Gå til innhold

Funcom 1 år framover


Anbefalte innlegg

Som topic sier, hva tror dere om Funcom om 1 år?

Har kanskje tenkt å invistere litt av pengene min til lettmotorsykkel der, som jeg skal kjøpe om 1 år.

 

De kommer jo med mmo-spillet Age of Conan, som jeg mener kommer til å ta helt av. Kanskje det er lurt å vente til folk har fått beta-testet spillet?

 

The Secret World holder de også på med, noe jeg også tror kommer til og bli bra. Fucom har lagd gode spill før. Men utgivelses dato er ikke gitt(?), det kommer vel ut senere enn et år, noe som kan føre til at jeg taper penger på å ikke ta ut aksjene etter utgivelsen?

 

Uansett, vah tror dere om funcom i fremtiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Funcom er priset etter et håp om høy fremtidig inntjening. Dersom AoC flopper eller blir mye utsatt kan prisen fort falle ned mot 20 kr eller enda lavere.

 

Det beste svaret på hvor godt AoC vil gjøre det kan man antakeligvis få ved å sette opp en spørreundersøkelse i spillforumet. F.eks. "Kommer du til å spille AoC? Helt sikkert/sansynligvis/kanskje/tviler/nei". Blir ikke noen fasit, men kan kanskje gi en pekepinne.

Lenke til kommentar

Tror heller det betyr at han sparer til lett MC, og har tenkt å putte pengene i aksjer imens. Kan nok være at han ender opp med en nokså dyr lærepenge i stedet for MC, men på den andre siden kan det også være at han ender opp med å ha godt med penger til overs.

Lenke til kommentar

Ut fra slik jeg tolker det, er neppe sparing i enkeltaksjer noe gunstig i din situasjon. Jeg ser for meg more pain than gain. Risikoen er for høy, da pengene du investerer neppe er penger du har råd til å miste (antar at du vil ha sykkelen så fort du fyller 16 ;) )

Lenke til kommentar

Men! Som i alt av spill verden. De setter kanskje en utgivelse dato 1/6, men så finner de en bug. Ja, en bug. da må de sikkert sette utgivelse daton til 1/8.

Sånn var det med Blizzard og World of Warcraft Burning Crushade, der de skulle slippe spillet i November, men da de selfølgelig fant bugs blei det slippi ut 16/1. Det var bug på World of Warcraft, da de skulle slippe det første spille.

Men, men. Jeg tror det vil bli en bug de finner som må repareres å utgivelse datoen vil bli setti, seinere og seinere. men Age of Conan vil nok bli et stort spill. Skulle spilt det sjølv, men tidskrevd. >.<

 

Edit: Da vil nok kursen synke. :cry:

Endret av Bakkan
Lenke til kommentar

Stor risiko kombinert med høy oppside, dvs at man kun bør satse penger man har råd til å tape. Aksjen kan halveres dersom det kommer dårlige nyheter.

 

Jeg har imidlertid sterk tro på spillet, men har ikke satset mer enn ca 8% av min kapital i den og er forberedt på å selge opp mot/ved lansering.

 

Undersøkelser på dette forumet mener jeg er svært lite representative, da sannsynligvis >95% av markedet kommer til å ligge i utlandet, og muligens i land med veldig annerledes smak enn oss, f.eks. asiatiske land.

Lenke til kommentar

Jeg syntes dette hører ganske smart ut, i og med at prisene ikke er så høye til dags dato og vil trolig stige skyhøyt når spillet har vært ute litt. Men det går jo ikke over natta og det er svert risikofylt, så hvis du ikke vil gi det litt tid, så hadde jeg nok ikke gått for det.

Det ser ihvertfall ut til å bli en knallsuksess i følge spilltestere etc, og folk jeg har pratet med som spiller beta.

Dessuten tror jeg en god del starter å bli lei World of Warcraft og planlegger å gå over til AoC, dessuten er markedet økende i aller høyeste grad og folk har fått teften på denne sjangeren.

Endret av LeanFear
Lenke til kommentar

Funcom hadde inntekter på 70 mill kr og driftsunderskudd på 20 mill kr i 2006. Ledelsen i Funcom forventer faktisk lavere inntekter i 2007 enn i 2006. Dette står i resultatrapporten for fjerde kvartal 2006, tilgjengelig på funcom.com.

 

Det hele koker ned til om Age of Conan kan generere store overskudd. Hvis ikke AoC klarer det, så tror ikke fremtidige utgivelser klarer det. Da blir ikke aksjene mye verdt.

 

Børsverdien er pr i dag 1500 mill kr. At Funcom kan levere fremtidige utbytter med nåverdi på 1500 mill kr, tviler jeg sterkt på.

 

Still dere spørmålet hvor mange spill/lisenser som må selges for å ha inntekt på 3000 mill kr.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar

Her er det mange råd som en finansrådgiver ville blitt dømt for dersom trådstarter hadde tapt penger som følge av etterlevelse.

 

Det er aldri anbefalt å spare i aksjefond eller aksjer med så kort tidshorisont, og selv om historiske tall for nærmeste fortid er rosenrøde så utsettes du for stor risiko.

 

Ja, fond anbefales over sparekonto, men kun på sikt, dvs helst minst 3-5 år. Dette er det ingen diskusjon om i etablerte fagmiljøer.

 

Aksjer i Funcom er vanvittig risikabelt, aksjefond er svært risikabelt med denne horisonten. Se på standardavvik på årlig avkastning for fondene, samt andre nøkkeltall og gjør en tolkning.

Lenke til kommentar

Den kan jeg like godt slenge tilbake. Det er skandaløst å anbefale aksjer eller fond til en som har en tidshorisont på 1 år som noen gjør i dette innlegget, med dømt mener jeg Bankklagenemnda som kun er rådgivende, men det er selvfølgelig andre faktorer som spiller inn.

 

Uansett - mange dårlige råd her som strider mot faglige anbefalinger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...