Gå til innhold

Byggekvalitet - N95 - elendig - utbedres verksted?


Anbefalte innlegg

Forsøkte å søke gjennom forumet, men fant ingen direkte treff - derfor lager jeg en enkel liten post;

 

Har N95 nå og den har en horribel byggekvalitet.

 

Har prøvd E65 og andre nye Nokia'er og det er noe helt annet.

 

Når N95 ligger med tastatur ikke skyvet ut knirker chassiet på telefonen, ikke fast og fint. Også når tastaturet er skyvet ut er det fælt...

 

Får en utbedret dette på serviceverksteder? Går det på garanti? Og - er det noen som har fått utført dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forsøkte å søke gjennom forumet, men fant ingen direkte treff - derfor lager jeg en enkel liten post;

 

Har N95 nå og den har en horribel byggekvalitet.

 

Har prøvd E65 og andre nye Nokia'er og det er noe helt annet.

 

Når N95 ligger med tastatur ikke skyvet ut knirker chassiet på telefonen, ikke fast og fint. Også når tastaturet er skyvet ut er det fælt...

 

Får en utbedret dette på serviceverksteder? Går det på garanti? Og - er det noen som har fått utført dette?

8635978[/snapback]

 

Jeg er helt enig. Helt utrolig at det ikke diskuteres på forumet over 106 sider til nå.. nesten

Skjermen er løs - helt j.. knapper som knatrer - elendig lyd - kun baksiden gir kvalitetsinntrykk - skal denne mobilen være sånn?

Noen som har erfaringer med en "fast og fin" N95?

Lenke til kommentar
så rart at N95 en jeg testa på utstillinga til elkjøp ikke var slik dere sier telefonen er..

8637567[/snapback]

 

Kanskje fordi det ikke gjelder alle N95?? har du vurdert det? :whistle:

I andre forumet hevdes det at det er stor individuell forskjell på N95 og "fastheten" på skjermen :hmm:

Min er helt løs - eller rettere: litt fast på venstre side

:tease:

Lenke til kommentar

Samme her - venstre side (når mobilen er lukket) er ganske stram og fin. Høyre side knirker og knaker det - der er den ikke fast, men ekle lyder.... IKKE bra....

 

Hvis noen har levert den inn og fått den tilbake med bedre fasthet ville det vært fint om dere kunne respondere på denne tråden :)

Lenke til kommentar

Det er forskjell fra telefon til telefon. For store toleranser på to metall vinkler og to plastlister som bestemmer hvor stram skyve mekanismen er.

Jeg modifiserte min ved å bøye metall vinklene noe.

For å gjøre dette kreves det stor forsiktighet så vinklene ikke blir deformerte.

Prøvde først tape men den ble fort slitt.

Telefonen min er nå perfekt og det ser ut for at den ikke endrer seg ved bruk.

Lenke til kommentar
Det er forskjell fra telefon til telefon. For store toleranser på to metall vinkler og to plastlister som bestemmer hvor stram skyve mekanismen er.

Jeg modifiserte min ved å bøye metall vinklene noe.

For å gjøre dette kreves det stor forsiktighet så vinklene ikke blir deformerte.

Prøvde først tape men den ble fort slitt.

Telefonen min er nå perfekt og det ser ut for at den ikke endrer seg ved bruk.

8637744[/snapback]

Og garantien forsvinner selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Det er forskjell fra telefon til telefon. For store toleranser på to metall vinkler og to plastlister som bestemmer hvor stram skyve mekanismen er.

Jeg modifiserte min ved å bøye metall vinklene noe.

For å gjøre dette kreves det stor forsiktighet så vinklene ikke blir deformerte.

Prøvde først tape men den ble fort slitt.

Telefonen min er nå perfekt og det ser ut for at den ikke endrer seg ved bruk.

8637744[/snapback]

Og garantien forsvinner selvfølgelig.

8637750[/snapback]

 

Garantien forsvinner nok ikke. Modifiseringen er utført på en måte så det ikke synes. Du må heller ikke lage finger merker når du modifiserer.

Synes det er horribelt at Nokias kvalitetskontroll godkjenner dette. Har selv utviklet produkter som underleverandør til Nokia og kjenner deres kvalitetskrav.

Problemet blir nok rettet på leveranser i framtiden.

Lenke til kommentar
Garantien forsvinner nok ikke. Modifiseringen er utført på en måte så det ikke synes. Du må heller ikke lage finger merker når du modifiserer.

