Gå til innhold

RAID5 - invalid raid drive


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har 4 250gb seagate 7200.10 harddisker koblet i raid 5 på mitt asus a8n sli deluxe hovedkort (sil3114 kontroller tror jeg det var).

Jeg spillte musikk fra raid settet mens jeg lagde middag på kjøkkenet, og plutselig begynte musikken å hakke, stoppe helt opp og maskinen restartet av seg selv. Når den da kom inn i windows igjen forventet jeg at harddisk lampa skulle blinke febrilsk fordi den måtte bygge opp raid settet igjen. Men til min store forundring var lampa stille. d: (som er raid5 settet) var borte. Jeg restarter maskinen igjen og går inn på raid configuration utility i oppstarten. Under logical drive står det: "Invalid raid drive".

 

Hvordan kan dette skje? At raid settet plutselig bestemmer seg for å ikke fungere lengre. Jeg har en del viktige data der, som er mye av grunnen til at jeg gikk for raid5.

Er det noen mulighet for å bygge opp raid settet igjen uten å miste noe av informasjonen der?

 

Jeg er desperat etter informasjon og tips til hvordan jeg kan løse dette, og ikke minst hvordan dette kan skje.

 

mvh

theck1

Endret av theck1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9812398713

Nå er ingen RAID-løsninger et alternativ i stedet for backup, men det burde være en sterkere sikkerhet enn du har opplevd.

 

Vil tippe at all data ligger lagret på diskene, så ikke bruk de før du har funnet riktig fremgangsmåte for å redde de.

Det står sikkert ikke slik informasjon i manualen til hovedkortet, men se om du finner lignende problemstillinger med den RAID-kontrolleren, så får du ihvertfall en pekepinn.

Lenke til kommentar
Her er jeg litt på gyngende grunn, men jeg mener å ha lest at raid5 har en sårbarhet i at hvis det skjer en diskkræsj etter at data har blitt skrevet, men før pariteten har blitt skrevet, at data kan tapes.

 

Her er jeg veldig åpen for korreksjon.

8591410[/snapback]

 

Så det betyr da at dette kan ødelegge hele raid5 settet?

Lenke til kommentar
Det hørtes veldig usannsynlig ut ;) Det er jo mulig at du kan få noe korrupte data, men ikke et helt korrupt array.

 

Paritetsdataene er forresten spredt over alle diskene i arrayet. Du kan miste data hvis en disk ryker og så før du får bygget opp arrayet så ryker en disk til.

8591499[/snapback]

 

Skjønner. Men sannsynligheten for at 2 disker ryker omtrent samtidig er ganske liten. Men idag kan alt skje, er visst one of those days. Hvordan finner jeg ut om noen disker er ødelagt, uten å gjøre noe med arrayet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Hvordan finner jeg ut om noen disker er ødelagt, uten å gjøre noe med arrayet?

8591520[/snapback]

 

Dette skal du se i RAID kontrollerens bios.

Lenke til kommentar
Hvordan finner jeg ut om noen disker er ødelagt, uten å gjøre noe med arrayet?

8591520[/snapback]

 

Dette skal du se i RAID kontrollerens bios.

8591573[/snapback]

 

Alle 4 diskene vises der, og det er ingen konflikter eller noe som helst. raid drive'n er bare borte. Ser ut til at diskene er i orden. Noen som vet hvordan jeg kan få drive'n opp å gå igjen uten tap av data?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713
Og en ting til, vil en oppgradering av firmwaren til sil3114 kontrolleren ha noen effekt? Vil det forekomme tap av data/raid sett da?

8591738[/snapback]

 

Jeg har ikke belegg for å svare på dette, men jeg vil råde deg til å vente med en oppdatering til du har løst problemet ditt.

 

Om du ikke finner noe løsning på nett kan du høre med butikken i morgen/mandag. Kanskje de kan sjekke opp eller gi deg en henvisning til support hos produsent..

Lenke til kommentar
Og en ting til, vil en oppgradering av firmwaren til sil3114 kontrolleren ha noen effekt? Vil det forekomme tap av data/raid sett da?

8591738[/snapback]

 

Jeg har ikke belegg for å svare på dette, men jeg vil råde deg til å vente med en oppdatering til du har løst problemet ditt.

