Gå til innhold

[LØST] Problemer med partisjonering, les post 8


Anbefalte innlegg

Hei, i forbindelse med at jeg skal ompartisjonere harddisken litt for å få en god løsning for XP og Vista på samme PC, installerte jeg en fersk XP på partisjon E:\

 

Hadde fra før XP på partisjon C:\, men siden den partisjonen var på 150GB og jeg kun trenger 40-50GB til XP så slettet jeg den andre partisjonen jeg hadde og laget E:\ partisjonen på 50GB.

 

Nå vil jeg slette partisjon C:\ for å lage en ny partisjon på 60-70GB til Vista, og en partisjon til som bruker resten av plassen på min 320GB harddisk.

 

 

Problemet mitt er at windows ikke vil formatere C:\, og dersom jeg kjører installCDen til windows for å prøve å partisjoenere derfra, får jeg bare opp at C:\ ikke kan slettes fordi det ligger midlertidie installasjonsfiler der, selv om jeg på forhånd har prøvd å legge filene på E:\ eller partisjon F:\ som jeg lagde midlertidig for den jobben.

 

Jeg vet ingen annen måte å formatere\partisjonere på enn de jeg har prøvd, derfor spør jeg her.

Har prøvd diverse sletteprogrammer, men ingen har villet slette alle filene på C:\.

Prøvde å formatere mens jeg var inne i Windows i sikkerhetsmodus, men det hjalp heller ikke.

 

For de som lurer, så får jeg opp en melding om at windows ikke kan fullføre formateringen, og hverken hurtigformatering eller vanlig formatering funker.

I tillegg står det at det er brukt 16GB av harddiskplasssen, men selv om jeg skrur på visning av skjulte mapper finner jeg bare 7-800MB.

Ved virus-scan scannes alle filene, og NOD32 finner ingen virus.

 

Er det noen som kan hjelpe meg?

 

EDIT: fra post 8 endret jeg emnetittelen, greit for noen å vite.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lag en Windows 98 bootdisk med filen format.com (win98 versjon).

 

Du kan laste ned bootdisk filene på www.bootdisk.com. Dette krever en floppydrive. Alternativt kan du lage en bootable usb-pen hvis hovedkortet ditt støtter boot on usb. beskrivelse for hvordan du gjør det finner du her:

 

http://www.bootdisk.com/pendrive.htm

 

Boot pc'en ved hjelp av bootdisken og tast Format C:

eventuelt legger du til /s hvis du vil ha muligheten til å starte maskina i Dos mode via C:

 

Good Luck :thumbup:

Lenke til kommentar

Har ikke floppy på "splitter ny" PC til 15000:P

Har heller ingen USB penn... :confused:

 

Men på meg virker det som om det ligger en XP installert på C:\, for under oppstart kan jeg velge mellom to Windows XP Professional og en Installer Windows XP.

Så de mellomlagrede filene og det gamle Windowset ser nestn ut til å ligge der fortsatt.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvor du er når du prøver å formatere, men jeg kan komme med et annet forslag.

 

Først må du boote fra Vista DVDen.

Når du må bestemme hvor du vil legge vista trykker du på avansert. Fjern C: partisjonen og lag ny partisjon. Hurtigformater til ntfs og legg inn vista på denne partisjonen.

 

Denne fremgangsmåten funker alltid for meg fordi disken ikke er i bruk når du har bootet fra DVD.

Lenke til kommentar

Var inne på tanken selv valentino, men jeg trodde det var enklest å klargjøre partisjonene på forhånd. Håper det er feil.

Skal prøve å boote fra Vista DVDen nå, så får vi se hva som skjer.

 

Og jeg burde vel anskje postet i "Maskinenfungerer ikke" delen, eller kanskje i programmvare forumet.

Takk for tipset ;)

Lenke til kommentar

Saken er at C: er fremdeles System, dvs den inneholder ntldr og andre bootfiler. Derfor vil ikke Windows at du formaterer den, det vil jo hindra at du kan boote etterpå.

Dette er et vanlig problem når man installerer Windows på flere partisjoner. Det er kun en System partisjon.

Lenke til kommentar

Jeg slette partisjon C:\ under installasjonen av Windows Vista, så den biten er ordnet.

Men jeg fikk merkelig nok ikke lov til å lage en stor partisjon av resten av diskplassen.

De 150GB som var C:\ stod liksom for seg selv og ville ikke blandes med resten, selc om det ikke lengre var noen partisjon C:\.

 

Sitter i Vista nå og skal se hva jeg får til, holder på å rigge meg til med drivere og diverse for øyeblikket, så jeg finner vel ingen problemer med diskplass før i morra når jeg skal prøve å lage en stor lagringspartisjon av de resterende 185-190GB.

Lenke til kommentar

Får ikke til å lage en stor partisjon.

Har to deler på ca 150GB hver som nekter å blande seg med hverandre.

Har slettet alt fra hele harddisken og installert XP på nytt.

 

Har nå en partisjon (C:\) på 60GB, en ubrukt del på ca 150GB pluss en ubrukt del på ca 90GB.

Det jeg hadde tenkt var å partisjonere slik at jeg fikk en partsisjon på ca 60GB og en på ca 180GB, men det går ikke ann.

 

Prøvde å gjøre det i Vista da jeg hadde det installert, prøvde under installasjonen av Vista og prøvde under instalasjonen av XP, men de to hoveddelene på ca 150GB nekter å blande seg.

 

Grunnen til at det er to deler er at jeg når disken var ny laget to like store partisjoner, noe jeg ikke lengre vil ha.

De to delene er ikke partisjoner, så jeg synes det er rart de ikke vil blandes.

 

Er det noen som forstår hva jeg mener og kan hjelpe?

HASTER! :whistle:

Lenke til kommentar

Hadde XP og Vista installert, men ikk bare bootet til Vista, så jeg slettet alle partisjonene jeg kunne fra Vista, for så å boote fra XP-CDen og slette partisjonene med Vista på, så maskinene var et øyeblikk uten noen partisjoner overhodet.

Så nå har jeg kun èn partisjon, og den er på 60GB.

 

Bilde

Se bare bort fra MyBooken, det er eksterndisken min.

Bildet gir godt intrykk av hvordan det er, så jeg håper du blir litt klokere av det.

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Hvorfor i huleste gikk ikke det ann i Vista? :roll:

Da var problemet egentlig løst.

Takk for hjelpen, hadde aldri tenkt på å bruke diskbehandlingen i XP selv.

Har prøvd det meste anna som dere ser, så det var godt det endelig funka!

 

Tusen takk! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...