Gå til innhold

Kondensatorene eksploderte!!!


ManOwaR

Anbefalte innlegg

Okay, dette er såpass rart (jeg har aldri opplevd det før) at jeg må høre om noen andre har vært ut for det. Det hele startet med at strømmen i hele leiligheten var gått da jeg kom hjem. Frem med lighteren og bort til sikringsskapet. Der var det en sikring merket med "Feil" eller noe som hadde slått seg ut, så jeg flippa den tilbake igjen. De neste dagene var PC'en litt rar, og til slutt begynte den å reboote spontant etter noen minutter. Jeg prøvde alt mulig, og koblet til slutt fra alt som var av hardware. Den fortsatte å reboote, og nå fortere og fortere, helt til det bare var noen sekunder mellom hver gang. Så jeg skrudde fra hverandre hele tingen for å ta en titt på hovedkortet (Abit KA7-100). Der fikk jeg se at samtlige kondensatorer hadde smeltet/eksplodert slik at innmaten hadde kommet ut under de. De var vridd i alle retninger, men ellers var det ikke noe feil å se på kortet. Ikke en svart flekk en gang, hvis du ser bort fra dritten som kom ut av kondensatorene da. Min teori er at det kan være jordingsfeil, da kabinettet var ganske custom :wink: men ellers kan jeg ikke fatte og begripe hvordan dette skjedde. For de som vil hedre minnet til hovedkortet mitt, kan dere jo ta en tur hit for et minutts stillhet! :lol: Er det noen som kan opplyse meg her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hhihi... Høres ut som noe spenningsfeil der ja... Har sprengt en del kondensatorer (med vilje) og da med ekstrem overspenning (220Volt ~ på 12Volt = kondensatorer...) og da sier dem pang og masse gugge... morro!

 

Så noe veldig alvorlig har hendt hos deg.. kanskje Hovedkortet hadde kontakt med kabinettet på undersiden? Kanskje en av fasene lå til jord? Du bør iaffal undersøke dette snarest før mere går til helvette...

Lenke til kommentar

Lever tilbake kortet..

 

Er kjent at taiwanske kondensator produsenter har levert elendige kondensatorer og solgt dem til hk produsenter. Kondensatorene har elendige spesifikkasjoner da levetiden er langt under produsentens krav om MTBF.

 

Jeg ville banket i bordet hos de du kjøpte kortet av.. dette er dårlig håndverk fra produsentens side, intet annet.

Lenke til kommentar

Har en kondensator på mitt gamle Aopen AK73 pro A (eller no sånnt) kort som har slått sprekker i ei + formet innstempling eller hva det nå er under kondensatoren (hvis man kaller + og - siden for opp da hehe) , det har lekket ut og tørket litt orange rustfarget syre greier, men merka ingenting på selve PC'n, så det bare visuelt når jeg tok hovedkortet og alt ut for montering av all ny hardware.

 

Jeg har også vært plaget med ustabil strøm i vegg uttakene ei stund og det er kanskje mulig at det har vært høyere spenning enn normalt inne i bildet, men da skal jo sikringa i PSU gå...... :-? har forresten ingen uttak i leiligheta meg jording så egerntlig skulle jeg vel hadd UPS

 

Er man stødig på hånden kan man bytte komponenter selv, men det som er vanskelig er vel å få tak i ny kondensator.

 

Tester ikke hovedkort/kort produsentene komponentene sine før de blir bestillt i tusentalls og loddet på?...Det hadde vært en besynderlig tabbe hvis de fant ut at det var dårlige komponenter på produktene først ettpar tre måneder etter de hadde publisert og solgt varene.

Lenke til kommentar
Lever tilbake kortet..

 

Er kjent at taiwanske kondensator produsenter har levert elendige kondensatorer og solgt dem til hk produsenter. Kondensatorene har elendige spesifikkasjoner da levetiden er langt under produsentens krav om MTBF.

 

Jeg ville banket i bordet hos de du kjøpte kortet av.. dette er dårlig håndverk fra produsentens side, intet annet.

