Gå til innhold

Hvilken hund passer meg(oss) bra? :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tja, hva med en Golden Retriver eller Labrador? De er ihvertfall snille og greie. Hvor mye har dere tenkt til å prioritere når det gjelder mosjon? Hvis dere er villige til å gå en del turer, kan jo Nova scotia duck tolling retriever være en idé. Lurer på om det er de som kalles for toller(?). Kjenner en som har en, og den er veldig grei :)

 

Edit: Glemte at dere ikke ville ha en lys hund, så da er vel ikke Golden Retriver den rette. Men labradorer er jo både lyse og svarte da :)

8724902[/snapback]

litt Ot :

Labradoren kan være både gyllen og mørk i fargen. Labradoren i lys farge ser ut som en liten golden retriever.

bare så det er sag:) lærte meg selv dette nylig:)

Lenke til kommentar
nokon som kan fortelje om labradoren? er den mindre enn golden?(ikkje johan golden, men golden retriever)

 

er det ein grei hund? er den vanskelig å dressere eller er den vrien? altså, rett og slett, korleis er den? :)

8743153[/snapback]

Hehe, gått over til nynorsk nå?

*Fy fy* :p

 

Neida....Ble litt fristet :p

 

On topic: Jeg har aldri hatt en labrador selv, men jeg har passet en labrador hannhund, ca 3 år gammel. Den har vært/ er veldig rolig og grei, drar ikke i båndet eller noen ting. Den er nokså lydig og. Eneste problemet jeg hadde når jeg passet den var at den ble ganske dominerende når den traff hannhunder, men dette er vel vanlig(?).

Men et større problem var at den var fæl til å "ri" på meg og min venninne. Vi fikk den ikke av oss igjen :p

Men det må nevnes at vi var 11-12 år den gangen da. Hehe.

 

Ellers kan sikkert noen fortelle mye mer, da jeg bare har erfaring med denne ene labradoren :)

Lenke til kommentar
nokon som kan fortelje om labradoren? er den mindre enn golden?(ikkje johan golden, men golden retriever)

 

er det ein grei hund? er den vanskelig å dressere eller er den vrien? altså, rett og slett, korleis er den? :)

8743153[/snapback]

Hehe, gått over til nynorsk nå?

*Fy fy* :p

 

Neida....Ble litt fristet :p

 

On topic: Jeg har aldri hatt en labrador selv, men jeg har passet en labrador hannhund, ca 3 år gammel. Den har vært/ er veldig rolig og grei, drar ikke i båndet eller noen ting. Den er nokså lydig og. Eneste problemet jeg hadde når jeg passet den var at den ble ganske dominerende når den traff hannhunder, men dette er vel vanlig(?).

Men et større problem var at den var fæl til å "ri" på meg og min venninne. Vi fikk den ikke av oss igjen :p

Men det må nevnes at vi var 11-12 år den gangen da. Hehe.

 

Ellers kan sikkert noen fortelle mye mer, da jeg bare har erfaring med denne ene labradoren :)

8743234[/snapback]

hehe, snakka nynorsk til vanleg, meeen som veldig mange andre skriv eg som regel på bokmål. :p ok, men labradoren virker grei da, veit du om den er like stor som golden retriever?

 

Haha, hadde heller begynt å lure om den hadde begynt å "ri" på dere under ein alder av 16, 17? Litt mistenkelig fra begge sider :tease:

Lenke til kommentar
nokon som kan fortelje om labradoren? er den mindre enn golden?(ikkje johan golden, men golden retriever)

 

er det ein grei hund? er den vanskelig å dressere eller er den vrien? altså, rett og slett, korleis er den? :)

8743153[/snapback]

Hehe, gått over til nynorsk nå?

*Fy fy* :p

 

Neida....Ble litt fristet :p

 

On topic: Jeg har aldri hatt en labrador selv, men jeg har passet en labrador hannhund, ca 3 år gammel. Den har vært/ er veldig rolig og grei, drar ikke i båndet eller noen ting. Den er nokså lydig og. Eneste problemet jeg hadde når jeg passet den var at den ble ganske dominerende når den traff hannhunder, men dette er vel vanlig(?).

