Gå til innhold

Opptakskrav - primære og ordinære?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg ser at NTNU skriver dette på sine hjemmesider under opptakskrav: http://www.ntnu.no/studier/mtdt/opptak

 

Der står det 55,5 sim primærkrav og 50,8 som ordinær (fra i fjor) - betyr dette at man må ha 55,5, noe som tilvsarer 5,55 i snitt, for å komme inn med generell studiekompetanse?? Og dette er minstekrav? Man må jo ha 6 i nesten halvparten av fagene og 5 i resten av halvparten... :ohmy::ohmy: Jeg har kun 4,9 i snitt nå, og med de 4 ekstrepoengene for realfag, så får jeg da en totalsum på 5,3 - 53 poeng? Og med 53 poeng, inkludert realfag, vil jeg ikke komme inn på?

 

EDIT:

 

Min situasjon er nå at jeg har tatt generell studiekompetanse på VGS. Her har jeg tatt realfagene 2FY, 2MX, 3MX og 3FY. Snittet med disse poengene er 53 poeng. Jeg er nå 19 år og ferdig med vgs. Hvis jeg nå skal søke på NTNU - stiller jeg i primærkvoten eller ordiniærkvoten? Det er jo ikke problem å komme inn på ordinærkvoten, men primærkvoten blir jo verre.

Endret av freq_flyer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg antar du mener at du enkelt kommer inn via primærkvoten. Du blir automatisk plassert i riktig kvote. Primærkvote er snitt fra videregående, realfagspoeng og fordypningspoeng. Bruker du andre ekstrapoeng eller er eldre enn 21 så havner du i den andre kvoten.

8628726[/snapback]

Nei, jeg mener at det blir lettere hvis man havner i ordinærkvoten - snittet er jo lavere der.

Lenke til kommentar

Men hvis jeg søker meg inn på universitet som 19 år gammel - vil jeg da søke i primærkvoten og ordinærkvoten, eller kun én av dem?

 

Og til det du sier, jeg fortsår det ikke. Se på dette bildet - der står det jo at primærkravet er 55,5 poeng og 50,8 poeng for ordinær.. da er jo primær høyere? Søren så forvirrende :nei:

 

Men la oss nå si at jeg hadde karakterpoeng på 53 til sommeren, og var 19 år gammel - ville jeg da kommet inn på universitet og den linjen? Stiller jeg altså aktuell i "ordinær" gruppen som det er opplyst på bildet under, eller kun primærgruppen?

post-94633-1179344225_thumb.jpg

Endret av freq_flyer
Lenke til kommentar
Nei :-) Du har to kvoter:

 

1. Ordinær kvote. Alle som er kvalifiserte konkurrerer i denne køen.

2. Ordinær primærvitnemålskvote

 

Begge heter altså ordinær, og det er primærvitnemålskvoten som har lavest snitt (naturlig nok).

8629012[/snapback]

Dette er feil.

Kvotene heter ordinær kvote og primærvitnemålskvote respektivt. Ordinær er som ordet tilsier; den vanlige kvote for alle sammen. Primærvitnemålskvota er derimot ikke for alle, men forbeholdt de som er rett fra videregående. Grunnen til at man har en egen kvote for de rett fra videregående er at søkere i ordinær kvote har helt andre forutsetninger enn VGS-ferskingene på poeng, slik som karakterforbedringer, alderspoeng, bonuspoeng, et cetera.

 

Reglene for hvem som kan søke i primærvitnemålskvota finner du på samordnaopptak.no

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Skag1: Og siden primærgruppen er de som kommer rett fra videregående, så betyr det at jeg må ha et snitt på 55,5 for å komme inn? Den ordinære gruppen er altså for de eldre?

 

Synes egentlig snittet på den primære burde være lavere enn den ordinære siden de som stiller i den ordinære har flere alderspoeng, bonuspoeng osv. da.

 

Kort sagt: Hvis jeg hadde søkt som 19 åring med 53 poeng rett fra videregående - ville jeg søkt i den primære eller ordinære gruppen hos NTNU? :ermm:

Lenke til kommentar
Skag1: Og siden primærgruppen er de som kommer rett fra videregående, så betyr det at jeg må ha et snitt på 55,5 for å komme inn? Den ordinære gruppen er altså for de eldre?

