Gå til innhold

CRT - Hvilket billedrør?


^fmj

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok Trinitron og andres skjermer basert på samme teknologi fra når patentet gikk ut, som Mitsubishi/NECs Diamondtron.

 

Om jeg skulle ha kjøpt en CRT-skjerm hadde jeg klart valgt en med Trinitron-ish aperture grille, og holdt meg borte fra billigere med invar shaddow mask. Men utvalget er desverre ganske sparsommelig.

Lenke til kommentar

jmdata.as selger for tiden følgende skjermer:

 

22" Compaq (Sony) P1210 Trinitron Flat (TCO99) - 100% flat CRT - 2 inng

 

pris: 795,-

 

- 22" Compaq (Sony) P1220 Trinitron Flat (TCO99) - 100% flat CRT - 2 inng (Sort)

 

pris: 895,-

 

 

Dette er en MEGET bra pris. Løp og kjøp!

Lenke til kommentar

Jeg har en 22" Compaq (Sony) P1210 Trinitron Flat (TCO99) - 100% flat CRT - 2 inng, og jeg synes det er en meget god skjerm. Jeg byttet min ut med en LCD for øynenes skyld, ble ganske sliten i øynene etter å ha sittet ved skjermen i flere timer. Hadde det ikke vært for det, hadde jeg nok beholdt den. Kjørte den i 1600x1200 85hz til vanlig, eller 1280x1024 100hz i spill der skjermkortet ikke taklet høyere oppløsning. Det er elementer jeg savner fra denne skjermen i min Samsung 225BW, og vice versa. 35kg, slitne øyne, beige plast og null skrivebordsplass savner jeg derimot ikke. :) Aperture Grill- trådene ble litt plagsomme av og til også, særlig på lyse bakgrunner (som hardware.no-forumet), der de vises ganske godt.

Lenke til kommentar
jmdata.as selger for tiden følgende skjermer:

 

22" Compaq (Sony) P1210 Trinitron Flat (TCO99) - 100% flat CRT - 2 inng

 

pris: 795,-

 

- 22" Compaq (Sony) P1220 Trinitron Flat (TCO99) - 100% flat CRT - 2 inng (Sort)

 

pris: 895,-

 

 

Dette er en MEGET bra pris. Løp og kjøp!

8723724[/snapback]

Jeg kjøpte en slik skjerm, jeg (1210)... Har ikke fått testet den så mye ennå, men her er noen positive og negative punkter sammenlignet med Dell 2407WFP:

+ Mye bedre svartnivå (svart er faktisk ganske svart, Dell-skjermen er grå...)

+ Ikke så lyssterk (detaljer i det svarte har en tendens til å forsvinne på når lysstyrken reduseres på Dell-skjermen)

+ PAL DVD-filmer spilles av _mye_ glattere ved 75Hz eller 100Hz, enn ved 60Hz som på Dell-skjermen

+ Mer naturlige hudfarger (ok, litt mer kalibrering kan sikkert ordne mye av dette)

+ Bedre spillskjerm, merker tydelig dette i UT2004 (får høy fps-rate i dette spillet), ting går glattere og det merkes at Dell-skjermen har litt etterslep

+- Veldig mange innstillingsmuligheter, det er jo bra sammenlignet med andre CRT-skjermer, men mesteparten av disse er unødvendige på Dell-skjermen med DVI, jeg synes det blir rent for mye man kan stille på

- Litt for grønt eller gult bilde, spesielt tydelig på mørke bilder (har ikke helt klart å kalibrere bort dette ennå)

- Uskarpt bilde sammenlignet med Dell-skjermen, merkes godt på tekst, mens på grafikk er det ingen ulempe for min del

- Selv ved 85Hz (1600x1200) merker jeg flimringen (hvis jeg prøver på det), kan skjønne at dette ikke er sunt for øynene i lengden

- Oppvarmingstid, innstilling av posisjon og størrelse er vanskelig å få helt perfekt

- Tar enormt mye plass, ikke spesielt 'vakker' heller...

 

Har noen tips til kalibreringsprogrammer, -nettsider eller -skjermbilder, gjerne spesielt tilpasset CRT?

 

 

Edit: glemte et par viktige punkter...

Endret av jonny
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg kjøpt meg en: 22" Compaq (Sony) P1220 Trinitron Flat (TCO99) - 100% flat CRT - 2 inng (Sort).

 

Fikk den for den nette sum av 1k, inkl. alt, selve skjermen koster meg akkurat 673 kr, det er jeg fornøyd med.

 

Sitter nå med en Hyundai P910+, satser på at det blir en viss forskjell.

Lenke til kommentar
jmdata.as selger for tiden følgende skjermer:

 

22" Compaq (Sony) P1210 Trinitron Flat (TCO99) - 100% flat CRT - 2 inng

 

pris: 795,-

 

- 22" Compaq (Sony) P1220 Trinitron Flat (TCO99) - 100% flat CRT - 2 inng (Sort)

 

pris: 895,-

 

 

Dette er en MEGET bra pris. Løp og kjøp!

8723724[/snapback]

 

Ja, men jmdata er ikke blandt de beste webshopene på service :thumbdown:

 

FIkk uansett lysst å bestille :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hvilken max oppløsning støtter Compaq (Sony) P1220? vær snill og hjelp! :(

Max Resolution: 2048 x 1536 / 75 Hz

Google er ikke så vanskelig å bruke, jeg lover. Kan til og med hjelpe deg hvis du støter på problemer med det.

Endret av xNINJA
Lenke til kommentar

Max Resolution: 2048 x 1536 / 75 Hz

Google er ikke så vanskelig å bruke, jeg lover. Kan til og med hjelpe deg hvis du støter på problemer med det.

8983691[/snapback]

okå takker! ;)

 

men.. jeg lurte her fordi jeg har sett på internet (og ja jeg brukte google først før jeg kom her) MEN, jeg fant at max reso er 1920x1440 så jeg forstår bare ikke dette :nei:

 

men ossen takler den 2048x1536 viss max er 1920x1440? :hmm:

se selv: Compaq 1220

 

så jeg ville gjerne om noen som har denne skjermen har kjørt 2048x1536, for jeg blir jo litt rar når noen skriver det ene og en annen den andre :dontgetit:

 

plz help :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...