Gå til innhold

AirCondition til "server" rom


Anbefalte innlegg

Jeg har nå begynnt å få endel datamaskiner(se spoiler). Rommet jeg sitter i har nå begynnt å bli så varmt, at jeg er nødt til å gå aktivt til verks, før jeg og dataene smelter vekk.

 

Det jeg foreløpig har funnet er en sak på deal

 

http://www.deal.no/produkt.cfm?id=95332&sb=99&lb=0

 

Men, det er helt sikkert noen her som enten har vært borti samme problemstillingen, eventuelt en problemstilling som krever kjøling, så hvis dere har noen gode anbefalinger, så er jeg lutter øre. Jeg ser for meg prisområdet 2000-5000 inkludert frakt.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
DSCF2001.JPG

 

På forhånd takk.

 

EDIT: Burde vel kanskje ligget under ekstremkjøling, da jeg trenger noe som i hvertfall kan klare ca 8000 BTU/h

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nå begynnt å få endel datamaskiner(se spoiler). Rommet jeg sitter i har nå begynnt å bli så varmt, at jeg er nødt til å gå aktivt til verks, før jeg og dataene smelter vekk.

 

Det jeg foreløpig har funnet er en sak på deal

 

http://www.deal.no/produkt.cfm?id=95332&sb=99&lb=0

 

Men, det er helt sikkert noen her som enten har vært borti samme problemstillingen, eventuelt en problemstilling som krever kjøling, så hvis dere har noen gode anbefalinger, så er jeg lutter øre. Jeg ser for meg prisområdet 2000-5000 inkludert frakt.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
DSCF2001.JPG

 

På forhånd takk.

 

EDIT: Burde vel kanskje ligget under ekstremkjøling, da jeg trenger noe som i hvertfall kan klare ca 8000 BTU/h

8745721[/snapback]

 

Nå har jeg ingen gode anbefalinger på typer kjøling, men jeg vil allikevel gi et lite tips med tanke på varme. Personlig mener jeg det er en dårlig idè å sette inn en A/C-enhet til å blåse kald luft i rommet uten å lede varmen som allerede finnes et annet sted. Nå vet jeg ikke hva slags oppsett du har på rommet, men jeg ville forsøkt å lage et system der luften kan dras ut av rommet samtidig som ting blir kjølt ned inne. Et slags "gjennomtrekk" om du vil.

 

Vi har noen A/C-enheter på jobb, og i lukkede rom fungerer de rett og slett dårlig, da varmen de produserer på å blåse ut luft nesten kansellerer effekten. Det kan dog være at enhetene vi bruker ikke har av høyeste kvalitet, så ta mitt siste avsnitt med en klype salt.

Endret av Trophy
Lenke til kommentar

Hmm, jeg har tenkt på det du sier der, i utgangspunktet har jo disse enhetene utblås, som jeg tenkte å føre ut av rommet(lufteventil), men du har ett punkt med varmen som allerede finnes i rommet. Mitt håp er vel at jeg skal klare å lage overtrykk i rommet som fører til litt luftsirkulasjon i rommet, men jeg har alt for liten kunnskap om dette til å uttale meg bastant, dette er jo da også en av grunnene til at jeg spør :)

Lenke til kommentar

Errm... trodde A/C baserte seg på en radiator utendørs og en innendørs, og der resten er bare en varmepumpe, så... det burde da ikke ha noe å si om ACen er i et lukket rom eller ikke.

 

I alle fall, disse AC-enhetene som du kjøper, setter på gulvet, og heller vann på, vil ikke fungere i det hele tatt. Du må ha en ekstern radiator som heatsink (bokstavelig talt, da).

 

Når det er sagt, vet jeg bare at 1) Jeg vil også ha (12 grader ute, 25 inne... efff), 2) jeg har ikke peiling. ;)

Lenke til kommentar
Errm... trodde A/C baserte seg på en radiator utendørs og en innendørs, og der resten er bare en varmepumpe, så... det burde da ikke ha noe å si om ACen er i et lukket rom eller ikke.

 

I alle fall, disse AC-enhetene som du kjøper, setter på gulvet, og heller vann på, vil ikke fungere i det hele tatt. Du må ha en ekstern radiator som heatsink (bokstavelig talt, da).

 

Når det er sagt, vet jeg bare at 1) Jeg vil også ha (12 grader ute, 25 inne... efff), 2) jeg har ikke peiling. ;)

8745901[/snapback]

Har ikke snøring. Jeg regner jo med at det må være noe varmeveksling, men hvordan disse maskinene fungerer har jeg ingen anelse om. Jeg ser jo for meg at det egentlig er en varmeveksling i lukket form, hvor den kalde siden blir blåst ut i rommet, og den varmen som blir laget blir blåst ut gjennom "exhaust" røret. Men som sagt, jeg er absolutt ikke sikker. Problemet som Trophy allerede har nevnt er jo at varmen som blir generer også helst skulle vært trekkt ut av rommet, men jeg har fremdeles ett lite håp om at dette vil fungere.

 

Jeg mener, noe må det jo hjelpe på, det er jo tross alt snakk om 8000 BTU/h med kjølekapasitet(har sett noe med antall l/per dag og, men aner ikke hva det er) sålenge dette ligger over hva skapet produserer, eventuelt i grenseland, så burde det jo gi noe?