Synes det er horribelt at Nokias kvalitetskontroll godkjenner dette. Har selv utviklet produkter som underleverandør til Nokia og kjenner deres kvalitetskrav.

Problemet blir nok rettet på leveranser i framtiden.

 

 

Så da er løsningen å kreve ny telefon? :hmm:

- Jeg ringte Elkøp - soom ikke kjente til problemet. Lite ydmyke :ph34r:

Jeg ønsker å levere min inn og få det rettet opp.

Endret av LeoDad
Lenke til kommentar
Min er fast og fin i hvert fall.

8638505[/snapback]

 

Min er helt fast og fin, ingen knirking eller knepping. Skyvemekkanismen virker tight og fin.

 

Mener noen snakket om at telefonene ble produsert i forskjellige land, Finland og Tyrkia var det det? kan jo være at forskjellene skyldes dette.

 

Er ihverfall glad jeg fikk denne versionen...for gruet meg fælt til å få den i posten etter å ha lest diverse negative erfaringer om den her på forumet rett etter lanseringen.

 

Men batterikapasiteten er RÆVA! Uansett om jeg bruker den lite eller mye må den minst lades en gang om dagen...

Lenke til kommentar
Forsøkte å søke gjennom forumet, men fant ingen direkte treff - derfor lager jeg en enkel liten post;

 

Har N95 nå og den har en horribel byggekvalitet.

 

Har prøvd E65 og andre nye Nokia'er og det er noe helt annet.

 

Når N95 ligger med tastatur ikke skyvet ut knirker chassiet på telefonen, ikke fast og fint. Også når tastaturet er skyvet ut er det fælt...

 

Får en utbedret dette på serviceverksteder? Går det på garanti? Og - er det noen som har fått utført dette?

8635978[/snapback]

 

Jeg er helt enig. Helt utrolig at det ikke diskuteres på forumet over 106 sider til nå.. nesten

Skjermen er løs - helt j.. knapper som knatrer - elendig lyd - kun baksiden gir kvalitetsinntrykk - skal denne mobilen være sånn?

Noen som har erfaringer med en "fast og fin" N95?

8637538[/snapback]

 

Hei,

Henger meg på denne tråden da jeg også synes 100sider+ tråden blir for uoversiktlig.

 

1.

Min er rimelig tight og fin med tastaturet 'innfelt'. Når det er skjøvet helt ut så vakkler det helt klart 'mye' på høyre side. Venstre er fast og fin.

Ser av andre kommentarer at det er speisielt høyre side som er problemet. Vet ikke det er noe design forskjell som tilsier at det skal være mer på høyre enn på venstre. Hvis ikke så må det jo være en faktor i produksjonsapparatet som 'konsekvent' forårsaker dette.

 

2. Synes at bakgrunnstøyen på lydkretsene er altfor høy. Burde være mulig å lage bedre ting enn dette. Ikke merket tilsvarende dårlig lyd på andre telefoner/merker.

Hadde et ørlite håp om at siste fw skulle hjelpe, men nei.

 

Det at man åpner audiokanalene(lyd ut til høyttaler/headset) når man trykker på tastene gjør at man hører ca 2 sek. med bakgrunnstøy hver gang man betjener en knapp. Enten man slår siffer for å ringe, eller beveger seg i menyene.

Støyen er trolig hw(siden denne ikke er fikset i siste sw release), men det hadde gjort mye om man i sw fjernet åpning av lydkanalen ved ovennevnte.(slik som SE f.eks). Da hadde man bare stått igjen med ønsket om å kunne bruke N95 for å lytte til musikk. Støyen her blir mindre merkbart om man skrur lyden litt skikkelig opp.

 

 

3. Kanskje det som irriterer meg mest er den vanvittig irriterende og nesten uholdbare høye pipelyd/tonen fra displayet. Denne høres best når "tid og dato" skjermspareren IKKE er aktiv. Dette er trolig støy direkte fra elektronikken og går bare tilsynelatende ut fra høyttaleren i displaydelen. Denne høres ikke i headsettet, men bare i display delen.

Dette gjør den ubrukelig til bruk med display del som høyttaler(dvs. samtale uten headssett).

Igjen en hw problem som kanskje ikke går å fikses uten at Nokia lager ny display del til 1.generasjon N95.

Workaround for denne kunne vært muligheten i SW for å la telefonen koble ut displayet etter besvart samtale. Vet jo ikke om dette er nok, om evt lydkretsene under samtale generer samme støy.

 

Punktene i rekkefølge 3,2,1 gjør meg skuffet over N95 slik den fremstår i dag.