 

Synes egentlig snittet på den primære burde være lavere enn den ordinære siden de som stiller i den ordinære har flere alderspoeng, bonuspoeng osv. da.

8631606[/snapback]

Nei, 55 poeng betyr ikke at du må ha 5,5 i snitt. Konkurransepoengene for primærvitnemålskvota beregnes ut slik:

 

Karakterpoeng: Snitt * 10

+ Fordypningpoeng

+ Realfagspoeng

+ Bonuspoeng

+ Kjønnspoeng

+ Poeng for opptaksprøve

 

Så om du har eksempelvis 3MX, 2FY og 3KJ får du (0,5 + 1,0) + (0,5) + (0,5 + 1,0) = 3,5 realfagspoeng, og man fyller opp kvota på maksimalt 4 fordypningspoeng. Da holder det med 55 - (3,5 + 4) = 47,5 karakterpoeng, eller 4,75 i karaktersnitt som dette blir.

I ordinær kvote får man i tillegg alderspoeng og andre bonuspoeng slik som for militærtjeneste, folkehøyskole, o.l.

 

Kort sagt: Hvis jeg hadde søkt som 19 åring med 53 poeng rett fra videregående - ville jeg søkt i den primære eller ordinære gruppen hos NTNU?  :ermm:

8631606[/snapback]

Dette bestemmes av mer enn alderen din. Reglene jeg snakket om tidligere er disse:

 

Primærvitnemålskvote

 

Primærvitnemålskvoten er for kvalifiserte søkjarar som

 

    * ikkje fyller meir enn 21 år i søknadsåret og har eit vitnemål der alle faga er tatt for første gong (utan forbetringar)

    * har fullført og bestått innafor den normerte opplæringstida på 3 år (for nokre utdanningsløp 4 år)

 

Det kan gjerast følgjande unntak frå kravet om normert opplæringstid:

 

    * inntil eitt år med internasjonal utveksling, folkehøgskole, verneplikt eller omsorgsarbeid

    * inntil eitt år ved omval av grunnkurs eller VKI

    * inntil to års sjukdomsavbrot

 

I primærvitnemålskvoten tel berre skolepoenga. I tillegg til faga på primærvitnemålet kan ein òg få rekna med nye fag som skal dekkje spesielle tilleggskrav, eller som utløyser nye fordjupings- og/eller realfagspoeng. Desse faga skal ikkje førast på primærvitnemålet, men dokumenterast på kompetansebevis. Karakterane i desse faga blir rekna inn i gjennomsnittskarakteren.

 

Søkjarar med primærvitnemål konkurrerer i primærvitnemålskvoten t.o.m. året dei fyller 21 år, men konkurrerer samstundes òg i ordinært opptak, der dei kan få medrekna forbetringar og evt. tilleggspoeng.

 

Primærvitnemålskvoten er på 40 %, med unntak av medisin der kvoten er 50 %.

 

Følgjande studium har ikkje primærvitnemålskvote:

 

    * 2-årige ingeniørstudium

    * Desentraliserte og/eller deltids studium med minst eitt års yrkespraksis som spesielt opptakskrav

    * 2-årig trafikklærarstudium ved Høgskolen i Nord-Trøndelag

    * Yrkesfaglærarstudium

Kilde

 

Dette står også nærmere forklart på s. 96 i studiehåndboka 2007.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Hva er det siste studieretningsfaget du hadde på vgs? Hadde du de samme fagene begge årene?

 

Viss du hadde det vil du jo få 4 fordypningspoeng....

 

Og da blir konkurransepoengene dine:

 

Karakterpoeng: 49

Realfagspoeng: 3

Fordypningspoeng: 4

SUM: 56 :)

 

Hvis du ikke hadde fordypning i 3 fag får du kun 2 fordypningspoeng, og konkurransepoengene dine blir da 54....

 

-----

 

Eventuelt kan du jo ta militæret og få 3 ekstrapoeng :)

Endret av -=Martin=-
Lenke til kommentar
Eventuelt kan du jo ta militæret og få 3 ekstrapoeng :)

8633216[/snapback]

Militærpoengene får man kun brukt i ordinær kvote. De tingene du ramser opp tilhører primærvitnemålskvota siden du ikke har med alderspoeng. :)

8633965[/snapback]

 

Har jo ikke noe så si det, når inntakskravet i ordinær kvote er mindre enn i primærvitnemålskvoten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...