Gå til innhold

Hva når en ny maskin ikke fungere


Anbefalte innlegg

Kjøpte meg en laptop via mpx.no , når denne annkom meg så brukte jeg 2 timer før jeg fikk bilde på den , når en slår den på kommer det lys og alt men ikke noe bilde på skjermen. Etter litt lesing på nettet fant jeg ut at det skal være mulig og holde inne f10 ved påslåing og da får jeg bilde , etter litt mere testing sitter jeg med pcen i fanget og den slår seg bare av , sitter den tilbake på bordet og slår den på igjen booter opp og kommer inn i windows så flytter jeg maskinen litt på bordet og den rebooter igjen.

 

Blir selvsagt veldig skeptisk til hele pcen og pakker den ned igjen , og ber om retur.

 

Etter endel dager får jeg beskjed om at maskinen er testet og ikke finner de noe gale med den , og sender den nå i retur til meg med en liten regning på dette.

 

Veldig usikker på hva jeg skal gjøre nå , har jeg muligheten til og angre kjøpet ? er fremdeles innen for mine 14 dager.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Returrett eller angrerett ?

8737586[/snapback]

 

Angrerett. Ikke nøl med å sende den tilbake. Du skal heller ikke betale porto for returen. Om du derimot må betale regningen for reperasjonen er jeg mer usikker på.

8737687[/snapback]

 

 

Har blitt fortalt av mpx at jeg ikke kan bruke angrerett siden jeg har bootet pcen opp og lagt inn brukernavn.

Lenke til kommentar

1. Du kan ta det på garantien. Mulig du må betale porte, men mange butikker sender deg en lapp samt boks til og sende det i.

2. Du kan be om erstatnings vare. Her burde du få en lik vare også få sendte den gamle i retur. Dog ikke alle butikker som gjør det samt at det kommer litt ann på varen.

3. Du kan bruke angreretten. Her må du betale porto

Lenke til kommentar
Returrett eller angrerett ?

8737586[/snapback]

 

Angrerett. Ikke nøl med å sende den tilbake. Du skal heller ikke betale porto for returen. Om du derimot må betale regningen for reperasjonen er jeg mer usikker på.

8737687[/snapback]

 

 

Har blitt fortalt av mpx at jeg ikke kan bruke angrerett siden jeg har bootet pcen opp og lagt inn brukernavn.

8737740[/snapback]

Det er bare bullshit, Angreretten gjelder i 14dager fra du har hentet produktet. Du skal kunne prøve produktet uten at det har noen innvirkning på angreretten.

Lenke til kommentar
Returrett eller angrerett ?

8737586[/snapback]

 

Angrerett. Ikke nøl med å sende den tilbake. Du skal heller ikke betale porto for returen. Om du derimot må betale regningen for reperasjonen er jeg mer usikker på.

8737687[/snapback]

 

 

Har blitt fortalt av mpx at jeg ikke kan bruke angrerett siden jeg har bootet pcen opp og lagt inn brukernavn.

8737740[/snapback]

 

Det høres jo helt latterlig ut. Hvordan skal du finne ut om PC'N fungerer uten å starte den opp? :tease:

Lenke til kommentar

Ble fortalt av fruen på support at mann skal kunne bruke maskinen uten og legge inn brukernavn , da jeg spurte henne om hvordan så fikk hun veldig forklarings problemer ba meg vente litt og så brøt de samtalen. Måtte nå ringe opp igjen og fortelle alt på nytt og nå jobbet ikke lenger denne personen der. En kan lure på dette firmaet

Endret av virtouz
Lenke til kommentar
1. Du kan ta det på garantien. Mulig du må betale porte, men mange butikker sender deg en lapp samt boks til og sende det i.

2. Du kan be om erstatnings vare.  Her burde du få en lik vare også få sendte den gamle i retur. Dog ikke alle butikker som gjør det samt at det kommer litt ann på varen.

3. Du kan bruke angreretten.  Her må du betale porto

8737743[/snapback]

 

 

Er dette jeg har gjort , har hele tiden gitt dem beskjed om at angreretten er det jeg vil ha om det er mulig , vil nødigst sitte igjen med en mandags maskin.

