Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Må jeg skrive inn større felger i vognkortet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bredde er uvesentlig, det går på typegodkjenning-> sporvidde. endres denne, må det skrives i vognkort.men det går jo helt fint. sålenge dekket ikke strikker utfor skjermene, så skal det etter boka være minimum 10mm klaring rundt over alt(fjørbein,bremseslange, skjerm osv) men det er litt så som så

Lenke til kommentar

Bytte av felger, uansett dimensjon skal egentlig godkjennes, men det blir ikke praktiskert.

 

Eksen hadde en Golf 2, den senka jeg og den hadde 195/50 15. Jeg tok bilen med og fikk felger dekk og senkesett skrevet inn i vognkortet.

 

Nederst i vognkortet sto det:

Godkjent senket *serienr på fjærene* *antall runder på fjærene*.

Godkjent med felg 7x15.

Alternativ dekkdimensjon 195/50 15

Lenke til kommentar

Det er load index på felger også. Endring av innpress mer enn +-7,5mm må dokumenteres godkjent og skrives inn. (om man gidder å bry seg da)

 

Jeg hadde litt trøbbel først med å få felgene godkjent fordi jeg ikke hadde papirer med alle aktuelle data. De valgte å godkjenne fordi jeg hadde load index på samme felg med litt annet innpress (var lik load index på alle de forskjellige innpressene) samtidig som jeg hadde papir på at det aktuelle innpresset var godkjent på bilen. Egentlig ville de ha load indexen på felgen med akkurat det innpresset jeg hadde, men den ble ikke med på faxen jeg fikk fra importør.

 

Importøren hadde forøvrig ikke hørt om at felgene skulle godkjennes engang, men klarte å skrape sammen noen papirer til meg likevel.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar
Det er load index på felger også. Endring av innpress mer enn +-7,5mm må dokumenteres godkjent og skrives inn. (om man gidder å bry seg da)
Det står akkurat det samma når det gjelder felger (hjul) og load index.

Og innpressendring har vi jo allerede slått fast tidligere at skal godkjennes når den endres med mer enn 7,5mm.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...