Gå til innhold

LENOVO ThinkPad T61


Anbefalte innlegg

Noen med erfaringer fra bruk av denne maskinen med Vista og Aero? Funker Aero smooth? Og i så fall: Hvilke specs har du/dere på maskinen?

 

Jeg lurer rett og slett på om Aero fungerer fint i Vista med 1) integrert grafikkløsning eller om man 2) må ha dedikert grafikkminne på 128MB, slik det anbefales av Microsoft. Har gått noen runder i ringen med Dell ang. en maskin jeg vurdere å kjøpe, og der har jeg fått vite at integrert / delt grafikkminne ikke anbefales hvis Vista med Aero skal fungere optimalt. Tenkte derfor at å sjekke erfaringer fra brukere med et annet merke enn Dell kunne være interessant!

9056643[/snapback]

 

 

Jeg kjører Aero helt bra. Smooth som bare det. =)

specs:

 

T7500(2.2GHz), 1GB RAM, 120GB 5400rpm HD, 14.1in 1440x900 LCD, 128MB nVIDIA Quadro NVS 140M, CDRW/DVDRW, Intel 802.11agn(n-disabled), Bluetooth, Modem, 1Gb Ethernet, UltraNav, Secure chip, Fingerprint reader, 6c Li-Ion, WinVista Business

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan har det seg at man ikke får med en installasjons-CD/DVD til Vista, selv om det allerede er installert? Hva hvis jeg skal formater? :(

9098823[/snapback]

Jeg fikk med orginal cd med min 218nr(mener å huske den het det), eneste problemet var at jeg måtte aktivisere manuelt via telefon. Er veldig uvanlig å få med orginal cder når du kjøper pc fra hvilket som helst merke så jeg var litt overrasket da jeg fikk det.

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at man ikke får med en installasjons-CD/DVD til Vista, selv om det allerede er installert? Hva hvis jeg skal formater? :(

9098823[/snapback]

Jeg fikk med orginal cd med min 218nr(mener å huske den het det), eneste problemet var at jeg måtte aktivisere manuelt via telefon. Er veldig uvanlig å få med orginal cder når du kjøper pc fra hvilket som helst merke så jeg var litt overrasket da jeg fikk det.

9099900[/snapback]

Jeg fikk med en Microsoft-plate hvor det står "Upgrade your Windows Vista Experience" og "Windows Anytime Upgrade". Har ikke sett på den enda, men regner med at den er til å oppgradere til nyere (og dyrere) versjoner av Vista.

Lenke til kommentar

Du må selv lage deg recovery cd. For mitt vedkommende var det en feil på hele partisjonen, så jeg fikk tilsendt Rescue and Recovery - 3 stk dvd plater etter samtale med support 815 21 550. Tok evigheter å installere, så heretter skal jeg ta backup med Rescue and Recovery innimellom. Tror kanskje Vista sin Konfigurasjon av sikkerhetskopiering og gjenoppretting ikke bør kjøres når man har Rescue and Recovery. Min Rescue and Recovery ville ikke starte etter jeg prøvde den.

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at man ikke får med en installasjons-CD/DVD til Vista, selv om det allerede er installert? Hva hvis jeg skal formater? :(

9098823[/snapback]

Jeg fikk med orginal cd med min 218nr(mener å huske den het det), eneste problemet var at jeg måtte aktivisere manuelt via telefon. Er veldig uvanlig å få med orginal cder når du kjøper pc fra hvilket som helst merke så jeg var litt overrasket da jeg fikk det.

9099900[/snapback]

Jeg fikk med en Microsoft-plate hvor det står "Upgrade your Windows Vista Experience" og "Windows Anytime Upgrade". Har ikke sett på den enda, men regner med at den er til å oppgradere til nyere (og dyrere) versjoner av Vista.

9100830[/snapback]

 

En av de cdene inkluderer en rein vista installasjon.

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at man ikke får med en installasjons-CD/DVD til Vista, selv om det allerede er installert? Hva hvis jeg skal formater? :(

9098823[/snapback]

Jeg fikk med orginal cd med min 218nr(mener å huske den het det), eneste problemet var at jeg måtte aktivisere manuelt via telefon. Er veldig uvanlig å få med orginal cder når du kjøper pc fra hvilket som helst merke så jeg var litt overrasket da jeg fikk det.

9099900[/snapback]

Jeg fikk med en Microsoft-plate hvor det står "Upgrade your Windows Vista Experience" og "Windows Anytime Upgrade". Har ikke sett på den enda, men regner med at den er til å oppgradere til nyere (og dyrere) versjoner av Vista.

9100830[/snapback]

 

En av de cdene inkluderer en rein vista installasjon.

9102960[/snapback]

Det var bare én CD/DVD. Skal undersøke hva det er på den -- når jeg gidder. :!:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

 

Vet ikke helt om jeg skulle postet dette i en ny tråd eller bruke denne. Jeg står på trappene til å kjøpe ny laptop og har (nesten) bestemt meg for en Thinkpad T61. Viktig at den er solid siden den vil bli transportert en del. Fant mye nyttig info i denne tråden. Har imidlertid vanskeligheter med å finne den rette konfigureringen i nettbutikkene. Noe som er viktig for meg og som varierer mye mellom de ulike konfigurasjonene er harddisk (ønsker 160 GB) og RAM (ønsker 2 GB, som jeg etterhvert vil utvide til 4 GB).