 

Om du ikke finner noe løsning på nett kan du høre med butikken i morgen/mandag. Kanskje de kan sjekke opp eller gi deg en henvisning til support hos produsent..

8591813[/snapback]

 

Takker for svar :) Hva slags butikk tenker du på?

Lenke til kommentar

Firmware oppgradering burde være uproblematisk, men nå har du jo problemer allerede så........ Jeg ville uansett oppgradert, for så å av-installere og re-installere drivere om det ikke funker. Ellers skal du dessverre ikke se bort fra at kontrolleren er kaputt selv om du kommer inn i BIOS. Jeg gikk over til en "ordentlig" kontroller for flere år siden etter at raid array nummer fire gikk dukken ved bruk av innebygde løsninger. Kommer til å prøve on-board igjen nå snart når jeg bytter maskin, men uansett ville jeg aldri vurdert noe annet enn Intels og Nvidias egne løsninger. De innebygde kontrollerne til SIL, HighPoint, Promise, etc, etc suger stort sett big-time alle sammen.

Lenke til kommentar

Da har jeg sendt mail til mpx om problemet. Håper de har noe vettugt å si. Takker for hjelp så langt. Noen som har noe på hjertet er det bare å fyre løs. Trenger en løsning.

Skulle flashe bios inkl sil3114 firmware også. Installasjon av asus updater påstod at jeg ikke hadde et asus hovedkort. Merkelig.

 

Kjør på med raid tips :)

Lenke til kommentar

Har du prøvd å koble fra ein av diskene fysisk? For å se om raidet nedgraderer seg i bios?

 

Prøv dette med alle diskene, og se om det starter opp vist ein er fjernet (i nedgradert modus). Vist er sjansen stor for at den disken er defekt.

 

Angående at to disker kan ryke samtidigt, det er mulig. Spesielt vist alle harddiskene er av samme modell og revisjon. Har sett at det har skjedd på eit par servere. Ein hdd ryker først, deretter ryker ein til under rebuild.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å koble fra ein av diskene fysisk? For å se om raidet nedgraderer seg i bios?

 

Prøv dette med alle diskene, og se om det starter opp vist ein er fjernet (i nedgradert modus). Vist er sjansen stor for at den disken er defekt.

 

Angående at to disker kan ryke samtidigt, det er mulig. Spesielt vist alle harddiskene er av samme modell og revisjon. Har sett at det har skjedd på eit par servere. Ein hdd ryker først, deretter ryker ein til under rebuild.

8592423[/snapback]

 

Takk for tips. Dette skal prøves. Ingen av diskene har røket, på device summary i raid programmet til sil3114 står det at alle diskene er healthy. Alle vises i bios'en til raid'et også. Det må ha skjedd noe merkelig når maskinen restartet.

 

Hva skal skje når jeg tar ut en disk fysisk og starter opp maskinen?

 

Det virker som kontrolleren vet at alle diskene er i et raid sett, den klarer bare ikke å definere det til en stasjonsbokstav. Teit forklart, men...

 

I sil array manager i windows kan jeg lage et raid array, men bare med 2 av diskene. Selvom device summary viser at alle 4 diskene er healthy. Wierd.

Lenke til kommentar

Har ordna og fiksa litt nå.

Jeg fjernet begge orphan diskene, og bygde opp raid 5 på nytt i sil3114 programmet.

Da ser det ut som på bildet under.

 

I sil3114 biosen kan jeg lage nytt raid5, men den sier at diskene er reservert. Jeg aner ikke hvorfor eller til hva. Vil det si at mitt gamle raid5 sett fortsatt lever?

Jeg har også reinstallert chipset og raid5 drivere.

 

Når jeg velger "import foreign disks" i disk management får jeg en feilmelding som sier the operation did not complete. Check the system event log for more information on the error. Hvor finner jeg denne logen?

 

Trykker jeg ok på den feilmeldinga dukker nok en melding opp som sier at en unexpected error has occured. Når er en feilmelding egentlig forventet? :p

Videre sier den at jeg bør restarte maskinen. Dette har jeg gjort uten hell.

 

Hva gjør jeg nå?

post-47322-1178934746_thumb.jpg

Endret av theck1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...