Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vekta synker men fettet er der - hva må gjøres?


Gjest Gjest_undrende_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_undrende_*

Ja, jeg sliter med et problem som virkelig forstyrrer meg.

 

Som liten (til jeg var 14) spiste jeg mye uten å bry meg i det minste om hva det var jeg spiste. Jeg drakk bare cola, og spiste bokstavelig talt nesten bare usunt mat. Dette førte jo med seg det naturlige, at jeg ble ganske så "lubben" (kraftig er ikke riktig uttrykk å bruke).

 

Da jeg fylte rundt 15 innså jeg hva jeg gjorde mot meg selv og jeg begynte å spise sunt, colaen ble etterhvert erstattet med cola light før jeg begynte å drikke mer vann og all junkfooden ble erstattet med mye sunnere mat.

 

Og jeg har begynt å gå ned i vekt, før veide jeg 64-65 kilo, men nå ligger vekta mi på utrolige 55 kilo, for to måneder siden veide jeg 58 kilo. Jeg er altså straks 18 og er 175 cm høy, er gutt.

 

Problemet er at ting skjer stikk motsatt; jeg går ned i vekt, men fettet sitter som støpt.

Jeg vil heller OPP i vekt og ned i vekt, men jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre dette.

 

Jeg trener vekter annenhver dag og en gang i uka løper jeg en halvtime opp en fjellvei (jeg svetter nok for å si det sånn). Fortsatt synker jeg i vekt, men jeg merker ikke på noen måter at fettet er borte.

 

Jeg har også begynt å få muskler, særlig i magen, låret og andre steder, men fettet blokkerer, og dette synes jeg er utrolig kjipt.

 

Før spiste jeg en kebab og bestilte av og til en ny en, mens nå spiser jeg 1/3 og jeg er stappmett. Jeg er redd jeg begynner å utvikle anoreksi.

 

Har noen forslag til hva jeg bør gjøre? Hva bør jeg spise? Hvordan bør jeg trene?

 

Takker for alle forslag og all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk helt naturlig. Det du må huske på er at muskler veier MER enn fett. Så om du har begynt å legge merke til at du får flere muskler, så er det all grunn til å slappe av (mentalt! Ikke trene mindre :p). I tillegg så kan kostholdet ditt også bidra til at du mister vann i kroppen. Da går du også ned i vekt uten av det vises på fettet :-)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_undrende_*
Det er faktisk helt naturlig. Det du må huske på er at muskler veier MER enn fett. Så om du har begynt å legge merke til at du får flere muskler, så er det all grunn til å slappe av (mentalt! Ikke trene mindre :p). I tillegg så kan kostholdet ditt også bidra til at du mister vann i kroppen. Da går du også ned i vekt uten av det vises på fettet :-)

8736848[/snapback]

 

Problemet er jo at jeg går ned i vekt men fettet er der, ikke at fettet skal være der mens vekta skal gå ned..

Lenke til kommentar
Det er faktisk helt naturlig. Det du må huske på er at muskler veier MER enn fett. Så om du har begynt å legge merke til at du får flere muskler, så er det all grunn til å slappe av (mentalt! Ikke trene mindre :p). I tillegg så kan kostholdet ditt også bidra til at du mister vann i kroppen. Da går du også ned i vekt uten av det vises på fettet :-)

8736848[/snapback]

 

Problemet er jo at jeg går ned i vekt men fettet er der, ikke at fettet skal være der mens vekta skal gå ned..

8738431[/snapback]

I og med at det er fysisk umulig å gå ned i vekt uten å miste verken muskler eller fett, så høres det ut som om du er i ferd med å utvikle en form for anoreksi, ja. (Du har fått mer muskler og gått ned i vekt = mindre fett på kroppen).

 

Kanskje forslaget over om å ta bilde av deg selv med jevne mellomrom kan hjelpe?

Endret av Darx
Lenke til kommentar
Større muskelmasse er vel ikke akkurat noe som oppstår dersom man har anoreksi.

8779025[/snapback]

det kan vel? hvor vil du hen? har du lest innlegget hans?

Anoreksi er psykisk sykdom.

Han går ned i vekt selv om han trener styrke. Det betyr at han mister mye fett (og sannsynligvis får mer muskler, i allefall ikke MINDRE. Allikevel synes han ikke fettet forsvinner (noe det gjør, noe annet ville vært fysisk umulig). Derfor sier jeg at jeg tror han driver og utvikler anoreksi.

