Gå til innhold

Bør jeg kjøpe speilreflekskamera?


Anbefalte innlegg

Prisen på E-400 er jo nesten den samme som på EOS 350D. Hvem av disse ville dere valgt?

 

EDIT: Eller ikke.. Fikk veldig lyst på dette kameraet. Og det var jo tilbud og greier! Jeg tenker at jeg bestiller det i ettermiddag! :D Noen som er veldig uenige med meg?

Endret av Chb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Personlig vet jeg ikke om jeg ville valgt noen av dem. For meg blir EOS 350D fysisk for lite for hendene mine, så jeg har problemer med å holde det skikkelig uten å holde veldig hardt og slite ut fingrene mine.

 

E-400 har jeg ikke prøvd, men jeg synes også det virker veldig lite, og det mangler "utstikkeren" på grepet... det virker ikke som noe ergonomisk bra kamera på meg.

 

Poenget mitt er ikke å rakke ned på noen av modellene, men jeg synes du skal se om du kan få prøveholde dem og kanskje tatt noen testbilder i en butikk før du velger. Ergonomi og komfort er viktig for hvor mye du trives med å bruke kameraet. Personlig synes jeg Nikon og Pentax har bedre ergonomi enn Canon (i billigsegmentet - EOS 30D og oppover er en annen sak), men det skyldes nok først og fremst at jeg har ganske store hender og lange fingre.

Lenke til kommentar

Du er nødt til å prøveholde begge, siden begge har litt spesielle grep. Hender er jo (naturlig nok) veldig individuelle ting. Ut over det er ikke forskjellene så lett å sette fingeren på, siden behovene dine er veldig uklart definerte.

 

Jeg har prøvd begge, og må si at jeg langt foretrekker grepet på E400 fremfor 350D. Siden E400 er så lite og lett, savner man ikke grepet, men det kan nok tenkes å bli trøblete med en litt tyngre tele (alle forbehold! dette har jeg ikke prøvet).

 

Olympus er, som Sutekh nevner, den eneste produsenten med et anti-støv system som faktisk fungerer, mens Canon nok har en del bedre støyhåndtering over ISO 400 enn Olympus. Kitobjektivet til Olympus har fått positiv omtale.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Jeg har prøvd begge, og må si at jeg langt foretrekker grepet på E400 fremfor 350D. Siden E400 er så lite og lett, savner man ikke grepet, men det kan nok tenkes å bli trøblete med en litt tyngre tele (alle forbehold! dette har jeg ikke prøvet)

8617097[/snapback]

Jeg var litt inne på samme tanken... E400 ser ut som det er bygget litt som et kompaktkamera med tanke på grepet.

 

Sikkert greit hvis du skal bare ha på en kompakt vidvinkelzoom, da føles det vel som et litt stort kompaktkamera. Men det ser ikke ut som noe jeg ville hengt på noe på linje med mitt 1,3 kilos 80-200mm-objektiv :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd begge, og må si at jeg langt foretrekker grepet på E400 fremfor 350D. Siden E400 er så lite og lett, savner man ikke grepet, men det kan nok tenkes å bli trøblete med en litt tyngre tele (alle forbehold! dette har jeg ikke prøvet)

8617097[/snapback]

Jeg var litt inne på samme tanken... E400 ser ut som det er bygget litt som et kompaktkamera med tanke på grepet.

 

Sikkert greit hvis du skal bare ha på en kompakt vidvinkelzoom, da føles det vel som et litt stort kompaktkamera. Men det ser ikke ut som noe jeg ville hengt på noe på linje med mitt 1,3 kilos 80-200mm-objektiv :ermm:

8617149[/snapback]

 

Jeg har også tatt litt i en E400, men jeg syntes jeg har bedre grep på min EOS 350D - så det er stor forskjell på erfaringene her. Bortsett fra det, så synes jeg at E400 er et spennende kamera.

 

Ellers så er det vel bare å si at det når du begynner med stor dyr optikk, at det kan være en fordel med de større husene.

Lenke til kommentar
(Se? Det går faktisk an å gi en objektiv fremstilling av en kameramodell uten å måtte rakke ned på konkurrentens variant.  :roll: )

 

-MightyTwin.

8615704[/snapback]

 

:w00t::innocent:

 

Det komme jo ann på hvordan det sitter i hånden til hver enkelte, men jeg med forholdsvis små hender slet med å holde det skikkelig da jeg hadde det for en dag...

 

Ang. Søkeren og slikt så er det ikke så ille om man ikke vet om noe annet.

 

 

D50's søker er ikke noe å skryte av, men jeg klager ikke fordi jeg vet ikke om noe annet (Nå har jeg prøvd D200, og ja, nå klager jeg, men ikke før)

Lenke til kommentar

Både ja og nei.

Fint kamera, nydelig linse, god kvalitet, fine bilder.

Men det er utrooolig tregt (bruker lang tid på å skrive til kortet), gammelt, stort, tungt og utdatert.

Kameraet har en mye mindre bildebrikke enn dagens ekte DSLR kameraer.

5 megapixels er litt lite i dag. (har selv Olympus E-1 med 5Mp og er fornøyd)

Min konklusjon :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...