Men her sier dem jeg ikke kan gjøre det siden det er brukernavn på den , og har i samråd med dem valgt og bruke garanti men dette blir jo veldig feil når de farer med feile opplysninger.

 

Har også sagt at jeg kan være fornøyd med en lik maskin bare ikke den jeg alt har hatt problemer med.

Lenke til kommentar

Etter det jeg skjønner av din beskrivelse av maskinen, tilfredsstiller den ikke de krav man kan stille til ei ny maskin. Denne skal kunne fungere uten problemer med hyppige reboots osv. Siden dette forekom med en gang du fikk maskina, må det ha vært en feil med den fra produksjonstidspunktet eller det kan ha skjedd noe under transport. Uansett forligger det en mangel med tingen etter forbrukerkjøpsloven, og du kan reklamere på den.

 

Fra forbrukerkjøpsloven:

 

§ 27. Reklamasjon

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Du må dermed ringe, sende epost eller brev til MPX, der du forklarer at du har en feil på din nye maskin, og at du reklamerer på den.

 

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Du kan godt velge at MPX prøver å rette feilen, det kan fort være en grei jobb å fikse det. Under ser du at rettighetene dine blir godt ivaretatt.

 

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

 

Angreretten skal vel egentlig ikke brukes i dette tilfellet, den er til for kjøp man angrer på at man foretok, ikke at det er feil med tingen.

 

Link gjerne til maskina, slik at vi vet hvilken det er snakk om.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Etter det jeg skjønner av din beskrivelse av maskinen, tilfredsstiller den ikke de krav man kan stille til ei ny maskin. Denne skal kunne fungere uten problemer med hyppige reboots osv. Siden dette forekom med en gang du fikk maskina, må det ha vært en feil med den fra produksjonstidspunktet eller det kan ha skjedd noe under transport. Uansett forligger det en mangel med tingen etter forbrukerkjøpsloven, og du kan reklamere på den.

8738294[/snapback]

Dem konkluderer med at maskinen fungerer her fint og har hatt drift i den i 24timer osv og ingen reboots , skjermen fungerer også hvergang de prøver den.

 

Jeg har plukket endel i datamskiner siste 15årene og ville ikke sendt tilbake en fungerende maskin , noe de konkluderer med at den er , har en følelse av at noe ikke er som det skal være inni den , men kan jo ikke akkurat åpne den ....

 

Siste fra mpx sin side er at jeg "skal få lov og bruke angrerett om det ikke er innstalert noen programmer på den" jeg er rett og slett usikker på om jeg rakk og installere noe før den crashet første gangen. Er dette rett ? kan dem nekte angrerett om det ligger ett program på den ?

Endret av virtouz
Lenke til kommentar

Hvor lenge er det igjen før angreretten din går ut nå?

 

Hvis du får tilbake maskina før angreretten går ut, bør du teste den og se om du finner feil fortsatt. Synes det er veldig rart om det er feil på den, men at mpx ikke fant noen. Kan være mange årsaker, og ingen vits i å spekulere ennå.

Du kan få tilbake ei maskin som er feilfri, og da er egentlig saken ok. Du må betale den lille regningen for en undersøkelse som ikke fant feil.

 

Hva skjer om du får tilbake maskina, men du fortsatt finner feil? Mulighetene er å sende den tilbake for enda en retting (beskriv problemene nøye), eller bruke angreretten (for å fjerne problemet). Er det fortsatt feil, skulle man tro maskina hadde feil da den ble undersøkt av mpx også, og du skulle slippe undersøkelsesreginga deres. De har rett på å prøve å fikse problemet igjen, men bare to ganger, deretter kan heving komme på banen.

 

Du kan velge å bruke angreretten, både før eller etter du ville ha motatt maskina igjen. Da må du betale frakt tilbake og feilundersøkelsesregninga, men får tilbake pengene fra kjøpet, og kan kjøpe en annen istedet.

 

MPX hevder du bare kan angre om du ikke har innstallert programmer. Unntak fra angreretten finner du i angrerettsloven §12:

 

§ 12. Unntak fra og begrensninger i angreretten

 

Angreretten gjelder ikke a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side

b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake

c) varer som raskt forringes fysisk.

 

Jeg synes det er drøyt å mene at innstallerte programmer forringer maskina så mye at du ikke kan angre, og jeg mener du kan benytte deg av angreretten din.

