Gå til innhold

Funcom 1 år framover


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uansett - mange dårlige råd her som strider mot faglige anbefalinger.

8757988[/snapback]

 

Det finnes ingen almenngyldig faglige anbefalinger om man bør gå inn i Funcom på det nåværende tidspunkt. Du får ulike svar, avhengig av hvem du spør. Noen tror aksjen skal videre opp og anbefaler å investere. Andre er pessimister og tror toppen er nådd.

 

Det jeg ikke liker er at du betegner de som ikke de samme rådene som deg som idioter, og burde klages inn for en Bankklagenemda. Selv om du heter Trygve Hegnar, så kan du ikke spå om fremtiden.

 

En ting til, hvis du går innpå Banklagenemdas hjemmesider, så ser du at alt ansvar for valg av investeringsfilosofi legges på kunden.

 

Til trådstarter: Hvis du har tro på at Funcom og deres produkter blir en suksess det neste året, så er det bare å kjøpe aksjer.

 

Hilsen buskmann, som har vært i aksjemarkedet siden 1995. Jeg har vært med på oljepriser på $15, Asia-krisen i 1998, Opticom i 2000 kr og OSX under 100 poeng.

Lenke til kommentar
Det finnes ingen almenngyldig faglige anbefalinger om man bør gå inn i Funcom på det nåværende tidspunkt.

Poenget er ikke om Funcom er en god investering eller ikke, men at han trenger pengene om et år. Funcom er en aksje som godt kan ha halvvert seg i verdi til da.

Lenke til kommentar

Selv har jeg 10% av investerte pengene mine i FunCom. Jeg ligger godt i pluss i disse (om jeg skulle ha solgt blabla). Likevel hadde jeg ikke anbefalt noen å kjøpe Funcom i dag. Kursen er relativt høy, og jeg må innrømme at det er høy risiko å gå inn i denne nå. Og særlig om man skal kjøpe et eller annet kjøretøy om en liten stund.

 

Jeg hadde heller satsa lett mer sikkert, f.eks Orkla, som jeg mener er en gull-aksje. Traust og stabilt oppover. Fond er også et godt alternativ. Men at det kommer et lite krakk innen du skal kjøpe deg noe, den er faktisk til stede.

Lenke til kommentar
Uansett - mange dårlige råd her som strider mot faglige anbefalinger.

8757988[/snapback]

 

Det finnes ingen almenngyldig faglige anbefalinger om man bør gå inn i Funcom på det nåværende tidspunkt. Du får ulike svar, avhengig av hvem du spør. Noen tror aksjen skal videre opp og anbefaler å investere. Andre er pessimister og tror toppen er nådd.

 

Det jeg ikke liker er at du betegner de som ikke de samme rådene som deg som idioter, og burde klages inn for en Bankklagenemda. Selv om du heter Trygve Hegnar, så kan du ikke spå om fremtiden.

 

En ting til, hvis du går innpå Banklagenemdas hjemmesider, så ser du at alt ansvar for valg av investeringsfilosofi legges på kunden.

 

Til trådstarter: Hvis du har tro på at Funcom og deres produkter blir en suksess det neste året, så er det bare å kjøpe aksjer.

 

Hilsen buskmann, som har vært i aksjemarkedet siden 1995. Jeg har vært med på oljepriser på $15, Asia-krisen i 1998, Opticom i 2000 kr og OSX under 100 poeng.

8759794[/snapback]

 

Som Naranek sier så er ikke poenget hvorvidt Funcom er en god investering eller ikke, men prinsippet om å anbefale en aksje- eller fondsinvestering når trådstarter trenger pengene om ett år. Jeg er aksjonær i Funcom og har stor tro på selskapet, men slike råd er ikke fornuftige for en som sparer til noe som skal anskaffes om ett år. Dette vil ingen med en viss kredibilitet og kunnskap om økonomi anbefale. Man trenger ikke engang særlige kunnskaper om økonomi for å advare mot det prinsippet.

 

Du kan like det eller ei, og du kan ha rett i at Funcom vil være en god investering ex post, men ex ante er dette ikke fornuftig. Eksempelet mitt jmf Bankklagenemnda blir litt som å spå - og var kanskje ikke passende pga en rekke andre forutsetningen som også må være til stede, men å bare kikke på noen av bankklagenemda sine saker holder ikke. Det finnes en rekke rådgivende retningslinjer for god rådgivningsskikk og disse brytes her - da forsøker jeg å opplyse om at dette kanskje ikke er stedet å spørre om personlig økonomi. Det bør iallfall være balanserte råd.

