Gå til innhold

Er død harddisk riktig konklusjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Slik skade? det var en liten dult. Hadde sikkert vert like hardt viss du hadde plasert en 1,5 liters flaske(full) litt uforsiktig oppå den. Og hden fikk nok kun litt viberasjon. Og den hoste lyden da? Ting skal tåle litt viberasjon, mener nå jeg.

 

 

LEGGER TIL: På returlappen står det: "Skade på produktet som skyldes Betjeningsfeil, håndteringsfeil, modifikasjoner eller GROVT MISSBRUK fra brukerens side er ikke dekket av reklamasjonsretten. Herunder hører også endringer av tilført strømstyrke til enhver relevant komponent."

 

Kaller ikke det akkurat "grovt missbruk". Sender disken til shg imorgen.

 

Lurer på en ting til, hva skjer med innholdet? kommer de bare til å kaste den defekte disken? Har faktisk noe viktig skolearbeid der har jeg funnet ut.

8600547[/snapback]

 

 

Du velger å utheve "grovt missbruk", hva om du heller ser på det som står før grovt missbruk?

 

1. Betjeningsfeil: Du har begått en betjeningsfeil. Skal du flytte maskinen, nappe i kabler eller liknende så skal du slå av datamaskinen.

 

2. Håndteringsfeil: Tja, det er vel det samme som brukerfeil.

 

Du har altså begått 2 av de feilene som nevnes, det er jo nesten som å vinne i Lotto hvis de gir deg en ny harddisk.

 

Har du prøvd å plassert disken i et USB kabinett? Jeg har ofte lest ut informasjon fra tilsynelatende døde disker ved å plassere dem i et slikt kabinett.

Lenke til kommentar

Slapp nå av folkens...Håper for trådstarters del at han får ny disk. Siden disken fra før av har lagd ulyder, så er det tydelig at det var noe gale med den i utgangspunktet. Detat han kom borti pc'en med kneet var bare den utløsende faktoren. Vet at det er umoralsk å ta dette på reklamasjon, men slike saker som denne stiller jeg meg sympatisk i...

Lenke til kommentar
1. Betjeningsfeil: Du har begått en betjeningsfeil. Skal du flytte maskinen, nappe i kabler eller liknende så skal du slå av datamaskinen.

 

2. Håndteringsfeil: Tja, det er vel det samme som brukerfeil.

 

Er dette en spøk? jeg dro ut høyttaler mini jacken slik at jeg skule få lyden på TV'en. Ja neste gang skal jeg slå maskinen av. :tease:

Bare tull

Endret av åousky
Lenke til kommentar

Snakket med shg nå, de sier i mailen at det er en selforskylt skade, men spør om det er synlige skader.

 

jeg ringte så og sa hva som hadde skjedd og fortalte om mailen, og han sa at de sender returlapp og at jeg får ny disk viss det ikke er synlige skader. Siden hd har laget rare lyder. Nå sender han meg en returlapp.

 

 

:)

Lenke til kommentar

Før du gir opp innholdet og sender inn: Legg disken i en lufttett pose og frys den over natta. Pakk ut og plugg i raskest mulig.

 

Overraskende ofte gir dette tilstrekkelig oppetid til at innhold kan kopieres ut - metall trekker seg sammen i kulde, og deler som tidligere har skrapet borte hverandre spinner fritt til det hele blir varmt igjen. Har reddet meg et par ganger nå...

Lenke til kommentar

Får vel ikke ny disk viss de finner ut at jeg har hevet disken i frysen vel?

Jeg vil helst spille emd rene kort.

 

 

 

 

WOW: KLarer nå å boote fra disk, det står hvertfall windows xp. Skal prøve å redde det meste.

 

Legger til: Brukte ikke fryse metoden:P

 

LEGGER TIL2: det varte bare i 2-3 min før restarten kom.

 

LEGGER TIL3: JADDA! laster over mine dokumenter og musikk, deilig! Men plutselig slo tanken meg at det ikke er hden sin feil, men det må nesten være det siden det kom ntldr mangler og at hden av og til forsvant fra bios mens den andre sata disken var der.

Endret av åousky
Lenke til kommentar

Tempene mine er helt fine, 35 på cpu og litt mindre på hk. Den disken jeg har hatt problemer med har alltid holt seg under 40 grader ifølge speedfan.