Men et større problem var at den var fæl til å "ri" på meg og min venninne. Vi fikk den ikke av oss igjen :p

Men det må nevnes at vi var 11-12 år den gangen da. Hehe.

 

Ellers kan sikkert noen fortelle mye mer, da jeg bare har erfaring med denne ene labradoren :)

8743234[/snapback]

hehe, snakka nynorsk til vanleg, meeen som veldig mange andre skriv eg som regel på bokmål. :p ok, men labradoren virker grei da, veit du om den er like stor som golden retriever?

 

Haha, hadde heller begynt å lure om den hadde begynt å "ri" på dere under ein alder av 16, 17? Litt mistenkelig fra begge sider :tease:

8744869[/snapback]

Lol, ja det kan du si :p Trodde jeg og..Hehe...

 

Jeg tror labradorer er littegrann mindre enn golden retrievere, men det er veldig liten størrelsesforskjell på dem.

 

Edit: Golden Retrievere er et par cm høyere enn labradorer, men de veier mindre. Altså; Golden R...: høye og tynne. Labrador: Lave og "tjukke" :p

Hvis du skjønner hva jeg mener. Hehe

Endret av Majia90
Lenke til kommentar

Lol, ja det kan du si :p Trodde jeg og..Hehe...

 

Jeg tror labradorer er littegrann mindre enn golden retrievere, men det er veldig liten størrelsesforskjell på dem.

 

Edit: Golden Retrievere er et par cm høyere enn labradorer, men de veier mindre. Altså; Golden R...: høye og tynne. Labrador: Lave og "tjukke" :p

Hvis du skjønner hva jeg mener. Hehe

8745299[/snapback]

ok, skjønner..stakkar du og veninna di :p

Lenke til kommentar

Lol, ja det kan du si :p Trodde jeg og..Hehe...

 

Jeg tror labradorer er littegrann mindre enn golden retrievere, men det er veldig liten størrelsesforskjell på dem.

 

Edit: Golden Retrievere er et par cm høyere enn labradorer, men de veier mindre. Altså; Golden R...: høye og tynne. Labrador: Lave og "tjukke" :p

Hvis du skjønner hva jeg mener. Hehe

8745299[/snapback]

ok, skjønner..stakkar du og veninna di :p

8745405[/snapback]

Hehe ja, vi var litt fortvila da :p

Klikka nesten på den doggen :p

Lenke til kommentar

Begge hundene er jo retrievere og kommer "ferdig" med en del kontakt mot deg som eier. Men som alle andre hunder må de selvfølgelig trenes til å gå pent i bånd og å være lydige.

De er som sagt retrievere, og har store orale behov, i den form at de liker å hente og bære på alle mulige ting.

Velger du en av disse rasene så vær obs på helse og hvilken oppdretter du velger (kjøp aldri Golden av en oppdretter som ikke står på raseklubbens liste over godkjente oppdrettere).

 

Det er svært mye HD og albueleddsplager hos golden retriever. Omtrent hver femte golden som blir født har HD i en eller annen form. I Sverige er det obligatorisk røntgen også av albuer, og det viser seg at det er like mye albueleddsfeil som det er HD-tilfeller. I Norge har avlsrådet valgt ikke å kreve røntgen på albuer. En del goldens er plaget med eksem, særlig gjelder dette hunder som ikke har den rette vannavstøtende pelskvaliteten.

 

Mankehøyde hannhund: 56-61 cm, tispe: 51-56 cm.

 

Høyden for hanner er 56-57 cm, tispene mellom 54-56 cm. Den er også en glimrende familiehund, vel å merke for den aktive familie. Labradoren er en sterk og robust hund, som må få utløp for sin energi. Mange har nok blitt overrasket over dens tilsynelatende utømmelige energi og livlige vesen, spesielt under oppveksten. Labrador retrieveren er mye brukt som førerhund, og er helt i toppen blant elitehundene innen apportering- og sporaktiviteter.