Lenke til kommentar

Pappa kjøpte ett AC anlegg til gamle leiligheten min i fjor pga. blei 35c minst fra 10 om morran til 22 om kvelden hele sommern.

 

Den var en boks på ca. 50x50x120cm bxlxh og den den sugde lufta inn bak på boksen, blåste lufta ut (kunne stille den ned til 10c tror jeg det var) oppe og kunne vinkles dit jeg ville ha vinden. Varmlufta blei blåst ut et langt fleksibelt rør som jeg la i vinduet. Det fulgte med en sak for å stenge resten av vinduet også slik at det ikke kom mye luft inn der. Den fungerte veldig godt, og det var ikke noe problem å forlenge slangen selv heller. Eneste minuset var at den bråkte en del på max hastighet.

 

 

Det var kjøpt på elkjøp tror jeg og kosta en 3-4000kr.

Lenke til kommentar

Den vi kjøpte til farmor i fjor sommer hadde den patenten som er nevnt her, med en eksosslange som skulle kobles på en ventil. Fungerte greit nok, men den støyet en del, og hvis eksosslangen falt av nippelen på ventilen, så bråkte den konstant uten å ha noen effekt overhodet.

 

Men jeg mener jeg hørte noe om at luftfuktigheten eller en eller annen egenskap med luftkondisjonert luft var farlig for datamaskiner. Vet ikke om det var en avisand eller om det har noe for seg, men det ville jo vært kjedelig om hele sulamitten tok kvelden på grunn av det. Mener det var noe med statisk elektrisitet.

Lenke til kommentar
Men jeg mener jeg hørte noe om at luftfuktigheten eller en eller annen egenskap med luftkondisjonert luft var farlig for datamaskiner. Vet ikke om det var en avisand eller om det har noe for seg, men det ville jo vært kjedelig om hele sulamitten tok kvelden på grunn av det. Mener det var noe med statisk elektrisitet.

8748160[/snapback]

Dette er på grunn av avfuktnings delen som også er i disse enhetene, men så lenge maskinene står i jordet stikk skal ikke dette være noe problem.

 

Forøvrig har jeg forhørt meg med stavangerkulde, og de mente dette burde fungere helt ypperlig. Så lenge "exhaust" røret stod godt montert i ventilen, så ville det gå bra.

Lenke til kommentar
Eller så burde en vanlig varmepumpe også ha sin bruk på ett slikt område.. Bare en tanke..

8748402[/snapback]

Koster ca 9000,- mer, jeg er jo kun en stakkars fattig student. Og slike penger, det går heller til mer utstyr :p

8748445[/snapback]

 

Hehe.. kunne ikke vært mer enig ;)

Lenke til kommentar
Eller så burde en vanlig varmepumpe også ha sin bruk på ett slikt område.. Bare en tanke..

8748402[/snapback]

Koster ca 9000,- mer, jeg er jo kun en stakkars fattig student. Og slike penger, det går heller til mer utstyr :p

8748445[/snapback]

 

Varmepumpe er eneste løsning.. Billig oppvarming og airkondition... Det koster lite visst du ikke er kresen. Kjøp en av/på maskin: http://www.trendimport.no/system/search/product.asp?id=1593

 

De er billig, men det er av/på maskin, ikke inverter(som er billigere og mer praktisk i bruk)

 

I så fall, denne koster 4 lapper og er innen for ditt budsjett :) Mye mer kjøling for penga ;)

 

Lykke til

Lenke til kommentar
Jeg har nå begynnt å få endel datamaskiner(se spoiler). Rommet jeg sitter i har nå begynnt å bli så varmt, at jeg er nødt til å gå aktivt til verks, før jeg og dataene smelter vekk.

 

Det jeg foreløpig har funnet er en sak på deal

 

http://www.deal.no/produkt.cfm?id=95332&sb=99&lb=0

 

Men, det er helt sikkert noen her som enten har vært borti samme problemstillingen, eventuelt en problemstilling som krever kjøling, så hvis dere har noen gode anbefalinger, så er jeg lutter øre. Jeg ser for meg prisområdet 2000-5000 inkludert frakt.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
DSCF2001.JPG

 

På forhånd takk.

 

EDIT: Burde vel kanskje ligget under ekstremkjøling, da jeg trenger noe som i hvertfall kan klare ca 8000 BTU/h

8745721[/snapback]

 

 

Pass på at den kjøleløsningen du velger har en god løsning for å kvitte seg med varmluft. Endel billige luftkjølere har kun en plastslange som ikke er isolert, og vil virke som en radiator. Husk også at all energi som benyttes av luftkjøleren blir til energibidrag i lufta! 2360 W er en brukbar varmekilde..

 

Forøvrig er et slikt rom ganske sårbart for infiltrasjon av luft, men det vil nok ha mindre å si hvis du ikke bruker døra så mye. Det viktigste er nok å ha god luftsirkulasjon der det trengs for å få god luftblanding i rommet. Jeg veit ikke hvor god sirkulasjon det er i det skapet du har, men det kan nok ha en del å si for den lokale temperaturen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...