Gå til innhold

PC5400 og PC6400 - Stor forskjell?


krroold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå Corsair XMS2 2x512 brikker og de fungere igrunn ganske så bra. Jeg har en Intel C2D E6300 1.86GHz som jeg har overklokket til 2.8GHz. De er PC5400 brikker og det jeg lurer på er om det er stor forskjell på de og PC6400 brikker? Overklokken min går stabilt 24/7 og jeg synes PCn har grei hastighet. Jeg bestilte meg også nå nesten samme minne bare 2x1024MB brikker PC5400. Er det stor forskjell? Er det merkbar forskjell?

 

Mvh Kristoffer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnehastigheten burde være synkron med FSB-hastigheten, mao dersom du hadde kjørt FSB på 1066 MHz (266MHz x4), burde du bruke PC4200-minnet, ettersom 266MHz x2 (dobbelkanal) x2 (DDR) = 1066MHz. Core 2 Duo-systemer taper en del på å ikke kjøre synkront, så kjøp iallfall minne slik at hastigheten dens kan stilles likt som FSBen du kjører på! :)

Lenke til kommentar
Minnehastigheten burde være synkron med FSB-hastigheten, mao dersom du hadde kjørt FSB på 1066 MHz (266MHz x4), burde du bruke PC4200-minnet, ettersom 266MHz x2 (dobbelkanal) x2 (DDR) = 1066MHz. Core 2 Duo-systemer taper en del på å ikke kjøre synkront, så kjøp iallfall minne slik at hastigheten dens kan stilles likt som FSBen du kjører på! :)

8751162[/snapback]

 

Hmm.. Visste jeg ikke. Kjører 400x7 (FSB)

Så bør jeg kjøre 700x4 om jeg har forstått det rett?

Lenke til kommentar

Om du kjører FSB på 400, vil CPU bli 2800mhz og minnet bli 400x2=800mhz dersom du kjører divider (i bios) på 1:1. FSB er på en måte "fellesnevneren" om du vil. Hastigheten til CPU ganges med 4, og hastigheten til RAM (DDR2=double data rate2) ganges da med 2.

 

Det er dette som kalles å kjøre synkront mhp busshastigheten.

 

Tror det skal godt gjøres å få FSB til 700 :)

Lenke til kommentar
Om du kjører FSB på 400, vil CPU bli 2800mhz og minnet bli 400x2=800mhz dersom du kjører divider (i bios) på 1:1. FSB er på en måte "fellesnevneren" om du vil. Hastigheten til CPU ganges med 4, og hastigheten til RAM (DDR2=double data rate2) ganges da med 2.

 

Det er dette som kalles å kjøre synkront mhp busshastigheten.

 

Tror det skal godt gjøres å få FSB til 700 :)

8754649[/snapback]

 

Jeg misforsto litt det han andre skrev :p Jeg kjører FSB:RAM 1:1

Sorry :p

Lenke til kommentar

6400-brikkene kan nok klokke lenger, men hvis du ikke har planer om å kjøre annet enn 1:1 med CPU/RAM, vil det nok være liten vits. 6400-brikkene vil muligens tillate lavere timings ved 800 mhz, men flaskehalsen her virker på meg som er prosessoren. Hvis du ligger på 2,8ghz med en E6300 ligger du allerede ganske høyt oppe. Men det er jo bare å komme seg oppover litt etter litt og se hvor langt du kan gå før ting fryser

Lenke til kommentar
6400-brikkene kan nok klokke lenger, men hvis du ikke har planer om å kjøre annet enn 1:1 med CPU/RAM, vil det nok være liten vits. 6400-brikkene vil muligens tillate lavere timings ved 800 mhz, men flaskehalsen her virker på meg som er prosessoren. Hvis du ligger på 2,8ghz med en E6300 ligger du allerede ganske høyt oppe. Men det er jo bare å komme seg oppover litt etter litt og se hvor langt du kan gå før ting fryser

8756514[/snapback]

 

Jeg kan komme høyere enn 2.8GHz altså ;)

Kjører det som 24/7 klokk :)

Har hatt den på over 3GHz. Men nå er temperaturene mine greie også. Det er varmt på rommet og den holder 45C idle(Kjører bare winamp, mIRC, msn, speedfan og slikt smått)

Er det litt kaldere i rommet kan den holder 40 grader

Endret av kristoffer2200
Lenke til kommentar
45 idle er jo litt.. hva har du på load, da?

8759268[/snapback]

 

Er en stund siden jeg har kjørt stresstest, men var vel rundt 50-52 grader etter 24 timer.. Hadde vel kanskje litt lavere idle temperatur også. Men nå er det varmt her i rommet og den ligger på 44 grader idle.

Lenke til kommentar
OK, da så. Men synes fortsatt 45C idle er en del, du burde kanskje sjekke hva de ligger på under load nå. Nærmer tempen seg nabolaget rundt 60 grader, er det ikke bra

8762860[/snapback]

 

Min E6300 ligger på 45'c ved load også, men jeg har f.eks. ingen vifter som suger friskluft inn i kabinettet.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...