Endret av Darx
Lenke til kommentar

har du lest førsteinnlegget i det hele tatt?

 

det er ikke slik at fettet hans ikke forsvinner, det er bare han selv som tror det. andre som ser han vil se at han har blitt tynnere.

 

Edit: når det er sagt så er det ingen som har kunnet komme med noen råd til han enda:/

 

Men ser at du veier 55 kg og er 175 høy. Det gir en BMI på 18.0 som er undervektig. Du bør bare fortsette å spise normalt samtidig som du trener regelmessig. Du må få lagt på deg litt.

Endret av Darx
Lenke til kommentar
Jeg har også begynt å få muskler, særlig i magen, låret og andre steder, men fettet blokkerer, og dette synes jeg er utrolig kjipt.

 

Før spiste jeg en kebab og bestilte av og til en ny en, mens nå spiser jeg 1/3 og jeg er stappmett. Jeg er redd jeg begynner å utvikle anoreksi.

 

Har noen forslag til hva jeg bør gjøre? Hva bør jeg spise? Hvordan bør jeg trene?

 

Takker for alle forslag og all hjelp.

8736728[/snapback]

Dropp kebaben, og spis mye sunn mat. Spør i treningstråden, eller kontakt noen som kan kosthold og som kan sette opp en diett til deg!

For å gå ned i vekt så må man spise ofte, og faktisk ganske mye av de sunne og riktige matvarene! Det er viktig kroppen, og kanskje særlig for deg i din alder at du får i deg de stoffene som kroppen trenger!

Lenke til kommentar

BMI trenger ikke bety en særlig mye! Og når han sier han er redd for å pådra seg spiseforstyrrelser så virker trådstarter såpass tilstede at han virker fortrolig nok i det han skriver!

Beste han kan gjøre er å ta kontakt med noen som kan kosthold og trening, hvor de også kan få målt fettprosenten!

De fleste store treningssenter kan hjelpe han med det!

Lenke til kommentar

Hvordan du kan få mere muskler og mindre vekt uten at fettet blir borte er enkelt og greit umulig. Så tror, uten at jeg kjenner deg eller vet noenting om deg, at enten fettet eller musklene ligger i hodet ditt. Med tanke på hvordan du trener tør jeg tippe det er fettet som er rent psykisk. Tror også du burde spise mer for å få mere muskler, det at du går ned i vekt tyder nemlig på at du forbrenner mer fett enn hva du får av muskler. Så enten trener du "for rolig/feil" i forhold til å få mer muskler, eller du får ikke i deg nok mat.

Lenke til kommentar

Jeg tror casen er at det er det innerste fettet som forsvinner først. Dvs. det som ligger innenfor magemusklene. Det ytterste fettet er vrient å få bort fort, men det ser jo ut som det er der ennå. Så du må fortsette å trene, holde jevnt blodsukker ved å spise ofte, og helst legge på en utholdenhetsøkt en gang i uken som varer i mer enn 2 timer totalt - helst en hel dag. Det trenger ikke være alene for å være trening, og man kan drive på med noe gøy mens man er aktiv (ikke "straff")

 

Så da er det du bør gjøre å ta bilder i sideprofil, ett med god holdning og ett med dårlig hver gang, så ser du forskjell over tid. Ikke gi opp, for ytterfett tar lang tid å tære bort!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Hvordan du kan få mere muskler og mindre vekt uten at fettet blir borte er enkelt og greit umulig. Så tror, uten at jeg kjenner deg eller vet noenting om deg, at enten fettet eller musklene ligger i hodet ditt.Med tanke på hvordan du trener tør jeg tippe det er fettet som er rent psykisk. Tror også du burde spise mer for å få mere muskler, det at du går ned i vekt tyder nemlig på at du forbrenner mer fett enn hva du får av muskler. Så enten trener du "for rolig/feil" i forhold til å få mer muskler, eller du får ikke i deg nok mat.

8786475[/snapback]

my point exactly

 

TCLarsen: Han har ikke anoreksi enda, men kan være i ferd med å utvikle det. Han har ikke sluttet å spise (enda), men trener, ergo kan han fortsatt få muskler. Jeg skjønte ikke helt hva som var poenget ditt.

Endret av Darx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...