Gå til innhold

Problemer med overklokk på e6600


Anbefalte innlegg

Har et msi pp65 neo-f kort som lager litt trøbbel for meg. Sliter med å klokke cpuen. Har en e6600. I biosen får jeg bare justere fsb å det skaper kjapt trøbbel:/ fsb må justeres meget mye for at klokken skal bli no særlig å det liker den ikke. Det er helst multipliern jeg skulla ha rota med. Noen forslag til eventuelle program i windows jeg kan bruke, eller om noen har erfaring med dette hovedkortet å vet hvordan jeg evetuelt kan unlocke multipliern så den ikke står som grått? Dette blir en sånn hovedkort/cpu tråd men er som sagt cpuen jeg vill klokke, å hovedkortet er vell roten til problemet:P

Takker for all hjelp på forhånd:)

Endret av smoke605
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er FSBen du skal klokke. Bare sett den på 350 med en gang, da får du en klokkehastighet på 350*9(9 er altså multiplieren) som er 3.15 Ghz. Du kan justere opp Volt på CPU til ca. 1.32 og Volt på RAMen din på rundt 2.0-2.1

 

Derfra er det bare å prøve seg fram med høyere clock. Jeg har selv hatt en klokkehastighet på 3.6 (400*9) Ghz med min E6600, og det var med noe gammel dårlig ddr2 533 Mhz RAM! :O

Endret av KjQttkak
Lenke til kommentar

omg blåskjerm i hytt å pine.... hovedkortet er ikke no særlig klokkevennlig, blir skremt bare jeg tukkler litt me cpuen...:( jaja, for holde meg til original hastighet da, ikke at jeg er misfornøyd me den, er en fresk cpu men alti litt gøy å klokke:P gidder ikke kjøpe nytt hovedkort igjen:P

Lenke til kommentar

oki, men siden du ikke var helt sikker på hvordan du låste pci bussen så er det mest sannsynlig at ikke jeg er sikker på det å:p hvordan låser jeg den? er det den auto disable pci clk som skal slåes av? har så lite peil på det korte hær at jeg må spørre domme spørsmål:P cpuv står på 1,35 originalt, har lett overalt i biosen å eneste volten jeg kan justere er pci/vga volt å ram volt. DU som kjenner til hovedkorte har sikkert litt oversikt over hvor jeg gjør diverse justeringer:P

Endret av smoke605
Lenke til kommentar

tror jeg å kan gjøre det, skal sjekke opp me biosen. Skal den stå på sync? uansett, fsbn står på 290 nå å det ser ut til å gå bra, men der er fortsatt relativt lite, hva må gjøres for å kunne sette den høyere? får som sagt ikke til å justere cpuv,har iallefall ikke funnet det enda:(

Endret av smoke605
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Har også ett slikt hovedkort i ett av mange Core 2 Duo system.

Det er ikke særlig egnet til overklokking, da det er få valg i Cell Menu. Dersom du har en CPU som ikke klarer stort av OC på standard VCore kan du heller ikke forvente noe særlig. Bios gir deg jo ikke mulighet til å øke denne (kun VDimm).

Både dette hk'et og "storebror" P965 Platinum har en heller dårlig bios for OC.

Det kan se ut som om offisiell Bios setter subtimings for RAM svært "stramt".

Man må derfor ha dyrt kvalitetsminne som både klarer høy klokk og lave timings for å ha noe særlig sjanse til å klokke dette/disse hk.

Kjører mitt eksemplar med en E6400 på 350x8 og 2x1MB Geil DDR(2)667@700.

Såvidt jeg husker satte jeg da VDimm til 2.0 og timings til Auto (SPD), som gir 5-6-6-18.

Der kjører det stabilt.

Ingen av MSI hk/bios (de to jeg har hatt) har mulighet til å justere MP (nedover), noe som er mildt sagt svakt. Man burde forvente bedre av MSI enn dette.

Nå har det jo ingen hensikt å kunne sette ned MP da hk'et setter klare begrensinger for max. FSB.

Dessverre.

Lenke til kommentar
Justere MP? Er det multiplier du mener eller? har aldri hatt noen hovedkort med socket 775 der det har vært mulig jeg vertfall...

8614912[/snapback]

 

Det er mulig å justere multiplier på så godt som alle s775 hk. Alle CPUer kan justere mp NEDOVER, mens bare noen få kan justere oppover over standard. X6800 kan du feks justere mp oppover på og ES utgaver(engineer sample) kan du justere oppover på. E6600 kan du feks ikke justere oppover, men nedover på, fordi denne har låst mp. Det betyr da at du ikke kan gå over så så mye.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Justere MP? Er det multiplier du mener eller? har aldri hatt noen hovedkort med socket 775 der det har vært mulig jeg vertfall...

8614912[/snapback]

 

Det er mulig å justere multiplier på så godt som alle s775 hk. Alle CPUer kan justere mp NEDOVER, mens bare noen få kan justere oppover over standard. X6800 kan du feks justere mp oppover på og ES utgaver(engineer sample) kan du justere oppover på. E6600 kan du feks ikke justere oppover, men nedover på, fordi denne har låst mp. Det betyr da at du ikke kan gå over så så mye.

8615068[/snapback]

 

Stemmer ikke helt.

Det finnes da både Celeron D, Pentium (Cedar Mill) og noen Pentium D som har "fast MP" (ikke justerbar hverken i Bios eller via sofware i Windows).

Hvorvidt det er tilfelle at så godt som alle s775hk som støtter dette i Bios er jeg usikker på, men det kan godt være.

Jeg har ihvertfall hatt flere (2 fra MSI) som ikke støttet justering (ned) av MP i Bios.

Det finnes dog software som kan gjøre dette fra Windows.

Låst MP betyr nettopp det.

Låst.

Da kan du ikke justere hverken opp eller ned, det være seg i Bios eller via software.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...