 

Heller mot en 15,4" widescreen og har forstått at WSXGA er "bedre" enn bare WXGA? Ser også at det finnes en SWXGA. Alternativet er 14" ikke-widescreen", men her er utvalget dårlig (ser bare noen XGA). Pdas. så kan det være widescreen blir lav og fører til irriterende mye scrolling?

 

At den er stillegående og uten viftestøy ved normal bruk (kjører ingen tunge prosesser) er også viktig. Dette skulle vel være kurrant på en T61? Bruken min er foruten Office-programmer, mest til fotoredigering og -organisering (Photoshop, Lightroom/IView).

 

Er usikker på hvilken prosessor jeg bør gå for siden det også er et prisspørsmål. Antar at 2,0 Ghz er tilstrekkelig. Og når det gjelder pris så håper jeg kunne komme under 18 000. Mulig jeg da kan bli nødt til å starte med kun 1 GB Ram (eller mindre HD?) siden det kun ser ut til å være "toppmodellene" som har 2 GB innstallert. Amentio har noen, men da brytes 22 000-grensen og harddisken blir mindre.

 

Beklager at dette ble en lang post, men er det noen som har forslag til nettbutikk og om noen lar deg konfigurere en Thinkpad slik som hos Dell? Er det lurere å heller kjøpe til RAM (eller større HD) senere, og ikke henge seg så opp i det på modellene i nettbutikkene?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Bare for å oppklare en misforståelse. 14" er også WS. Med T61 har Lenovo forlatt det gamle 4:3 formatet. Det sies at man kan få det fortsatt, men jeg har enda til gode å se en modell her i Norge med 15" skjerm.

 

Jeg har selv en 14.1" WS med 1440x900 og synes det er en meget god skjerm. Høyere oppløsning på en sånn skjerm ville jeg uansett ikke ha valgt. Trenger man mere plass er det bedre å kjøpe dockingstasjon og koble maskinen til en ekstern skjerm.

 

Jeg ville heller ikke ha stresset så mye med harddiskstørrelsen. For det første er det mulig å kjøpe flere harddisker som du kan sette inn i maskinen. Dessuten finnes det jo en rekke eksterne harddisker som gjør samme nytten.

 

Like lite ville jeg ha brukt tid og ressurser på å lete etter en maskin som kommer med 2Gb ram. Det er meget lett å sette inn en brikke selv.

 

For øvrig kan jeg bekrefte at maskinen er stillegående og en drøm i bruk. Jeg tror ikke du kommer til å angre :)

Lenke til kommentar
Bare for å oppklare en misforståelse. 14" er også WS. Med T61 har Lenovo forlatt det gamle 4:3 formatet. Det sies at man kan få det fortsatt, men jeg har enda til gode å se en modell her i Norge med 15" skjerm.

 

Jeg har selv en 14.1" WS med 1440x900 og synes det er en meget god skjerm. Høyere oppløsning på en sånn skjerm ville jeg uansett ikke ha valgt. Trenger man mere plass er det bedre å kjøpe dockingstasjon og koble maskinen til en ekstern skjerm.

 

Jeg ville heller ikke ha stresset så mye med harddiskstørrelsen. For det første er det mulig å kjøpe flere harddisker som du kan sette inn i maskinen. Dessuten finnes det jo en rekke eksterne harddisker som gjør samme nytten.

 

Like lite ville jeg ha brukt tid og ressurser på å lete etter en maskin som kommer med 2Gb ram. Det er meget lett å sette inn en brikke selv.

 

For øvrig kan jeg bekrefte at maskinen er stillegående og en drøm i bruk. Jeg tror ikke du kommer til å angre :)

9192383[/snapback]

Takker for raskt svar og gode tips!

 

Kun widescreen - ok, det gjør jo valget med hensyn til skjerm enklere. Jeg leste at begge deler skulle være tilgjengelig og siden det ikke stod w foran en del av modellene jeg så på så antok jeg dette var 4:3-skjerm. Dockingstation og ekstern skjerm kan også være et alternativ.

 

Det med harddiskstørrelsen er pga. bilder. Selv om jeg har backup på eksterne så ønsker jeg å kunne ha en del på laptopen også. Hvis det er slik at Thinkpad bruker standard harddisker for laptop så kan jeg evt. bytte denne senere. Ser også at det optiske drevet kan byttes ut med en ekstra harddisk eller batteri, når man har behov for det.

 

Med hensyn til RAM så antar jeg det da er billigere å kjøpe 2x2GB senere i stedet for å lete etter en med 1x2GB nå? Ser mange 1GB kommer med 2x512MB, hvilket betyr at all RAM må kjøpes nytt om jeg skal ha 2,3 eller 4 GB. Med 1x1GB så kunne jeg også kjøpe til 1x2GB til å begynne med. Må innrømme at jeg finner RAM-jungelen litt uoversiktlig.

 

Har du noen formening om prosessor? Er det mye å hente på å velge 2,2 i stedet for 2,0 GHz?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...