Gå til innhold

Reversert utvikling for informasjonstilgang?


Anbefalte innlegg

Når det digitale bakkenettet kommer så vil vanlige mottakere ikke lenger fungere, folk med TV-kort kan ikke benytte disse. I tillegg vil bakkenettet bli kryptert: « Signalene som sendes er av typen DVB-T. Det finnes flere datakort på markedet som kan ta i mot signalene, men så lenge Norges Televisjon krypterer signalene er det ingen hjelp i datakortene.»

 

Ref: http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=196369

 

Jeg vet ikke helt hvordan den praktiske løsningen blir, men antar man er nødt til å overlate all 'tuning' og kanalvelging til en egen dekoderboks.

 

Kanskje klarer Microsoft å forhandle seg til en egen proprietær løsning for Vista-baserte løsninger, men alle andre vil antagelig bli avskjært.

 

Så hva blir egentlig utviklingen når det gjelder folks TV-hverdag. Vil folk slutte å se TV når det blir dyrere og mer tungvindt?

 

Er det digitale bakkenettet en gjennomtenkt løsning, eller er det som DAB og ISDN, elendige løsninger som dyttes på uvitende nordmenn av aktører som har alt annet enn forbrukernes beste i tankene?

 

Personlig ser jeg så lite på TV at det ikke kommer til plage meg til daglig. Men jeg ser verdien i nyheter fra verden med levende bilder. Og etter min mening burde slike nyheter være noe vi alle hadde krav på, og ikke noe som forutsatte dyr leie av dekodere og dyre lisenser til Nrk.

 

For meg virker det som om informasjonsmessig er vi i ferd med å ta noen skritt tilbake. Informasjonen har vært lett tilgjengelig i lufta i noen tiår nå. Eneste hindringen var lisensavgiften til Nrk. Men nå ser det for meg ut som DRM-løsninger gjør at vi er i ferd med å miste dette igjen, og at vi har fått en negativ utvikling når det gjelder informasjonstilgang.

 

Ganske rotete innlegg, men det kommer av at jeg er veldig usikker på hva som egentlig kommer til å bli den nye mediehverdagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal ikke NRK sendes ukryptert likevel? Isåfall ligger det jo teknisk til rette for å fjerne lisensen, for dem som ikke er interessert i NRK.

 

Men skjer det? Neida..

8593582[/snapback]

Jeg vet ikke, vet generelt veldig lite om hva som kommer til å skje på dette området.

 

Jeg er helt for å fjerne lisensen. Jeg mener det kan være grunner for at det skal eksistere en offisiell og ikkekomersiell nyhetskanal fritt tilgjengelig for alle mennesker, uavhengig av inntekt og økonomi. I såfall bør det være en statsfinansiert og ukryptert kanal sendt over eteren, der nyheter fra hele verden er prioritert.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Teknisk sett så vil alle som ser på tv via kabel, bredbånd, eller satelitt slippe å gjøre noe som helst.

Det er jo kun de som idag har en vhf/uhf antenne på veggen og ser på nrk, tv2 og tvn som må ha dekoder.

Og satelittselskapene har lenge tilbudt gratis montering for et 10 krones anlegg som man kan abonnere omtrent gratis på en lokalpakke som man senere om man vil kan få mange flere kanaler enn bakkenettet tilbyr.

Det er også interressant at man i starten ble lovet et ekstremnett hvor man skulle kunne videochatte med hverandre, kunne delta i avstemminger direkte, kunne streame filmer og ha det riktig så fint.

Etterhvert så har mer og mer av tilbudet forsvunnet, og man må også ha en boks til hver av tvene, så de som har 5 tver i huset må ha 5 bokser.

Bare der ser man hvor dårlig teknisk løsning man har valgt.

Etterhvert så har jo også satelittselskapene HD kanaler, og jeg tviler sterkt på at bakkenettet vil sende særlig mye i HD med krystallklar superlyd i surround.

Så, ja, man har vel igjen valgt en gammel teknologi som man vil prakke på eldre folk uten satelitt eller kabel som ukritisk kjøper av en telefonselger som ringer og sier at de må ha det bare må ha det.

Signalet vil videre selvsagt bli cracket før de første signalene sendes ut.

Om det blir cracket via egne piratbokser, eller om man kan trikse det til via en cam i en satelitttuner vet jeg ikke.

