Gå til innhold

Hva er riktig for meg, PHP eller ASP?


Anbefalte innlegg

Heisann! I dag er det som jeg har lagt merke til et nærmest endeløst utvalg av språk, programmer og metoder når det gjelder det å "mekke hjemmeside". Selv har jeg lekt meg litt med TISIP sin bok webprogrammering i php, og lagt noen hallskeive sider som det aldri har blitt noe ut av. Jeg er som dere skjønner kun en hobbyprogrammerer og sikter ikke mot de store høyder, om dere tar metaforen =) og lurer på:

 

Hva er det som er fordeler og ulemper med ASP kontra PHP?

Er monodevelop ca likt Visual Web Developer 2005 Express?

 

Og mens jeg er så godt i gang, siden man kan bruke VB til både web programmering, scripting og programutvikling, for ikke å glemme macroutvikling i Office, faktisk både MSOffice og OpenOffice - er det noen argumenter mot å lære seg det framfor C#, javascript, og et eller annet annet programutviklingsspråk (C++, pascal osv.)?

Ikke glem at jeg ikke skal noe mer enn å lage enkle nyhetssider og sannsynligvis kanskje noen sider til småbedrifter som kun skal ha litt informasjon og et kontaktskjema.

 

Til slutt, kunne noen kort sagt litt om Ruby on rails?

 

Tusen takk!

Endret av derox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Fordeler med ASP foran PHP kan være at ASP støtter "byte-code" språkene C#, Visual Basic.NET, samt native code språket C++, og endel 3dje parts språk som Eiffel, Cobol og Python.

Fordelen med dette, er at disse språkene utførere jobben betydelig raskere en PHP, som er et scriptspråk som parses linje for linje.

Fordel kan også være at alt du noensinne kommer til å trenge++ er allerede implementert i .NET Framework.

En ulempe er at PHP er mer utbredt blant server markedet, men IIS servere støtter som regel PHP også.

 

2. Jeg personlig har aldri sett et IDE som engang er i nærheten av så bra som Visual Studio, hvis du ser på SharpDevelop så prøver det febrilsk å ligne.

 

2.

C# er et glimrende programmeringsspråk, som er nærmest ubegrenset i hva du kan lage(bruker det selv), det er enkelt i bruk, og kan være lynraskt.

Men hvis du bare skal lage noen nyhetssider, tror jeg du burde holde deg til PHP, siden det er veldig mye enklere å lære seg en C#.

 

3.

Ruby on rails vet jeg ingenting om.

Lenke til kommentar

Hei, takk for mye bra info her. Sett at jeg nå fikk lyst til å begi meg ut på tur med Visual Web Developer 2005 Express, hvor ville det beste stedet være å begynne? Jeg har kikket litt på MS sine sider, men de pirker liksom bare litt borti her og der føler jeg. Finnes det noen sider hvor de har steg for steg tutorials og går igjennom programmet og f.kes VB?

Endret av derox
Lenke til kommentar
2. Jeg personlig har aldri sett et IDE som engang er i nærheten av så bra som Visual Studio, hvis du ser på SharpDevelop så prøver det febrilsk å ligne.

 

Jeg fikk advarsel fordi jeg LOLet en FOSS-ekstremist som påstod at SD er myyyyye bedre enn VS. Siden han selvfølgelig ikke hadde et eneste argument, unntatt pris, så ble der en liten "diskusjon" som tok litt av. SD er sikkert greit nok det til småprosjekter...

Lenke til kommentar

Hehe, til små prosjekter duger da Visual Studio Express i massevis.. :)

 

Jeg fikk advarsel fordi jeg LOLet en FOSS-ekstremist som påstod at SD er myyyyye bedre enn VS. Siden han selvfølgelig ikke hadde et eneste argument, unntatt pris, så ble der en liten "diskusjon" som tok litt av. SD er sikkert greit nok det til småprosjekter...

8709786[/snapback]

Endret av [ronny]
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kan si litt om Ruby on Rails. Ta en titt på coderpath.com. Det er et effektivt system som gjør web utvikling raskt og morsomt. Bakdelen er at det tar lang tid å sette seg inn i. Delvis dårlig dokumentert (konvensjon over konfigurasjon). Og lite støttet hos web-hoteller.

 

Du lister opp javascript som et alternativ. Det er en annen kategori. Man har server side program og client side program. Javascript er client side. Resten av det nevnte er server side. Kort sagt, hvis du vil lage sider med mye dynamikk, visuelle effekter, o.l. uten plug-ins bør du lære deg grunnleggende javascript.

 

Ta en smakebit av alle språkene, og se hvem du liker best.

Lenke til kommentar

kort fortalt er php laget for å lage hjemmesider mens C# er laget for å lage applikasjoner men som du også kan bruke til å lage nettsider. derfor er C# mye større og komplekst språk å lære seg. med andre ord koker det ned til om du kun skal lage nettsider eller om du også vil kunne lage applikasjoner til Windows. php vil derfor være raskere å lære seg hvis du ikke har noen bakgrunn i programmering fra før av.

 

php finnes til både Linux og Windows mens C# kun begrenser seg til Windows. (det finnes mulighet for å kjøre .NET på Linux men dette med meget store begrensninger). det som går mot C# her er at antallet servere/webhotel du kan velge mellom begrenser seg selv.

 

jeg har skrevet denne sticky tråden i php-delen av forumet. den forteller mer om php.

Lenke til kommentar

Dere får jo alt til å høres dødelig vanskelig ut...

C# / VB.NET er ganske enkelt å lære hvis du er interessert i det :)

 

Lag deg selv noen små prosjekter, jobb med dem en stund, legg til nye ting og tang over tid, og bruk info-kilder som google og msdn...

 

Selvlæring er tingen :)

Endret av Wubbable
Lenke til kommentar
php er opprinnelig designet for å lage web-applikasjoner, men det finnes noe som heter php-gtk som gjør det mulig å lage gui programmer med php. men det er et tungvint språk. lett å lære. slitsomt å bruke.

 

C# og .NET !windows - www.mono-project.com

9106118[/snapback]

Du gir ikke mono til en nybegynner... Du gir express versjonene av VS :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...