 

 

Hva ville jeg gjort? Det kan jeg ikke bestemme, men jeg ville nok ha angret. Er ikke glad i Packard Bell-maskiner (har hatt en og den var ikke bra, og kvaliteten deres er generlet så som så etter min mening). Du må betale mest ved denne løsningen (undersøkelse og frakt), men kanskje det er verdt det?

 

Her har du lovene jeg har brukt, så kan du se på dem litt selv også:

Angrerettsloven

Forbrukerkjøpsloven

Lenke til kommentar

Slå i bordet med denne avgjørelsen i forbrukertvistutvalget:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

FTU Sak: 20050394 - Bærbar PC

 

Klager kjøpte en bærbar PC av innklagde over Internett og ønsket å benytte seg av angrerett. Utvalget ga klager medhold under henvisning til at angreretten var benyttet i tide, og at maskinen kunne leveres tilbake i tilnærmet samme stand.

 

SAKEN GJELDER: KJØP AV BÆRBAR PC. PÅBEROPELSE AV ANGRERETT, SUBSIDIÆRT KRAV OM PRISAVSLAG. MEDHOLD.

 

 

I.

 

Sammendrag av faktiske forhold og partenes anførsler.

 

Klager kjøpte en FSF Lifebook P7010 bærbar PC av innklagde for kr. 21.476,76. Maskinen ble bestilt 02.02.05 og levert 07.02.05. Kopi av bestillingen er fremlagt. Av bestillingen fremgår det at PC’en skal nedbetales med kr 885,- pr. mnd. i 36 måneder.

 

Klager forklarer at hun tok maskinen i bruk, men at hun var misfornøyd da skjermen var liten og tastene på maskinen var harde å trykke på. Hun ønsket derfor å benytte seg av angreretten, subsidiært krever hun prisavslag på 50% av kjøpesummen. Innklagde har avslått å ta maskinen tilbake.

 

Innklagde viser til at pc’en er tatt i bruk med egne innstillinger og at medfølgende software er åpnet. Innklagde sier i tillegg at klager har benyttet maskinen til å gå inn på Internett og at disse forholdene totalt sett tilsier at maskinen ikke kan leveres tilbake i vesentlig samme stand som den ble levert.

 

Innklagde anfører at angreretten ikke kan benyttes og viser til bestemmelsene om dette i angrerettsloven § 12.

 

Innklagde forklarer at maskinen er forseglet ved levering med opplysninger om at angreretten bortfaller dersom forseglingen brytes.

 

 

Forbrukertvistutvalget går i sakssammendraget ikke nærmere inn på partenes anførsler enn det som fremgår ovenfor. Utvalget har mottatt samtlige saksdokumenter og har satt seg inn i disse.

 

 

II.

 

Sakens gang. Påstand.

 

Saken ble ved klage av 16.02.05 brakt inn for Forbrukerrådets kontor i Oppland, som den 24.02.05 første gang henvendte seg skriftlig til innklagde. Saken ble henlagt som uforlikt ved kontorets brev av 01.06.05, og klagerens begjæring om innbringelse for Forbrukertvistutvalget er datert 16.06. s.å. og er rettidig. Oversendelse fra Forbrukerrådet til Forbrukertvistutvalget skjedde ved ekspedisjon av 05.07.05.

 

Klageren har nedlagt påstand om at innklagde skal akseptere annulleringen av kjøpet. Klager har subsidiært krevd prisavslag på 50% av kjøpesummen.

 

Saken ble lagt frem i Forbrukertvistutvalgets møte 23.09.2005.

 

 

III.

 

Utvalget ser slik på saken:

 

 

Datamaskinen er kjøpt via Internett. Angrerettloven av 21. desember 2000 kommer dermed til anvendelse, jf. lovens § 1 første ledd, jf. § 6 første ledd a). Det følger av lovens § 3 at det ikke kan avtales vilkår som er dårligere for forbrukeren enn det som følger av lovens bestemmelser.

 

Det bestrides ikke av innklagde at klager har benyttet seg av angreretten innen lovens frist på 14 dager, jf § 11.

 

Innklagde har anført at angreretten likevel er tapt i medhold av lovens § 12 og viser herunder til at det er gitt opplysninger om at angreretten tapes dersom forseglingen er brutt.