Det vil helt sikkert være en konkurranse i å være først ute med å ha cracked signalet, og jeg tipper det vil ta maksimalt 30 minutter etter lanseringen, og gjerne to uker før som også er det normale.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker meg et system der man kan fritt velge i programmer og plukke det man er interessert i, til en hver tid. Pr idag og i overskuelig fremtid er ikke det noe som lar seg gjøre med verken satellitt eller digitalt bakkenett. Internett, eller noe lignende, er fremtiden for distribuert multimedia. Istedet for å bruke uhorvelige mengder penger på et nytt nett, kunne man heller delfinansiert fibertilknytning til flest mulig husstander. Mye, mye nyttigere..

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Bakkenettet for tv er et feilgrep

 

- Dette er helt bortkastet sett fra forbrukernes ståsted, sier Høyer. Etter hans syn er utbyggingen av nettet et desperat trekk fra NRK og TV 2 for å beskytte sine markedsposisjoner i den voldsomme konkurransen med nye kanaler som nå distribueres via satellitt og kabel.

8654934[/snapback]

Det ser virkelig ut som et feilgrep, ja. Spesielt når man leser:

 

«Han mener det digitale bakkenettet på flere måter allerede er utdatert. Det har, i motsetning til internett, ingen toveiskommunikasjon med brukerne, og bakkenettet har også langt lavere kapasitet enn parabol og internett.»

 

Det man burde gjøre var etter min mening å bygge ut et skikkelig digitalt toveis 'backbone' med høy kapasitet, som man så kunne legge tjenester oppå. Altså nærmest et IP-nett, men med avsatt kapasitet til distribusjon av TV-kanaler.

 

Bakkenettet slik det fremstår virker helt avleggs og bortkasta på sikt. Men ser man på erfaringen fra ISDN, så må vi vel leve med det helt til investeringen er tilbakebetalt av forbrukerne. Jeg kommer ikke til å bidra.

Lenke til kommentar
Etterhvert så har mer og mer av tilbudet forsvunnet, og man må også ha en boks til hver av tvene, så de som har 5 tver i huset må ha 5 bokser.

8654760[/snapback]

En håpløs tenologisk løsning. Timer og programvalg vil jo bli totalt verdiløst på videospillere. Og man blir helt avhengig av funksjonaliteten til dekoderen. Ikke kan man se på en ting og ta opp en annen ting heller, uten å ha flere dekodere.

 

Hvem er det som ikke har tenkt når de kom frem til dette opplegget, og hvem betaler lønna dems?

 

Edit: Og ikke minst, hvilke politikere er ansvarlig? Giske?

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Det man burde gjøre var etter min mening å bygge ut et skikkelig digitalt toveis 'backbone' med høy kapasitet, som man så kunne legge tjenester oppå. Altså nærmest et IP-nett, men med avsatt kapasitet til distribusjon av TV-kanaler.

8657297[/snapback]

Jeg er også for en TV-standard som gjør det mulig for toveiskommunikasjon. Det er jo åpenlagt at dette er fremtiden. Jeg ser nesten ikke på TV lenger for med datamaskinen kan jeg på visse tvilsomme måter skaffe meg TV-serier lenge før de kommer på norsk TV, og om jeg vil se på litt særere ting som f.eks. koreanske såpeoperaer kan jeg også det. Dessuten kan jeg velge når jeg skal se dem.

 

TV-sendinger med kanskje unntak av nyheter blir dermed ikke særlig aktuelt for meg før TV har tatt igjen internett i distribusjon, brukervennlighet og utvalg. Men det virker som en fjern drøm akkurat nå.

Lenke til kommentar

En liten digresjon/rant.

 

Hjemme har jeg en mengde DVD'er. Noen er sone 2, andre er sone 1. Noen finnes kun på sone 1.

 

Jeg og dama skulle sette på en film i går kveld. Den var sone 1, og standalone-spiller'n hennes takler ikke det. Så vi var nødt til å se den på laptoppen. Desverre hadde jeg lagt igjen lydkabelen et annet sted, så vi måtte nøye oss med laptop-lyd.

 

Det var en gang at teknologien prøvde å gjøre verden enklest mulig for forbrukerne. Utviklingen har desverre gått i en retning hvor man på fler og fler områder forsøker å legge hindringer i veien for fri bruk av produkter man har kjøpt og betalt for.

 

Når jeg ser på DVD-samling mi nå så gremmes jeg. Jeg gremmes fordi jeg har vært med å sponse denne negative utviklingen. Jeg har latt meg blende av teknologien, og ikke vært prinsipiell nok til å ta avstand.