 

Retrievene er sosiale og skal ha et stabilt gemytt - noe som er en forutsetning for en familiehund. Men dette er aktive hunder som må få lov til å få utløp for sin energi. Enten i form av turer i skog og mark eller annen type trening.  Det skal være seg jakt,spor,lydighet agility eller andre bruksaktiviteter.

Lenke til kommentar

hehe, han spurte etter en aktiv hund til å ha på fjellet. jeg kan ikke komme på noe bedre en en setter :) jeg synes ikke de er vanskelige å trene, men virrehuer det kan de være av og til. Det er bare sjarmerende.

 

alle hunder fortjener minst en times tur hver dag syntes jeg. Så er det opp til eieren å holde samvittigheten sin ren.

Lenke til kommentar

I og med at familien har liten/ingen erfaring med hund fra før av, ville jeg ikke anbefalt det. Selvfølgelig finnes det "verre" hunder enn en setter som førstegangshund, men det finnes hunder som er enklere å trene og som vil ligge roligere ved beina dine når du ønsker det. De fleste hunder av middels størrelse klarer en fjelltur.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er ikke setter en bra førstegangshund hvis du ikke ønsker å bruke tid på hunden. hvis man har begrenset tid og tålmodighet så er det beste å ikke skaffe hund i det hele tatt.

 

retriever er også en jakthund, men mange har de som rene familiehunder.

 

men jeg kan godt være enig i og ikke skaffe setter hvis en aldri har tenkt å jakte eller bruke den på prøver. Det er en pen hund som passet de kriteriene han satt, men som du sier kanskje ikke hunden for ham.

 

men førstegangshund eller ei, så er det mange som aldri lærer at hunden ikke skal være sjef.

 

settere ligger rolig ved beina, man merker ikke at de er i hus engang :)

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er ikke setter en bra førstegangshund hvis du ikke ønsker å bruke tid på hunden. hvis man har begrenset tid og tålmodighet så er det beste å ikke skaffe hund i det hele tatt.

 

retriever er også en jakthund, men mange har de som rene familiehunder.

 

men jeg kan godt være enig i og ikke skaffe setter hvis en aldri har tenkt å jakte eller bruke den på prøver. Det er en pen hund som passet de kriteriene han satt, men som du sier kanskje ikke hunden for ham.

 

men førstegangshund eller ei, så er det mange som aldri lærer at hunden ikke skal være sjef.

 

settere ligger rolig ved beina, man merker ikke at de er i hus engang  :)

8748454[/snapback]

skal se på den, den var jo søøt :) men, må nok prioritere hvordan den er aktivt..blir ingen jakting no foreløpig iallefall, så er nok redd eg får dårlig samvittighet om eg ikkje setter dn på prøve osv. Så er nok ganske sikker på at det skal bli ein Nova Scotia Duck Tolling Retriever (toller) :love:

Lenke til kommentar

golden retriver har jo desse eigenskapene

 

-flott å sjå på

-lydig og er ikkje så veldig "hyper" noe som er typisk jakthunder. så ikkje kjøp dåkker jakt hund om dåkker ikkje skal gå på jakt med dyret.

-ville tru at den er ganske aktiv og.

 

men så har den jo denne lyse fargen... :p

Lenke til kommentar
golden retriver har jo desse eigenskapene

 

-flott å sjå på

-lydig og er ikkje så veldig "hyper" noe som er typisk jakthunder. så ikkje kjøp dåkker jakt hund om dåkker ikkje skal gå på jakt med dyret.

-ville tru at den er ganske aktiv og.

 

men så har den jo denne lyse fargen... :p

8751719[/snapback]

mamma vil ikke ha golden r. Eg vil for så vidt det, men me har ein golden i familien. Onkelen min har ein. Nokon som veit korleis tolleren er?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Pass på at du velger en hund som har behov du kan tilfredstille. Som for eksempel hvor lang tur den trenger osv. Tollere er veldig glade i vann og de er oppdrettet for å apportere i vann, derfor hadde det vært fint med slike muligheter i nærheten. Raser som Border Collie er veldig populært blant familier, men de fleste klarer ikke å imøtekomme dens behov for aktivitet osv. Jeg ville gått for en liten hund som ikke har så altfor store behov.. Les noen hundebøker, det er mitt tips;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...