Gå til innhold

Hurtigtast for å styre volum


Anbefalte innlegg

Finnes det en (to) hurtigtast(er) for å styre master-volumet (altså det vanlige) i Windows?

 

Hvis det finnes et program med den muligheten så er det fint også, men best hvis jeg slipper noe ekstra program.

 

 

Var litt usikker på om jeg skulle poste i Windows eller Vista kategorien, men siden jeg kjører Vista posta jeg her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er noen shortcuts til styring av volum.

 

Det du kan gjøre er å bruke nircmd. Det er et lite kommandolinje program som blant annet kan styre volumet i tillegg til en masse andre nyttige ting.

 

1. Lag en batch fil med kommandoen "nircmd.exe changesysvolume 2000".

2. Lag en snarvei til batch filen.

3. Legg på en tastatur kombinasjon på snarveien (høyre klikk og velg egenskaper. I det vinduet kan du definere en tastatur snarvei).

4. Programer fjernkontrollen din til å bruke den tastatur kombinasjonen.

 

Gjenta det samme for volum ned. kommandoen skal da være "nircmd.exe changesysvolume -2000".

 

Verdien 2000 må du prøve deg fram med. Den kan være fra 0 (ingen lyd endring) til 65535 (maks volum).

 

Bare google etter nircmd, så finner du en link til nedlasting. Det er et freeware program. Det følger også med en engelsk hjelpefil med forklaring og oversikt over alle kommandoer.

 

Edit: Ser ikke ut til å virke på Vista :( Tror ikke programmer vanligvis har lov til å endre system volumet på Vista.

Endret av TorsteinP
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Har du ikke en tastatur med det?

 

Kan det eventuelt være en løsning å kjøpe et tastatur med volum-knapper?

Poenget er at jeg har en fjernkontrol som jeg vil bruke når jeg f.eks. ser på film og er litt lengre unna PCen. Knappene på den fjernkontrollen knyttes opp mot taster eller tastekombinasjoner, så da trenger jeg en hurtigtast.

Kan lønne seg å lese hele tråden... Uansett så har jeg høytalere med egen fjernkontroll nå, så jeg har ikke bruk for dette lengre (og jeg hadde også funnet en løsning for lenge siden).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...