 

Men jeg skal forsøke å ta meg sammen. Prøve å ignorere at det er lite jeg kan oppnå alene, men allikevel være instillt på at det er mye annet jeg kan bruke penger på enn å støtte en industri som ikek vil meg noe godt. Bare vil ha pengene mine.

 

Jeg er kapitalist. Jeg har ikke noe imot at folk tjener penger. Jeg synes det er positivt. Men når grådigheten tar overhånd og produktene blir dårligere og vanskeligere å bruke som følge av det, da går utviklingen i feil retning.

 

Så i fremtiden skal jeg bruke minst mulig penger på DVD'er og heller satse på å laste ned fra nett. Når jeg allikevel må se filmenen på en liten laptop-skjerm fordi distributørene har lagt inn bruksbegrensninger, så ser ikke jeg noen grunn til å betale ekstra for bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Er enig med deg faktisk på alle punkt.

 

Jeg har faktisk gått lei tv fordi det sendes mye søppel. Det er få bra ting igjenn, og selv det blir ødelagt av reklame og anna skit.

Filmer har blitt en reprise alle sammen føler jeg. Jeg ser en film og føler den er like orginal som en sokk.

 

Min underholding er spill. Der har de begynt å annonsere at de skal legge inn reklame til tross for at brukeren har KJØPT varen, fordi utvikling er for dyrt.

 

Det er proprietering på proprietering over hele linja. DVD låser man til spillere, CD plater med beskyttelser som spilleren ikke liker. Det finnes ingen forbrukerrettigheter for underholding. Liker du ikke filmen/musikken/spillet? Synd for deg at du var så dum og kjøpte det - Looser.

 

Skal du ha et TV apparat? Så må du sette deg inn i et hav av teknologi som forvirrer, og bommer du så får du kanskje ikke fult utnytta whatever. Samme gjelde alle dippedutter vi skal ha. Så skal dette kobles sammen ... husker du å sjekke at de funker sammen? Ikke? LOOOOSER!!

 

Forstår at folk er frustrert....

Lenke til kommentar
DVD er forferdelig, da mange filmer tvinger en til å sitte å se gjennom reklame og løgnpropaganda om at jeg er en ond tyv som har kjøpt en film på DVD.

Hva slags propaganda er det? Har bare sett den evinnelige anti-piratkopieringsreklamen, men de pleier som regel bare å være på leiefilmer har jeg merket. Reklame likeså med mindre det har skjedd noen endringer i det siste.

Lenke til kommentar
DVD er forferdelig, da mange filmer tvinger en til å sitte å se gjennom reklame og løgnpropaganda om at jeg er en ond tyv som har kjøpt en film på DVD.

Hva slags propaganda er det? Har bare sett den evinnelige anti-piratkopieringsreklamen, men de pleier som regel bare å være på leiefilmer har jeg merket. Reklame likeså med mindre det har skjedd noen endringer i det siste.

8666720[/snapback]

Jeg har flere kjøpefilmer som åpner med trailere for andre filmer og filmer som har denne 'kopiering=stjeling' løgnpropagandaen i starten. Så det gjelder nok desverre ikke bare leiefilm.

Lenke til kommentar

Legg den jævla optiske kabelen i jorden *nå*.

 

Ikke vent i ti år til.

 

50 optiske kabler til hver husstand burde holde de neste 100 årene, og fremdeles sikre kommunikasjon i terrabyte-klassen i 100 år etter det igjen.

 

En kamerat anklaget meg for "tyveri" da jeg sa at jeg lastet ned en episode av lost fra nettet.

 

"Tyveri?" sa jeg, "De sender jo reprisen om noen dager -- så jeg kan *umulig* ha stjålet den når de fremdeles har den."

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Jeg har flere kjøpefilmer som åpner med trailere for andre filmer og filmer som har denne 'kopiering=stjeling' løgnpropagandaen i starten. Så det gjelder nok desverre ikke bare leiefilm.

8666807[/snapback]

Jepp, det er denne "du er en jævla tyv, din drittsekk"-reklamen. På KJØPEFILM. Og så denne tekstskjermen på 190 språk der det står det samme, og som det ikke går an å spole forbi heller.

8667052[/snapback]

Hmm, javel. Det skal sies at det er lenge siden jeg har kjøpt DVD-film. Jeg ser som oftest den reklamen på kino og hver gang tenker jeg inni meg: "sjå kor det bryr meg". Har på følelsen alle andre tenker det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...