Gå til innhold

Har Lefdal sluttet med finnerlønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig, det ligger ingen saker ang. dette på konkurransetilsynet.no.

 

Jeg kan forøvrig ikke se at dette skal være noe fordel for forbrukerne generelt (det var derfor jeg ville undersøke begrunnelsen i et eventuelt vedtak). Hvis man tror dette vil føre til noen massiv prisnedgang generelt hos Lefdal (siden de må konkurrere med andre virkemidler) er det bare å se på elektromarkedet forøvrig. Alle priser er mistenkelig like på de vanligste varene og alle setter prisene så høyt som mulig opp til nærmeste konkurrent.

 

Eksempelvis elkjøp skryter jo av at de matcher laveste pris hos konkurrenten. Dette viser jo at de har marginer å gå på men at de velger å tilpasse seg gjengs pris i markedet. Det er det som på fagspråket kalles fri konkurranse men som i praksis betyr: så lenge alle tar omtrent samme (høye) pris så tjener alle på det (bortsett fra de som kjøper).

 

Denne finnerlønnen var, som jeg ser det, en måte å ta igjen mot et marked som er preget av prisavtaler og samarbeid som definitivt ikke er til kundenes beste.

Lenke til kommentar
Jeg kan forøvrig ikke se at dette skal være noe fordel for forbrukerne generelt

Grunnen til at dette er en fordel for forbukerne og det som jeg vil tro at Konkurransetilsynet ikke liker er at en slik "prisgaranti" ol gjør at butikken fremstår som billig og at de har gunstige priser på markedet, noe de ikke nødvendigvis har!

 

Den generelle forbruker tenker da at "de MÅ jo være billig, tenk om alle som handler der skulle bruke denne finnerlønnen, det kan de jo ikke risikere". Sannheten er heller den at mange produkter er svindyre, pga sjansen for at de må betale mere i finnerlønn enn de tjener på disse høye prisene er minimal. Det er derfor en kalkulert risiko om å egentlig ikke være billig.

 

Det gjør at svært mange, tilnærmet alle, oppsøker Lefdal og tar det for gitt at de er billigst uten å gjøre noen undersøkelser.

 

Hvis man tror dette vil føre til noen massiv prisnedgang generelt hos Lefdal (siden de må konkurrere med andre virkemidler) er det bare å se på elektromarkedet forøvrig.

Jeg forventer så klart ikke at dette fører til en massiv prisnedgang på Lefdal, men at alle som før tok det for gitt at Lefdal var billigst nå går andre steder også. Det gjør forhåpentligvis konkurransen større og Lefdal må sette prisene generelt ned for å få samme omsetning.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Grunnen til at dette er en fordel for forbukerne og det som jeg vil tro at Konkurransetilsynet ikke liker er at en slik "prisgaranti" ol gjør at butikken fremstår som billig og har gunstige priser på markedet.

 

Den generelle forbruker tenker da at "de MÅ jo være billig, tenk om alle som handler der skulle bruke denne finnerlønnen, det kan de jo ikke risikere". Sannheten er heller den at mange produkter er svindyre, pga sjansen for at de må betale mere i finnerlønn enn de tjener på disse høye prisene er minimal. Det er derfor en kalkulert risiko om å egentlig ikke være billig.

 

Det gjør at svært mange, tilnærmet alle, oppsøker Lefdal og tar det for gitt at de er billigst uten å gjøre noen undersøkelser.

 

Jeg forventer så klart ikke at dette fører til en massiv prisnedgang på Lefdal, men at alle som før tok det for gitt at Lefdal var billigst nå går andre steder også. Det gjør forhåpentligvis konkurransen større og Lefdal må sette prisene generelt ned for å få samme omsetning.

8657610[/snapback]

 

Joda, jeg har selvsagt også tenkt det samme men det er bare spekulasjoner. At intensjonen til Lefdal har vært å fremstå som billigere enn de andre er det ikke tvil om. Om folk går på det derimot... Det at jeg ikke kunne finne noen vedtak fra konkurransetilsynet kan være en antydning om at de skjønner at de taper på det og prøver å komme seg unna. Men det er også spekulasjoner. ;)

 

Hvis du sammenlikner prisene på de store kjedene vil du se at generelt sett er det stort sett det samme, bortsett fra på enkelte lokkevarer i perioder. Jeg tror Lefdal sine priser vil være akkurat de samme i forhold til konkurrentene om et år som de er nå.

Lenke til kommentar

Jaja, er det ikke forbrukerombudet så er det konkurransetilsynet.

 

Sært å høre at ordningen ble fjernet av konkurransetilsynet når finnerlønnen i sin nåværende form ble utviklet sammen med forbrukerombudet.

 

Menmen, betyr det at konkurransetilsynet setter stopper for alle prisgarantier? Eller er det slik at de kun går etter de store stygge ulvene fordi de kan få for stor markedsmakt?

Lenke til kommentar
Jaja, er det ikke forbrukerombudet så er det konkurransetilsynet.

 

Godt mulig det er Forbrukerombudet som mener det er brudd på Markedsføringsloven.

