Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lakkskille på panser


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg irriteres mer og mer over noe som muligens er en dårlig lakkeringsjobb som har blitt utført på framdelen av panseret på min Audi før jeg kjøpte den. Jeg la merke til dette da jeg kjøpte bilen og kommenterte dette for selger, men han mente at det burde bli borte ved en god poleringsrunde.

 

Dette viste seg å ikke være tilfelle, da lakkskillet ble enda mer tydelig etter polering.

 

dsc00077na7.jpg

 

Kan det være at den har vært lakkert for steinsprut?

 

Noen forslag til hva som kan gjøres, utenom å lakkere hele panseret på nytt? Eller er alt håp ute?

 

 

- Ola

Endret av Maaze
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan prøve med en heftig lakkrens, men pass på at det ikke blir for varmt at lakken bobler :)

Polere å vokse vil forhåpentligvis gi et mindre skille, hvis det ikke blir helt borte ;)

8674755[/snapback]

 

 

Skal ut og prøve med litt lakkrens og polering nå :)

 

Edit: Etter en lakkrens og et par runder Turtle Wax, ble resultatet noe bedre enn jeg hadde forventet. Skillet er der fortsatt, men det ble bedre akkurat i overgangen.

 

Takk for forslag og innspill :)

Endret av Maaze
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du behøver aldeles ikke leve med dette.

Lakkrens eller polish(folk forveksler ofte voks og polish) er nok ikke slipende nok til å ta en slik kant. Dette må våtslipes med finfint pussepapir, for så deretter poleres opp med skikkelig polish/"scratchremover". Du behøver ikke å lakke om panseret iallefall, om den forrige lakkjobben er gjort nogelunde skikkelig bortsett fra den lille kanten, er det mye å pusse ned før du kommer ned til grunningen.

Snakk med noen profesjonelle bilpleie eksperter så kanskje du kan kjøpe litt av de produktene de bruker for sånne jobber.. :)

Husk å vokse til slutt...

Lenke til kommentar
Etter en lakkrens og et par runder Turtle Wax, ble resultatet noe bedre enn jeg hadde forventet. Skillet er der fortsatt, men det ble bedre akkurat i overgangen.

Takk for forslag og innspill :)

8715274[/snapback]

 

Du vil antageligvis få bedra resultatet ytterligere dersom du får panseret maskinrubba av noen som driver med Bilpleie.

Lenke til kommentar

Du vil antageligvis få bedra resultatet ytterligere dersom du får panseret maskinrubba av noen som driver med Bilpleie.

8985881[/snapback]

 

...eller prøver noe annet enn Turtle, det er ubrukelig for annet enn enkle utfordringer.

Jeg ville nok prøvd f.eks hos en Dekkmann-avdeling som driver med proffpleie fra Meguiar's, de får til det mest utrolige.

Lenke til kommentar
Du behøver aldeles ikke leve med dette.

Lakkrens eller polish(folk forveksler ofte voks og polish) er nok ikke slipende nok til å ta en slik kant. Dette må våtslipes med finfint pussepapir, for så deretter poleres opp med skikkelig polish/"scratchremover". Du behøver ikke å lakke om panseret iallefall, om den forrige lakkjobben er gjort nogelunde skikkelig bortsett fra den lille kanten, er det mye å pusse ned før du kommer ned til grunningen.

Snakk med noen profesjonelle bilpleie eksperter så kanskje du kan kjøpe litt av de produktene de bruker for sånne jobber.. :)

Husk å vokse til slutt...

8981586[/snapback]

 

Det eneste som får dette bra er å lakkere opp hele panseret igjenn! Du vil kunne utligne skillet med rubbing og polering, men skillet vil man aldri få helt bort ved sliping og polering, faktisk så blir skillet bare større jo mere man sliper. Skillet sees fordi det er farge som liggen mellom den gamle og den nye klarlakken, og jo mere man sliper på den nye klarlakken jo mere kommer fargen frem og skillet blir større

Lenke til kommentar
Det eneste som får dette bra er å lakkere opp hele panseret igjenn! Du vil kunne utligne skillet med rubbing og polering, men skillet vil man aldri få helt bort ved sliping og polering, faktisk så blir skillet bare større jo mere man sliper. Skillet sees fordi det er farge som liggen mellom den gamle og den nye klarlakken, og jo mere man sliper på den nye klarlakken jo mere kommer fargen frem og skillet blir større

9021630[/snapback]

 

Du har tydeligvis ikke erfaring med profesjonell bilpleie hos folk som kan det. Lakkpigmentene endrer seg med årene, men med mindre den nye lakken har hatt feil fargekode kan dette fikses FOR GODT hos en som kan faget sitt.

 

Men på den annen side, proffpolering er dyrt hos de som kan det. Det er en viss fare for at prisforskjellen på nylakkering kontra sliping/meltdown er små.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...