 

Vi må huske at det kom ntldr mangler når jeg bootet engang, og lesefeil på disk(ikke første gan det skjer), og at bios ikke fant denne disken på en stund.

Lenke til kommentar

Har en WD 160 som gjorde akkurat det samme som du beskriver. Den sluttet å virke med en mengde ulyder og forsvant fra OS etter kort tid. Sjekket kabler osv. uten nytte, og tok disken ut for RMA. Så ble den liggende en stund, og i mellomtiden fikk jeg beskjed om at det var noen save-filer fra et et spill som var verd å redde.

 

Disk i fryser over natta - koblet til og data reddet. Og så var det bare å vente på at den stoppet igjen for å være sikker på å ikke få den i retur fra RMAen... Den har nå gått 2 måneder uten problemer siden den gang - mulig den bare trengte en liten luftetur utenfor kabinettet...?

 

...og det skal vel forresten noe til at produsenten skal finne ut at du har frosset disken?

Endret av afoelges
Lenke til kommentar
Tviler på du får ny harddisk, da du selv sa du kneet borti maskinen.

Mener forøvrig den bør tåle mer enn såpass, harddisker brukes jo tross alt i alt fra pc'er til mp3 spillere. Selv om det er en plate som snurrer fort, er det jo ikke noe dramatikk du her forklarer.

 

Om en pc velter, hadde jeg forstått at den røk.

8607613[/snapback]

 

du må huske at når pcen er skrudd av så ligger lesehodet i en sikker stilling, når disken roterer i 7500rpm eller mer og den får et slag så kan lesehodene som ikke ligger mange mm over disken skrape ned på disken, de fleste laptop harddiskene har en safety funksjon som gjør at leserhodet flytter seg til siden.

 

Trådstarter:

 

For sikkerhets skyld kan du laste ned ett program som leser S.M.A.R.T statusen på disken, så kan du se om noe er iveien.

Endret av Pavilion4
Lenke til kommentar
ok,ingen lager normale HD som tåler et dunk av og til.

8607690[/snapback]

Neivel?

 

Skulle til TG for noen år siden.

 

Kjørte oppover med noen kamerater i van.

 

Rundt første svingen, velter pc`en min. (noen klarte å sette den oppreist i bilen)

 

Kabinettet hadde ca 6 disker i seg. Ingen tok skade av fallet som jeg regner som LITT mer enn at et kne dunker borti.

Lenke til kommentar

Han hadde kneet borti!

Grøss&gru. Jeg spilte inn musikk på Sonarprogr. da lyden plutselig ble som et lavt, langt raaaap...og så skrooink ...sh-sh-sh-SH-ka-klem.

Samsung Spin-point sluttet å spinne,og det var nada å få ut. Alt.Ibas feks, men valgte å dyrke frem en tumor istedet.Jeg hadde på den tiden kommet frem til at..: "Jeg trenger ikke å ta backup".. 4 mndrs arbeid ligger i limbo i en HD som nå er bokstøtte. :blush:

Det må være gromt å høre/føle/se at d funker. Min vil aldri gjøre det etter det JEG gjorde mot den....altså etter at den hadde vært hos den eneste jeg stoler på i dataland.

Endret av grandadi
Lenke til kommentar
ok,ingen lager normale HD som tåler et dunk av og til.

8607690[/snapback]

Neivel?

 

Skulle til TG for noen år siden.

 

Kjørte oppover med noen kamerater i van.

 

Rundt første svingen, velter pc`en min. (noen klarte å sette den oppreist i bilen)

 

Kabinettet hadde ca 6 disker i seg. Ingen tok skade av fallet som jeg regner som LITT mer enn at et kne dunker borti.

8660219[/snapback]

 

 

Det er stor forskjell på en harddisk som er i bruk(tilkoblet strøm og leses skrives til) og en disk som ikke er i bruk. Du kan jo kanskje lese deg litt opp på teknologien hvis dette skulle være uklart.

 

Du kan jo starte her: http://en.wikipedia.org/wiki/Harddisk

Lenke til kommentar
Inrømm at det er for dårlig viss en harddisk blir ødelagt når du kommer litt ani kabinettet!

8671305[/snapback]

 

 

For det første så foreslår jeg at du henter frem en ordbok.

 

For det andre så er det regel nummer 1 å slå av en datamaskin før man dunker og løfter på kabinettet. Det går vanligvis bra, men det er din egen feil hvis det ikke gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...