Lefdal fremstår og markedsfører seg som billigst i markedet når de så klart ikke kan garantere det.

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Jaja, er det ikke forbrukerombudet så er det konkurransetilsynet.

 

Sært å høre at ordningen ble fjernet av konkurransetilsynet når finnerlønnen i sin nåværende form ble utviklet sammen med forbrukerombudet.

 

Som sagt: jeg tar den informasjonen med en klype salt inntil jeg får det bekreftet fra konkurransetilsynet.

 

Eller er det slik at de kun går etter de store stygge ulvene fordi de kan få for stor markedsmakt?

8659365[/snapback]

 

Det er det konkurransetilsynet er til for. De er ikke ute etter sjappa på hjørnet som slurver litt i markedsføringen, det er det andre råd, tilsyn og ombud som steller med.

 

http://www.konkurransetilsynet.no/portal/p...AL&menuid=12103

Lenke til kommentar
Nei, som sagt. Finnerlønnen ble utviklet i SAMARBEID med forbrukerombudet. Nettopp for å sikre lovligheten.

 

Det er ordet "prisgaranti" forbrukerombudet ikke liker - uansett hvilken kjede eller bransje. Å gi igjen penger i etterkant hadde de ingenting i mot.

8659430[/snapback]

 

Det er godt mulig at konseptet er lovlig, men det kan være at markedsføringen er kommet på andre siden av lovverket. Det er mulig en slik lønn er lov, men markedsfører man den feil blir det ulovelig.

De er nok en fin grense mellom lovlig og u..

 

Det er i mine øyne ikke tvil om at Lefdal bryter eller er i gråsonen av Markedsføringsloven.

På samme måte er det ikke lov å fremstå som noe er billig dersom det virkelig ikke er salg.

Lenke til kommentar

Greia er jo at finnerlønnen ikke er markedsført. Ingensteder i aviser, DM'er o.l. - kun informert om via plakater og slikt i butikk.

 

Hva du ikke er i tvil om får være en ting - forbrukerombudet (de som har som ansvar å ta folk i brudd på markedsføringsloven, noe du vet) sa finnerlønnen var lovlig.

 

Konkurransetilsynet må ha brukt en annen lov, konkurranseloven eller noe slikt, og evt funnet ut at en slik finnerlønn skviset de små og mindre konkurrentene.

 

Rart å tenke på, for lefdal er bare norges 3. største kjede, ikke den største.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Hva du ikke er i tvil om får være en ting - forbrukerombudet (de som har som ansvar å ta folk i brudd på markedsføringsloven, noe du vet) sa finnerlønnen var lovlig.

 

Igjen, ja, skjønner at konseptet er lovlig, da er det eventuelt noe annet som gjør at Lefdal har brukt dette ulovlig.

 

Men alt er enn så lenge spekulasjoner, for alt vi vet kan opplysningene fra kundesenteret ikke være korrekt. De kan ha vikarierende motiver, selv om jeg ikke tror de driver med jug..

Endret av Panter
Lenke til kommentar
Nei, som sagt. Finnerlønnen ble utviklet i SAMARBEID med forbrukerombudet. Nettopp for å sikre lovligheten.

 

Det er ordet "prisgaranti" forbrukerombudet ikke liker - uansett hvilken kjede eller bransje. Å gi igjen penger i etterkant hadde de ingenting i mot.

8659430[/snapback]

 

Har du noe som helst dokumentasjon på at dette er utviklet "i samarbeid med forbrukerombudet"? Jeg har ikke funnet noe som tyder på det.

 

Forbrukerombudet her heller ikke noe i mot ordet "prisgaranti", under forutsetning at forretningen faktisk kan garantere det. Lefdal er dømt i markedsrådet flere ganger fordi de ikke kan dokumentere det de hevder. Det samme gjelder også finnerlønnen: det er uproblematisk om det gjelder varer som konkurrentene også har og hvor det er mulig å gjøre en direkte sammenlikning. De har blitt dømt fordi de ikke skiller mellom varer som de selv fører eksklusivt og varer som konkurrentene også fører.

Lenke til kommentar
Det er det som på fagspråket kalles fri konkurranse

 

Nå blander du begreper! Fri konkurranse krever bl.a. at det er MANGE tilbydere/selgere slik at ingen kan påvirke prisene. Det kan vel ikke akkuratt sies at elektromarkedet tilfredsstiller dette, er jo en 3-5 store kjeder som dominerer sikkert 90% av markedet (hvis ser bort i fra datasegmentet som har mange webshopper). I tillegg er det enda en 3-4 slike krav for at et marked skal være fri konkurranse. Elektromarkedet tilfredsstiller de vel ikke med klar margin i alle fall :cool:

 

Nei, elektromarkedet er nok oligopol! "Få tilbydere som utover markedsmakt og påvirker prisen i rettning maks profitt".

 

Men ja, du har rett i at den typen markedsform (oligopol) som elektromarkedet oppererer i innbyr til prissammarbeid etc. Men ikke bland det med begrepet fri konkurranse! (Dvs. i dagligtalen vil jo mange kalle det fri konkurranse, men du refererte til fagbegrepet fri konkurransse...)

 

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...