Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

kan lungene noen gang bli bra igjen?


papirvann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja det går sikkert an å trene opp igjen. Jeg hørt at folk har fått bedre lungekapasitet bare av å slutte å røyke også, merker sikkert forbedring etter et par dager uten røyk. Untaket er vell hvis du allerede har utviklet kols i lungene, da er det nok for seint...

Lenke til kommentar
jeg har røyka en del og lurer på om lungene mine noen gang vil bli bra igjen og om jeg vil få god kondis igjen. eller er skadene fra røyking permanente?

8713609[/snapback]

Jeg har også vært røyker og jeg har også hatt veldig dårlige lunger som følge av det, dette ordnet seg da jeg sluttet å røyke og begynte å løpe.

 

Det er ikke for sent, snu mens det ennå er storm, orkanen kan komme når som helst. :hrm:

Lenke til kommentar

Ja, lungene renser seg men det tar noe tid, er snakk om noen år.

Sunn livsstil gjør prosessen går raskere. Tillater meg å lime noe inn fra pfizer:

 

Dette er noe av det du vil oppleve med én gang du stumper røyken:

Etter bare 20 minutter

 

Blodtrykket og pulsen synker til normalt nivå.

Hos røykere går nemlig både blodtrykket og pulsen opp. Det gjør at hjertet må slå opptil 20.000 flere slag i døgnet, og risikoen for hjertesykdommer øker kraftig.

Etter 8 timer

 

Blodet har allerede fått tilbake sin fulle evne til å frakte oksygen, fordi nivået av nikotin og karbonmonoksid i blodet er halvert. Nå er mengden av oksygen i blodårene slik som den skal være.

Etter 1 døgn

 

Karbonmonoksidet fra røykingen er ute av kroppen. Lungene begynner å rense ut slaggstoffer og belegg som stammer fra røykingen. Du kan oppleve at du hoster mer enn før, men det er bare et tegn på at lungene og halsen renser seg.

Etter 2 døgn

 

Nå er det ikke mer nikotin igjen i kroppen. Og luktesansen er blitt mye bedre. Smakssansen også. På tide å teste det ut på yndlingsretten din!

Etter 3 døgn

 

Pusten begynner å føles lettere. De små rørene i lungene begynner å slappe av. Du har mer energi, og merker godt at det er blitt lettere å puste.

Etter 2-12 uker

 

Blodsirkulasjonen er betydelig forbedret. Du orker mer, og føler deg rett og slett i bedre form.

 

 

Disse tegnene viser hvordan kroppen din går løs på oppgaven med å reparere

seg selv, straks du slutter. Et imponerende arbeid som, hvis det får lov å fortsette, vil gi deg store og varige helsegevinster. Og dette er ting du lett kan merke selv.

 

Når du forteller legen din at du har tenkt å slutte, kan han si mer om både de

kortsiktige og langsiktige helsegevinstene og om hvordan du kan gjøre det mindre ubehagelig å slutte. Sånn at du slipper å grue deg.

Lenke til kommentar

Det var vel egentlig den største faren når jeg tenkte jeg skulle starte å røyke, å få dårlig kondis. Folk lager reklame om at det blir bare dritt i lungene, men det er ikke stort skremmende for de fleste, men det at man får dårlig kondis påvirker livet. Militæret, gym, vanlige fjellturer, skiturer, leke osv.

Lenke til kommentar

Du vil merke STOR forskjell når du slutter. Jeg vet ikke om lungene vil bli like bra som om du aldri hadde røyka i utgangspunktet. Sikkert ikke. Så lenge du ikke sikter mot toppidrettnivå tror jeg ikke det vil ha noe å si. Tror du kommer til å føle deg ”på topp”. Lykke til…..

Lenke til kommentar
Du vil merke STOR forskjell når du slutter. Jeg vet ikke om lungene vil bli like bra som om du aldri hadde røyka i utgangspunktet. Sikkert ikke. Så lenge du ikke sikter mot toppidrettnivå tror jeg ikke det vil ha noe å si. Tror du kommer til å føle deg ”på topp”. Lykke til…..

8722209[/snapback]

 

takk :) greia er at jeg noen ganger kan bli veldig sint og gal, jeg ahr adhd, men ingen medisin og da er det utrolig godt å røyke, men jeg har tatt min siste!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
Husk at alt det som kommer inn i lungene kommer ALDRI ut igjen!

8722265[/snapback]

Åh? Kroppen klarer ikke å ta opp alt oksygenet osv i lufta, så du puster ut mye av det samme som du pusta inn ...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105476
ja sry for det, men det jeg mente var nikotin, støvpartikler etc :)

8722351[/snapback]

Du blåser jo ut mye røyk igjen når du røyker ...

Lenke til kommentar
takk :) greia er at jeg noen ganger kan bli veldig sint og gal, jeg ahr adhd, men ingen medisin og da er det utrolig godt å røyke, men jeg har tatt min siste!

8722241[/snapback]

 

 

Hmmm, hvordan har du tenkt å slutte? Har du planlagt å bruke andre nikotinmidler eller tabletter?

Har du tidligere hatt mislykkede sluttforsøk?

Hvor lenge/mye har du røykt?

Hvor gammel er du?

 

Jeg kan sikkert gi deg noen tips. Røykte 15+/dag i nesten ti år. Gikk gjennom mange mislykkede forsøk, men har nå vært røykfri siden januar. YEAH! :D

Lenke til kommentar
Husk at alt det som kommer inn i lungene kommer ALDRI ut igjen!

Ganske så dumt utsagn :p

8722328[/snapback]

Kanskje ikke velreflektert, men ikke nødvendigvis så dumt... I lungene til eksrøkere vil det alltid være kullpartikler som aldri forsvinner. Skade på lungevev (emfysem) er også permanent. Det som blir bedre når man slutter å røyke er betennelsesrekasjonene i lungen (bronkitt). Dermed kan man i løpet av uker og måneder etter at man har sluttet å røyke bli bedre i pusten :w00t: .

 

I noen av postene er det nevnt nikotin, som overhodet ikke har noen negativ effekt på pusten, snarere tvert i mot - det virker lett utvidende på luftveiene! Det har dog en sentralstimulerende effekt, og er ikke minst vanendannende. For lungene og pusten sin del er det ingenlunde nikotin som er problemet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...