Gå til innhold

Ambulanse, hvilken utdannelse og lett å få jobb?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

jeg har helt siden ungdommskolen vært bestemmt på å gå Datateknikk på NTNU, men nå begynner jeg å få andre tanker. Jeg har fått får meg at jeg har dritlyst til å bli ambulansesjåfør.

 

Saken er den at jeg er nå straks ferdig med VK1 (andre året) på Allmen, har 2MX, 2FY og 2KJ. Jeg kan jo tenke meg at jeg burde ha valgt en annen linje dersom jeg ønsker å bli ambulansesjåfør. Er det noen som kan gi noen spesefikk informasjon om hva jeg burde ha valgt. evt hva jeg kan gjøre nå for å få den korteste veien til en Ambulansesjåførutdannelse?

 

Også lurte jeg litt på hvordan det ligger ann med det å få jobb. Tenker da spesielt i området Østfold/Oslo etc. og er det noen som vet hvordan dette kommer til å være om noen år?

 

 

Takker for alle svar

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For å føre utrykningskjøretøy må man tilfredsstille de medisinske krav for førerkort klasse D, være fylt 20 år og ikke over 70 år, og ha gyldig førerkort for aktuell motorvogntype. I tillegg har mange gjennomgått videreutdanning for å oppfylle kravet til kompetansebevis for utrykningssjåfører. Dette er et praktisk og teoretisk kurs med emner som trafikkpsykologi, kjøreteknikk, glattkjøring og mørkekjøring. Kurset avsluttes med en teoretisk eksamen og praktisk kjøreeksamen hos biltilsynet.

 

Dine muligheter pr. i dag er følgende:

 

Den vanligste vei:

 

Grunnfag helse og sosial, 1 år.

VK 1 Ambulansefag 1 år,

Til sammen 2 år på skolebenken, deretter 2 år som lærling i bedrift.

Totalt 4 år, som fører til fagbrev.

 

Eller: Etter endt skole(grunnfag HS og VK1), 3 år i jobb, og fagbrev som privatist.

 

Her var det masse linker på en privat side.

 

Eksempel ,trondheim

Endret av War
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En annen mulighet er å prøve seg i Forsvarets sanitet. Da kan man få gode sanitetskurs og uttrykningskurs, samt førerkort på forskjellige klasser som måtte være nødvendig for å føre kjøretøyet.

 

Vet om flere som ahr fått jobb i ambulanse etter endt tjeneste i Forsvarets sanitet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kian: Det du nevner vil jeg ikke anbefale han å gjøre. Det blir (heldigvis) flere og flere krav til ambulansearbeidere, og folk som kun har tatt kurs (NOU:76) o.l blir nedprioritert og får kun jobb i tilfeller hvor det er store bemanningsproblemer.

 

Dersom du går den vanlige veien med 2 år på skole (GK HS, og VK1 Ambulansefag) + 2 år i lære, vil du få fagbrev og dermed kvalifisere til den kompetansen du TRENGER som ambulansearbeider.

Snarveier fører bare til at du mangler nødvendig kompetanse, og det skaper dårlige ambulansearbeidere.

 

 

Har selv akkurat fullført VK1 Ambulansefag, og det anbefales på det varmeste, selv om det er et ganske krevende kurs. En ambulansearbeider skal kunne mer enn bare å kjøre fort med blålys.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har en venn som har en venn (:p). Han hadde tatt en slags intensivkurs innen ambulansetjenesten eller noe i den duren. I følge vennen min så hadde han bare Generell studiekompetanse og kurset varte i 3mnd. Etter det så var han i gang med 1-2 år i lærlingstilling.

 

Noen som vet noe/har noe informasjon på dette?

 

 

Takker :)

Lenke til kommentar

Han har antagelig tatt et kurs kalt NOU:76-2 som er et kurs med et mye mindre pensum enn det du får gjennom normal fagutdanning.

 

Såvidt jeg vet er dette enda minstekravet for lærlingestillinger ved endel ambulansestasjoner, men det er flere og flere som går bort fra dette; med god grunn: de mangler grunnleggende kunnskaper om særlig anatomi og psykologi som man får gjennom de to årene på skole ved normal utdannelse.