 

Utvalget kan ikke se at lovens § 12 andre ledd kommer til anvendelse. Unntaket gjelder for datamaskinprogram, og her er det tale om en bærbar pc. At dataprogrammer følger med som software endrer ikke på dette.

 

Det sentrale spørsmål i saken blir derfor hvorvidt datamaskinen kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, jf lovens § 12 første ledd bokstav a. Hvis svaret på dette er nei, blir spørsmålet videre om forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side.

 

Utvalget legger til grunn at maskinen må ha vært lite brukt da klager fremmet krav om å få benytte seg av angreretten, en uke etter at hun mottok den. En eventuell forringelse skyldes i alle fall ikke uaktsomhet eller manglende omsorg fra klagerens side. Utvalget legger videre til grunn at maskinen må kunne pakkes ut og undersøkes før angreretten eventuelt vurderes. Det er videre vanskelig å slutte seg til innklagdes anførsel om at maskinen blir forringet ved beskjeden bruk. Det er heller ikke forsøkt dokumentert fra innklagdes side hvilken forringelse en slik prøving eventuelt vil medføre.

 

Utvalget legger til grunn at maskinen må anses å være i tilnærmet samme stand som da klageren mottok den. Hun har følgelig rett til å angre på kjøpet, jf. lovens § 12 første ledd. Angreretten skjer ved at partene tilbakefører ytelsene, jf. angrerettloven § 14.

 

Innklagde plikter å betale for retur av maskinen eller eventuelt å hente den, samt å tilbakebetale eventuelle avdrag som klager har betalt. Klager kan holde maskinen tilbake inntil hun har mottatt en eventuell tilbakebetaling av avdrag og et beløp tilsvarende eventuelle returkostnader for maskinen, jf. lovens § 14 andre og tredje ledd.

 

 

IV.

 

KONKLUSJON

 

Forbrukertvistutvalget fatter slikt

 

Vedtak:

 

Deal AS plikter å gjennomføre angrerettsoppgjør.

 

Oppfyllelsesfristen er 4 – fire – uker fra vedtakets forkynnelse.

 

Vedtaket er enstemmig.

 

 

Oslo, den 6. oktober 2005

 

Gunn Kari Hygen Harald Sverdrup

 

Trygve Bergsåker

 

Rett utskrift:

 

 

Erik Skotland saksbehandler.

 

Kilde: Avgjørelsen på forbrukertvistutvalgets sider

 

Inkluder den linken i neste mail, og si at du IKKE kommer til å gi deg. Dersom du allerede har sagt at du ønsker å bruke angreretten, men fått nei, har det ikke noe å si om fristen har gått ut. Bare du har forsøkt å bruke angreretten innen fristen, holder det. (Å bruke angreretten er å sende den inn sammen med angrerettsskjema)

Endret av NgZ
Lenke til kommentar
Takker NgZ, var akkurat på vei for å lete etter noen dom i lignende saker.  :thumbup:  Da er jeg og forbrukertvistutvalget enige i angrerett og bærbare.

8741796[/snapback]

Jeg visste jeg hadde sett en slik avgjørelse i juss-delen av forumet, og med litt søking dukket den opp igjen. Veldig nyttig å ha klare paragrafer, tidligere avgjørelser m.m. å slå i bordet med.

 

Det er jo et av grunnprinsippene i angreretten at man skal kunne prøve produktet før man avgjør om man vil bruke angreretten, så å påstå at testing umuliggjør bruk av angreretten er jo helt på trynet. Dessverre er det mange nettbutikker som sier akkurat det på nettsidene sine. Det er fint om flere tar seg bryet med å klage på disse til forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Hei igjen vil bare takke for innspill i denne tråden , dette er av stor nytte.

Er ikke helt pengene det står på her , men mere prinsippet.

Og jeg hadde ikke forventet slike problemer med en slik stor nettbutikk.

 

Har nå oversendt diverese lover og paragrafer til mpx.no så vil oppdatere tråden straks jeg har noe mere info.

 

Kommer nok til og bestille meg en ny pc fra komplett.no da jeg vet retur/service og slikt fungerer veldig bra der , litt dyrere men det er jaggu verd det.

Endret av virtouz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...