Synes det er høyst merkelig og nesten uvirkelig at Nokia overhodet har tørret slippe denne ut fra fabrikken. Kan jo hende de hadde produsert altfor mange telefoner før de innså den elendige kvaliteten. Kan hende de gambler på at folk ikke 'merker' noe (??), eller ikke gidder å bry seg.

 

Rart ikke Nokia har gått offentlig ut med en pressemelding på dette. Dette er unntaksvis 'feil' (eller bare et dårlig produkt) på alle utgaver. Dessverre.

Hadde gledet meg til denne telefonen i månedsvis, men irriterer meg nå mer over disse tingene enn jeg greier å glede meg over den i utgangspunkte ultimate telefon.

 

Henvender meg til Nokia på denne. Noen andre som har gjort det ?

Noen som vet om man kan spore produksjonene på N95?

Trenger synspunkter fra flere på dette.

 

 

Link til tråd på Nokias diskusjonsforum :

 

http://discussions.europe.nokia.com/discus...essage.id=39182

 

 

 

 

Mvh

Petter

 

Totalt ubegripelig

Lenke til kommentar
Det er forskjell fra telefon til telefon. For store toleranser på to metall vinkler og to plastlister som bestemmer hvor stram skyve mekanismen er.

Jeg modifiserte min ved å bøye metall vinklene noe.

For å gjøre dette kreves det stor forsiktighet så vinklene ikke blir deformerte.

Prøvde først tape men den ble fort slitt.

Telefonen min er nå perfekt og det ser ut for at den ikke endrer seg ved bruk.

8637744[/snapback]

Hvor er metall vinklene hen ?

Jeg må fikse skyve mekanismen, N95 går opp i lomme, dras ned for lett og virker som skjermen ikke sitter på plass helt.

Lenke til kommentar

Ser at det er de samme spørsmålene som stilles og samme svarene som vi hadde tidlig under den vanlige N95 tråden. Selv har jeg ingen av disse problemene bortsett fra at jeg hører denne susingen når alarmen går på morgenen, men da skal jeg jo stå opp alikevel. :)

 

Har etter noen ukers bruk fått en bitte liten slark på høyre side i "åpen" tilstand, men det er såpass marginalt at jeg nok ikke kommer til å gjøre noe med det ennå. Selv om det jo er litt kjedelig.

 

Når det gjelder garantien i forhold til å fikse slarken selv bør det jo være mulighet til å finne det ut. Jeg vet ikke hva som står om garanti, men ville jo tro at hvis det skulle bli en sak så vil man som forbruker få garantien fordi man har prøvd å reparere noe som er en åpenbar produksjonsfeil.

I den forbindelse lurte jeg også på om det er noen som har vært i kontakt med Forbrukerrådet? De tok jo kontakt med Nokia selv etter å ha fått ca 50 hevendelser med klager på 6280. Så jeg vil anbefale å prøve de. De har litt mer tyngde i forhold til å få et ordentlig svar fra Nokia, og de bør kunne svare på dette med garanti i forhold til å fikse slarken selv. :thumbup:

Lenke til kommentar

Kjøpte N95 hos Lefdal på fredag og var tilbake samme dag pga at den var veldig slarkete. De gadd da ikke å gjøre noe med det og sa at alle var sånn og at jeg bare måtte leve med det. Da jeg var tilbake lørdag morgen pga høyfrekvent pipelyd i høyttaleren fikk jeg beskjed om at "nei, den må nok sendes inn på verksted", noe som ville ta et par uker. Etter å ha ringt verkstedet og fått bekreftet at dette ville gå fint på DOA dro jeg tilbake og fikk snakke med en skikkelig hyggelig fyr som virket serviceinnstilt (i motsetning til de jeg traff der på fredag og lørdag). Han og en annen der bekreftet at lyden var tilstede og jeg fikk ny telefon med en gang. Den nye telefonen er helt fast, altså ikke noe slark. Heller ingen irriterende pipelyd. Alt i alt er jeg meget fornøyd med byggekvaliteten til den nye jeg fikk.

 

Men, etter å ha hatt en med elendig byggekvalitet, såpass at det irriterte meg grenseløst, er fremdeles inntrykket at Nokia kunne gjort en mye bedre jobb i kvalitetssikring av modellene som sendes ut. Er ganske utrolig at de, etter å ha hatt 5-6 slider-modeller på markedet, ikke har klart å utvikle en løsning som føles bra. F.eks. Samsung har jo klart dette i alle år, hvorfor skulle ikke Nokia?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...