 

Jeg vil ikke anbefale deg å ta NOU:76-2, fordi i nær framtid vil arbeidere med den slags utdanning bli nedprioritert i forhold til ambulansearbeidere med den normale utdanningen.

Lenke til kommentar

Ja, men foreløpig de fleste steder har du ikke noe fortrinn som paramedic lønnsmessig, og heller ikke særlig mye støtte til å ta studiet fra arbeidsstedet. Dette kan selvfølgelig variere, men i skrivende stund er det ikke særlig utbredt at arbeidsplasser hverken krever eller oppfordrer til paramedicstudier.

 

Tror også at du med paramedicutdannelse mange steder vil føle deg overkvalifisert til arbeidet du gjør, med unntak av kanskje Oslo-området. (Etter hva jeg har hørt).

Lenke til kommentar
Ja, men foreløpig de fleste steder har du ikke noe fortrinn som paramedic lønnsmessig, og heller ikke særlig mye støtte til å ta studiet fra arbeidsstedet. Dette kan selvfølgelig variere, men i skrivende stund er det ikke særlig utbredt at arbeidsplasser hverken krever eller oppfordrer til paramedicstudier.

 

Tror også at du med paramedicutdannelse mange steder vil føle deg overkvalifisert til arbeidet du gjør, med unntak av kanskje Oslo-området. (Etter hva jeg har hørt).

9031951[/snapback]

Mhm, tenkte på det du sa at med NOU:76-2 så kunne det vanskelig å finne jobb fordi man stiller under de med VG1 Ambulansefag, at jeg derfor tar NOU:76-2 + Lære, deretter Paramedic. Da bør jeg vel stille høyere enn VG1 for å si det sånn?

 

Var i kontakt med en som fullfører Paramedic studiet om et par uker og henne sa at hun trodde dette ville lønne seg i lengden med tanke på at selv VG1 Ambulansefag har store mangler og at spesielt i storbyene så ville Paramedic etterhvert bli ettertraktet.

Lenke til kommentar

Jepp, på lang sikt vil det garantert lønne seg. Det er ikke utenkelig at det vil en gang i framtiden bli obligatorisk med minst 1 års paramedicutdannelse for å kjøre ambulanse. Poenget er at inntil det skjer, vil det være et dyrt studie med lite igjen for det. Slik som jeg ser det, ville jeg heller prøvd å skaffe meg jobb når du har fått fagbrevet (uavhengig om du velger NOU:76-2 eller vgs) og deretter prøvd å tilegne meg mer kunnskap på egenhånd. Jeg ville ventet til man i det minste fikk bevilget støtte til videreutdanning eller eventuelt fikk et lønnspålegg for å inneha paramedicutdannelse.

 

Et år på høyskole er ikke gratis vet du :)

 

Mine 2 cents..

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noen direkte navn på læresteder i det området, men jeg vil anbefale deg å kontakte enten rådgiver / opplæringsnemnda eller Røde Kors i ditt område. Kan også være en idè å bare søke litt rundt på nettet ;)

 

Forøvrig kan du finne mer informasjon om yrket og utdanninga her og her .

 

Lykke til med ambulanseutdanninga.

Endret av dimdal
Lenke til kommentar
Bare av ren nysgjerrighet, nå når du er på så god vei til å komme inn på ntnu, hva gjør at du vil bli ambulansesjåfør i stedet?

9036563[/snapback]

Tja, Ambulansesjåfør er jo et mer spennende yrke enn hva jeg mest sannsynelig kommer til å ende opp med etter NTNU, mindre betalt riktignok. Men jeg har jo alltids muligheten til å kombinere ambulanse med studier dersom jeg flytter til Trondheim om noen par år :)

 

Jeg vil ikke sitte om 50 år å se tilbake på mitt arbeidsliv som bare kontorarbeid eller bak en PC i mørkt hjørne, vil ha noe annet enn bare det.

Endret av thomas_c24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...