 

Som MRN sier så er det en fare for korreksjon innen han skal bruke pengene, og selv om det hadde vært nedgangstider i aldri så mange år så er det ikke å anbefale å investere i enkeltaksjer hvis man ikke har 'råd' til å tape pengene. Dette forutsetter at pengene skal brukes til noe annet.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

OK, glemte helt motorsykkelen en stund her jeg. Hvis trådstarter har 30 000 kr nå og skal kjøpe motorsykkel for 30 000 kr om et år, så skal ha være glad i risiko for å sette de 30 000 kr i aksjemarkedet. Men hvis han har 50 000 kr, så hadde jeg satt de overskytende 20 000 kr i en aksje jeg har tro på. F.eks. Funcom.

 

Som Naranek sier så er ikke poenget hvorvidt Funcom er en god investering eller ikke,

Jo, det er litt av poenget når trådstartar stiller dette spørsmålet:

Uansett, vah tror dere om funcom i fremtiden?

og temaet vi diskuterer er

Funcom 1 år framover
Lenke til kommentar

Men risikoen er der. Sånn som jeg har hørt hos de fleste som jeg har spurt om daytrading er det at du burde ha et kapital du "ikke hadde fra før av", altså penger du er villig til å tape.

 

Funcom har jo nå også sluppet noen bilder av et nytt MMO spill som ser lovende ut:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/spi...icle1785869.ece

 

De har allerede en stor spillerskare på Anarchy Online, og Conan ser veldig lovende ut. Så det er nok en god investering, men man vet aldri. Du kan fort tjene 2-3000 tusen på et stabilt aksjefond et år, men du kan bruke 30 000 til day trading og ha noen tusen i måneden om du er flink og følger med.

Lenke til kommentar
OK, glemte helt motorsykkelen en stund her jeg. Hvis trådstarter har 30 000 kr nå og skal kjøpe motorsykkel for 30 000 kr om et år, så skal ha være glad i risiko for å sette de 30 000 kr i aksjemarkedet. Men hvis han har 50 000 kr, så hadde jeg satt de overskytende 20 000 kr i en aksje jeg har tro på. F.eks. Funcom.

Enig, jeg har gjort noe slikt.

 

Jo, det er litt av poenget når trådstartar stiller dette spørsmålet:

 

Uansett, vah tror dere om funcom i fremtiden?

Javisst, men det var ikke det jeg skrev om i mitt innlegg, jeg mener det er veldig viktig å adressere det overordnede spørsmålet også. I en beslutningsprosess så ville mitt spørsmål vært et grennivå høyere enn ditt og er uansett noe trådstarter implisitt må ta stilling til.

Lenke til kommentar
Men risikoen er der. Sånn som jeg har hørt hos de fleste som jeg har spurt om daytrading er det at du burde ha et kapital du "ikke hadde fra før av", altså penger du er villig til å tape.

 

Funcom har jo nå også sluppet noen bilder av et nytt MMO spill som ser lovende ut:

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/spi...icle1785869.ece

 

De har allerede en stor spillerskare på Anarchy Online, og Conan ser veldig lovende ut. Så det er nok en god investering, men man vet aldri. Du kan fort tjene 2-3000 tusen på et stabilt aksjefond et år, men du kan bruke 30 000 til day trading og ha noen tusen i måneden om du er flink og følger med.

8763183[/snapback]

 

Jeg mener at man bør ha en viss formening om hvilke forutsetninger aksjen er priset på i dag for å kunne si noe om forventet oppside/nedside i fremtiden, da trenger man å lage en verdsettelse. Beslutninger bør tas på grunnlag av en fundamental og/eller teknisk analyse.

 

Stocktalk kan anbefales om man ønsker litt mer info.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar

Funcom har steget relativt godt siden nyttår, den har steget selv om tallene for første kvartal for Funcom var røde, den steg også når det var en gedigen interresse for Beta testing av Conan.

 

Og nå snakker de om et nytt stilig MMO spill, er nok akkurat det du får en forståelse for hos de du anbefaler.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

(Kjeder meg...)

 

Kurs Orkla 1.6.07, da jeg anbefalte den: 107 kr. Kurs nå: 77,9. :(

Kurs Funcom 1.6.07, som denne tråden handler om: 33,5 Kurs nå: 40,5 :)

 

Utbytte på Orkla ble vel 2,50 kr per aksje? Funcom utbetaler ikke utbytte, så det jevner seg bittelitt ut der, kanskje.

 

Bare vise at det er vanskelig å se i framtida. Vi fikk jo et krakk siden tråden ble oppretta, og fram til nå. Denne traff Orkla og REC hardt. Børsen har nå henta seg inn igjen og alt er nå gull og grønne skoger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...