Gå til innhold

I, Videogame - dokumentar-serie om spill

Anbefalte innlegg

Skrevet
hvor mange programmer har blitt vist? 2?

8704279[/snapback]

Jepp, vist 2 og 4 igjen.

Skal se dagens episode i morgen, blir bra det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hvor mange programmer har blitt vist? 2?

8704279[/snapback]

Jepp, vist 2 og 4 igjen.

Skal se dagens episode i morgen, blir bra det.

8704312[/snapback]

Det er vel gjerne bare tre episoder igjen, siden serien er en fem-delers serie.

Skrevet
Det er vel gjerne bare tre episoder igjen, siden serien er en fem-delers serie.

8704349[/snapback]

Sikker på at den bare er på fem deler? Noen plasser står det fem, andre plasser seks. Er usikker selv.

Skrevet

De viste vel klippet for å fortelle påvirkningskraften på ungdom, ettersom MGS fyren tok en røyk, og han japanske duden foran pcen gjorde det samme.

De nevnte jo ikke MGS4 med ord i episoden;)

Jeg synes serien uansett er mer enn dybtdykkende nok til hva man er vant med av slike dokumentarer på tv, og jeg tenker ikke på half life2 som de ultimate ansiktsanimasjoner, så det blir jo objektivt sett umulig for produsenten å tilfredstille alle.

Denne episoden var bedre enn den første til å faktisk vise spillet det var snakk om, men de leker seg ofte med og vise nyere utgaver av eldre spill de snakker om.

Ikke plagsomt, men at sikkert bransjen spytter inn litt penger i dokumentaren tror jeg helt sikkert.

Skrevet

Fikk nettopp sett gårsdagens episode, veldig interessant. Men synes kanskje de gikk litt fort frem i tid. Jaja, blir spennende å se hva neste episode bringer.

Skrevet

Hvordan klarte de og gå forbi Ocarina Of Time? Er det ètt spill fra Nintendo som skal bli tatt med fra 90 tallet (noe det ærlig talt bør være) er det Ocarina Of Time. Kan ikke gå fra nes/snes til Final Fantasy 7 og GTA 3, så rett til kryssbåks og PlayStation 2. Ellers en fin serie.

Skrevet
Hvordan klarte de og gå forbi Ocarina Of Time? Er det ètt spill fra Nintendo som skal bli tatt med fra 90 tallet (noe det ærlig talt bør være) er det Ocarina Of Time. Kan ikke gå fra nes/snes til Final Fantasy 7 og GTA 3, så rett til kryssbåks og PlayStation 2.  Ellers en fin serie.

8709982[/snapback]

Ocarina of Time var vel på ingen måter revolusjonerende. Det var et flott spill, men det brakte ikke spillindustrien noe lengre på samme måte som Legend of Zelda gjorde.

Skrevet
Hvordan klarte de og gå forbi Ocarina Of Time? Er det ètt spill fra Nintendo som skal bli tatt med fra 90 tallet (noe det ærlig talt bør være) er det Ocarina Of Time. Kan ikke gå fra nes/snes til Final Fantasy 7 og GTA 3, så rett til kryssbåks og PlayStation 2.  Ellers en fin serie.

8709982[/snapback]

Ocarina of Time var vel på ingen måter revolusjonerende. Det var et flott spill, men det brakte ikke spillindustrien noe lengre på samme måte som Legend of Zelda gjorde.

8710648[/snapback]

Var det så mange andre spill som var like store eller noe da? Nå var jeg riktignok ikke så altfor gammel når PS1 og N64 dominerte, men syntes og ha litt husk. Kan for all del ta forbehold om og drite meg ut nå, though.. :p

Skrevet (endret)

8709982[/snapback]

8710648[/snapback]

Var det så mange andre spill som var like store eller noe da? Nå var jeg riktignok ikke så altfor gammel når PS1 og N64 dominerte, men syntes og ha litt husk. Kan for all del ta forbehold om og drite meg ut nå, though.. :p

8710722[/snapback]

Vel, det mest "revolusjonerende" N64-spillet er vel GoldenEye. Men det var heller ikke revolusjonerende. Det var, som Ocarina, bare et veldig bra spill. Da N64 var på sitt største, hadde de andre spillsystemene, deriblant PC og PlayStation, forlengst forbigått Nintendo når det gjaldt det tekniske.

