Gå til innhold

Krets for å se spenningen på et oscilloskop


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et digitalt oscilloskop, og ønsker å se spenningen fra et par spenningskilder på det. Spenningene jeg skal se er likespenning på +3,3 V, +5 V og +12 V. Linjene belastes med ofte optill 20-23 ampere - om det har noe å si. Det er størrelsen på ripplen jeg er ute etter å se.

 

Er det noen som vet hva jeg trenger av komponenter i mellom spenningskilden og oscilloskopet for å gjøre dette, eventuelt hvordan jeg skal koble det? Jeg har relativt gode elektrokunnskaper, men akkurat dette har jeg vist glemt :p

 

Mvh

Jørgen

Endret av Natrium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ingen ekstrakomponenter. Bare koble proben(e) på målepunktene. Husk å koble jord! Uten jord vil du ikke få noe resultat. Hvis du skal måle rippel på likespenningen må du sette oscilloskopet til å måle AC-spenning.

 

Strømmen gjennom kretsen har ingenting å si for oscilloskopet, ettersom det har tilnærmet uendelig stor intern motstand.

Lenke til kommentar
Du trenger ingen ekstrakomponenter. Bare koble proben(e) på målepunktene. Husk å koble jord! Uten jord vil du ikke få noe resultat. Hvis du skal måle rippel på likespenningen må du sette oscilloskopet til å måle AC-spenning.

 

Strømmen gjennom kretsen har ingenting å si for oscilloskopet, ettersom det har tilnærmet uendelig stor intern motstand.

8706007[/snapback]

 

Det var det jeg også trodde, men bildene jeg får ser bare ikke riktig ut. Vet du hva jeg gjør galt?

 

post-46141-1180279179_thumb.jpg

 

post-46141-1180279242_thumb.jpg

 

 

 

Proben kan settes til enten 50 Ohm eller 1Mohm. Du må sette proben til 1Mohm

8712332[/snapback]

 

Probene har en bryter hvor man kan velge mellom 1x og 10x, det er den du tenker på, right?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva du gjør galt siden jeg ikke vat hva du måler på og hva du forventer deg og hva du har stilt scopet på.

Det enkleste er å stille det inn på hva du forventer å måle. Volt/rute, Tid/rute, AC/DC, og synk på rett kanal.

Og hus knapppen på proben når den er i 10x må du gange speniongen som scopet viser med 10.

Tror det var sån, begynner å bli mange år siden jeg holdt på med såndt.

Lenke til kommentar

Det burde ikke være noe galt med dine målinger...

 

Er det en switchmode strømforsyning (PC-strømforsyning) du måler på? Da skjønner jeg at det kan være forskjell i amplituden og frekvens til rippelen. Hadde dette vært en trafo med likeretter og kondiser hadde jeg vert litt mer skeptisk, ettersom rippelen burde sett mer periodisk ut og temmelig lik amplitude.

 

Hvis du setter Oscilloskopet på DC-måling vil du få rippelen på toppen av en DC-spenning. Da ser du lettere hvor stor rippelen er i forhold til DCen

Lenke til kommentar

Når jeg velger DC får jeg følgende bilder, noe som ser ganske riktig ut. Det ser ut som det var noe med jord som jeg gjorde feil tidligere.

 

 

Jeg bruker Auto Set funksjonen på scopet til å stille inn. "Spesifikasjonene står på det nederste bildet.

 

post-46141-1180287368_thumb.jpg

 

post-46141-1180287388_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Juster opp trigger level til det ikke trigger så ofte (antar det er største utslaget du vil se på)

Bruk holdoff til å begrense hvor ofte det trigges.

Pass på hvor proben er jordet og at den ikke er lang eller danner sløyfe.

Prøv å brette den så arealet av sløfen blir lite om du lurer på om du ser innstrålt støy.

Sett gnd på proben nære der signalet du vil se på lages, unngå at andre strømmer deler veien til dette punktet, injiserte spenninger i jord siden synes likt med de man får på signal siden.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei,

 

Beklager litt sen tilbakemelding.

 

Jeg har prøvd det meste opp og ned nå, og bildet jeg får på +5 V linjen er følgende:

 

post-46141-1181839803_thumb.jpg

post-46141-1181839812_thumb.jpg

 

Bilde på +12 V linjen er mer eller mindre det samme. Instillingene står i det øverste bildet.

 

Er dette korrekte bilder? Slik jeg kan tolke det nederste bildet, så er den høyeste ripplen 100mV. Er det riktig?

 

 

Scopet er et GW Instek GDS-2062

Lenke til kommentar
Da har jeg endelig fått til dette tror jeg.

 

 

Om jeg ikke tar helt feil, så er verdien Vpp ripple verdien jeg leter etter. I manualen er den spesifisert som Vmax-Vmin. Har jeg skjønt det nå? :p

8869080[/snapback]

 

Hei.

 

Kan du poste en bruksanvisning på hvordan du får opp thumbnails til bildene dine?

Virelig bra.

 

Scopet ditt ser virkelig bra ut -hvilket merke & modell er det?

Lær deg å utnytte scopet ditt - det er virkelig et universalinstrument som kan brukes til "alt".

 

Good Luck

Endret av ragstian
Lenke til kommentar
Hei.

 

Kan du poste en bruksanvisning på hvordan du får opp thumbnails til bildene dine?

Virelig bra.

 

Scopet ditt ser virkelig bra ut -hvilket merke & modell er det?

Lær deg å utnytte scopet ditt - det er virkelig et universalinstrument som kan brukes til "alt".

 

Good Luck

8873734[/snapback]

 

Thubnailene er laget via forumet, bare å laste opp i feltet under der du skriver meldingen :)

 

Scopet er et GW Instek GDS-2062.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...