisering. Ved legalisering hadde man selvsagt hatt problemer, men håndterbare problemer. Som samfunnsøkonomisk ville gavnet din egoistiske tanke. Hvis du dog hadde kommet ut av din ideologiske tåke. Det er aksiomet.

 

Jeg er langt i fra noe forbilde, men håper at jeg en gang har noe å bidra med. Jeg prøver i alle fall.

 

"Epic fail" er sikret da iallefall.

 

Jeg setter ikke pris på at du hinter til at min moral og etikk er lav og ond fordi jeg mener at ansvarsfordelingen ligger hos den enkelte når det kommer til rusmisbruk.

 

Hva du setter pris på er meg knekkende likegyldig. Min sympati ligger alldeles ikke i dine følelser, men hos de som dør på plata f.eks. Eller de som kriminaliseres og får sine liv ødelagt av en stat og likesinnede som bedriver represjon som ikke fungerer. De du bryr det intet om altså.

 

Samfunnet legger opp føringene. Og all historisk evidens og erfaring sier følgende;

forbud øker skadene den søker å redusere.

 

Jeg bor faktisk og jobber i Bergen. Jeg sitter i skrivende stund rundt 2 minutter gange fra Nygårdsparken (nord) som er Bergens svar på plata.

 

Og da vil du fremdeles påstå at det har vært et lykketreff med forbudslinjen? Og forbudet er det eneste som hindrer deg at du selv står der?

 

Jeg har langt i fra en perfekt familie, men misbrukere av narkotika er de ikke lenger.

 

Godt for deg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...