...Og det er nettopp det den episoden handlet om. Det tekniske. Utviklingen av karakterer, hovedsaklig når det gjaldt det grafiske.

Endret av Hr. Jenssen
Skrevet

episoden handlet om historie og følelser.

ocarina of time gjore ikke noe nytt der med tanke på historie.

orginale legend of zelda derimot..

Skrevet
Nekter egetnlig å tro at det er hele, siden de er 20 min tilsammens, men den første var 45 min.

8714267[/snapback]

Det er hva som er lagt ut i denne tråden tidligee, og som burde vært funnet uten at jeg trengte poste linkene en gang til ;)

Er det ikke bredre å se det meste av episoden, enn å ikke se den i det hele tatt?

(begge linkene er 2 episode av serien btw)

Skrevet
Det absolutt mest revolusjoneende 64 spillet va jo Super Mario 64!!

Basta Bom

8713505[/snapback]

Hva var revolusjonerende med det da? Greit nok, det var revolusjonerende innenfor Mario-navnet, da det var det første Mario i 3D, men hva gjorde det for spillindustriens fremgang?

Gjest Slettet-NIoHlfL
Skrevet

Revolusjonernede er ikke et ord jeg like å bruke, men Mario 64 hadde et par nyvinninger. Som launch-spill viste Mario 64 med en gang at analog styrespake var kommet for å bli. Mulighet til å faktisk kunne kontrollere kameraet var ikke noe som var sett før Mario 64, og dette er vel noe vi alle setter dyp pris på. Og en tredje ting er den non-linære oppbygningen av spillet som var meget uvant for den tiden.

Og det er vel heller ikke til å legge sjul på at alt dette funket så bra at Mario anses som trendsettende innenfor genrèen.

For å vende dette tilbake til topic avslutter jeg med å si at jeg likte denne episoden mye bedre enn den første.

Skrevet (endret)

Tilbake til topic? Jeg vil da påstå at vi er på topic nå. Vi diskuterer innholdet i episodene, eller i dette tilfellet "mangelen" på innhold.

Jeg er forresten uenig i noe av det du sier. Det var slettes ikke uvanlig med slike "non-lineære" spill på den tide. Samme år kom for eksempel Diablo ut. Dessuten var det ikke Mario som beviste at analog-stikkene var inne for å bli. Det var bare "tilfeldigvis" en lanseringstittel. Det var konsollen og stikken selv som viste dette. Ethvert lanseringsspill til N64 ville blitt "trendsetteren" for analog-stikka. Mario 64 var bare tilfeldigvis det.

Mario er ingen trendsetter. Det var gjorde bare, som mange andre spillserier før og etter, et suksessfullt hopp fra 2D til 3D i en sjanger som hadde mange titler fra før av.

Det var konsollen som på noen måter var "revolusjonerende", uavhengig av hvilket spill som måtte følge med på launch-dagen.

Endret av Hr. Jenssen
Gjest Slettet-NIoHlfL
Skrevet (endret)

Non-linære spill var uvanlig på den tiden, jeg sier ikke at det ikke fantes, men jeg kommer ikke på andre 3D-spil fra før den tiden med slik fridom. Diablo kom et halvår etter og var 2D-Isometrisk.

Angående den analoge stikken har du selfølgelig helt rett, men uansett hva du mener, er det ikke til å legge sjul på at Mario 64 var det første spillet hvor du kunne bruke en analog stikke til å styre med. Utviklerne bak Mario 64 måtte selv finne ut hvordan stikka kunne brukes på best mulig måte, alle andre spill har nå bare kunnet sett hvordan det hele ble gjort i nettopp Mario 64...

Jeg kommer heller ikke på andre 3d-plattformer som kom ut før mario 64, men jeg skal ikke påstår det er rett, hadde dog satt pris på om du hadde eksempler

Endret av qoutor

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...