 

Ja det stemmer og spesielt på Abit sine kort, har selv hatt to slike som kondensatorne rett og slett smeltet. Kjenner også til andre med det problemet, spesielt litt eldre kort.

Lenke til kommentar

Tester ikke hovedkort/kort produsentene komponentene sine før de blir bestillt i tusentalls og loddet på?...Det hadde vært en besynderlig tabbe hvis de fant ut at det var dårlige komponenter på produktene først ettpar tre måneder etter de hadde publisert og solgt varene.

 

Det er vanskelig for hovedkortprodusentene å få testet komponentene og oppsettet av dem. Tidsfristene designerene av hovedkort har fra de mottar speccs på chipsett til hovedkortene kan produseres er vistnk ganske korte. Generellt er det da også vanskelig og tidkrevene og teste rebilitet på komponenter.

Å teste MTBF forgår jo f.ek ved at man tester 1000 utgaver av et kort i ett år og så ser hvor mange som har feilet. Dersom man ikke har tid til å bruke ett år, men ikke har mer en la oss si 2 mnd. Må man bruke flere testenheter for å få bedre annslag over MTBF. Ettersom man _ikke_ er villig til å vruke mer penger på flere enheter , men _vil_ bruke kortere tid bli annslagene over MTBF deretter. Jeg bruker å dele MTBF på 3 for IDE-harddisker og 1.75 for SCSI-disker og det bruker å stemme sånn noenlunde.

Tror det er få produsenter som i det det hele tatt tar seg råd til dette ettersom kortene har så kort levetid på markeded. Tror det bare er de største produsentene som MSI og Intel som gjør sånt, uten at jeg skal si det for sikkert.

 

Det er egentlig prisen vi betaler for "dirt-cheap" hardware; vi kan ikke regne med at den er testet og beregnet å vare i 1 million timer. Da kan man kanskje mene at man hadde vært villig til å betale litt ekstra for bedre reabilitet, men flertallet av konsumentene ser mer på pris, og får dermed hva de betaler for. Det er som forholdet mellom konsumenter og harddiskprodusenter. Mange klager over at harddiskene "krasjer", samtidg som de ikke er villige til å betale ekstra for å kjøpe en dyrere og mer pålitlig SCSI-disk.

Lenke til kommentar

Chipsettet på skjermkortet til min 486@66MHz eksploderte en gang!

 

Slo på den nye maskinen (den gang en p 100MHz) samtidig som jeg slo på 486'n, da det etter en tid luktet litt svidd (trodda mamma hadde fucka hele baksten) snudde jeg meg for å oppdage en grønn skjerm.

 

Vi dro ut kablene og åpnet opp for å se hva som hadde skjedd. Det var en stor sort ring i toplokket og det luktet ""deilig"".

 

Vår teori er at det må ha vert en spenningfeil som 486'n tydeligvis tålte dårligere en den nyere 100MHz'n, muligens forursaket av at begge maskinene ble slått på nøyaktig samtidig og overbelastet noe.

Lenke til kommentar
Kan du få tatt et bilde av hovedkortet og laste de opp? :D

 

Tok bilder med et dårlig engangskamera, så jeg vet ikke hvor bra de blir. Skal fremkalle snart, så jeg skal laste opp hvis de blir brukbare :D Ellers høres det troverdig ut det som har kommet frem så langt... Er jo ikke garanti på faenskapen lenger, så jeg må nok finne et nytt kort. Noen som har et billig Slot-A hovedkort til salgs kanskje?? :D

Lenke til kommentar
Chipsettet på skjermkortet til min 486@66MHz eksploderte en gang!

 

Stakkars 486... Min gamle 66Mhz Dx2 lever fortsatt i beste velgående... Mekket den om til en linuxboks i julen, har uptime på ca.11 dager nå. Ble spesielt overasket over at den takler 1.2GiB disker, da den er så gammel... jaja, funker bra nokk for og rute min eminente 56k modemlinje :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...