Gå til innhold

Linux 64-bit, nvidia nforce4 RAID og VMware server


Anbefalte innlegg

Hei.

Er det mulig å installere Linux mot et RAID 1 sett på hovedkort med nvidia nForce4 Ultra kontroller?

 

Jeg driver og setter opp en VMWare Server hjemme, og kunne tenke meg å kjøre Linux i bunnen for å "spare" minne.

 

Håpet er å kunne kjøre 64-bit virtuelle maskiner, og da trenger jeg 64-bit Linux i bunnen.

 

Jeg har klart dette med Windows 2003 64-bit i bunn og VMWare server på toppen, men Windows bruker som kjent mye minne. Og dette er minne jeg gjerne skulle brukt på virtuelle maskiner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du støtt på et problem med dette, eller spør du bare om det er mulig?

 

Det skulle ikke by på store problemer hvis raidkontrolleren din er støttet.

8640971[/snapback]

 

Jeg bare spør om det er mulig. Leste på noen engelske forum at noen hadde problemer med å installere Linux på nForce4 kort dersom RAID var enablet.

Mange endte opp med å kjøre software RAID, men for meg virker det litt mot sin hensikt når det sitter en kontroller på hovedkortet.

 

Glenn

Lenke til kommentar

Det kan du si, men software-RAID byr ikke på så stor overhead i forhold til cpu- og minnebruk i forhold til hardware-raid, og software-raid har også fordeler.

 

Disse integrerte raid-kontrollerne er også ofte så dårlige at du kommer mye bedre ut av det ved å kjøre software-raid.

 

Men du finner nok ikke ut om raid-kontrolleren din er støttet eller ikke uten å prøve. ;)

 

(Det er ikke noen standard for hvilke raid-kontrollere som integreres på nForce4 ultra hovedkort så det er umulig å vite uten å vite nøyaktig hvilken kontroller som sitter på ditt hovedkort).

Lenke til kommentar
Det kan du si, men software-RAID byr ikke på så stor overhead i forhold til cpu- og minnebruk i forhold til hardware-raid, og software-raid har også fordeler.

 

Disse integrerte raid-kontrollerne er også ofte så dårlige at du kommer mye bedre ut av det ved å kjøre software-raid.

 

Men du finner nok ikke ut om raid-kontrolleren din er støttet eller ikke uten å prøve. ;)

 

(Det er ikke noen standard for hvilke raid-kontrollere som integreres på nForce4 ultra hovedkort så det er umulig å vite uten å vite nøyaktig hvilken kontroller som sitter på ditt hovedkort).

8664803[/snapback]

Det kan du si. Jeg tenker også mye på diskytelse.. Vil f.eks software-RAID gi meg samme ytelse som hardware-RAID? RAID på en skikkelig server er jo helt rått og fint, men da snakker vi samtidig SCSI320 og egen CPU på kontrolleren.

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke sikker på. Software RAID vil alltid være tregere enn hardware RAID, men ZFS har etter det jeg har sett vist lovende resultater hva ytelse angår. ZFS er et helt nytt filsystem som fins i Solaris 10. Der kan man enkelt sette opp disk-arrays med RAID-funksjonalitet (RAID 5, og snart er også RAID 6 støttet).

Lenke til kommentar
Det kan du si. Jeg tenker også mye på diskytelse.. Vil f.eks software-RAID gi meg samme ytelse som hardware-RAID? RAID på en skikkelig server er jo helt rått og fint, men da snakker vi samtidig SCSI320 og egen CPU på kontrolleren.

8702982[/snapback]

Jeg sa det. Og nå sier jeg igjen: Ytelsen til de billigste HW-RAID kontrollerne overgår ikke nødvendigvis ytelsen i software-RAID. Software-raid kan også være sikrere.

 

Men du fikk vel svar på spørsmålet ditt... om du vil vite om hw-kontrolleren din virker så er det bare en måte å vite det for sikkert. - Prøv og se.

 

Edit: Dedikerte serverklasse SCSI-raid-kontrollere blir selvsagt en helt annen klasse enn de integrerte raidkontrollerene man finner på nForce4 hovedkort.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...