Gå til innhold

Hvor mange lag er det du holder med?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei si det! Man kan ha mange forskjellige grunner, de fleste med røtter i barndommen. For min del er grunnene til at jeg er United supporter mange:

1: Første fotballkamp jeg noensinne så på tv: Man Utd - Newcastle (2-1)

2: Første landskamp jeg noensinne så på stadion: Norge-Ungarn (Solskjær putta vinnermålet, og etter kampen traff jeg Henning Berg).

3. Pappa er United supporter.

4. Møtte Solskjær på flyplassen på vei til min første United kamp.

5. Første fotballdrakt: 96/97 modell Man Utd (20 Solskjær)

6. United var det laget som fikk mest spalteplass i aviser og tv da jeg begynte å interessere meg.

7. Onkelen min fikk enorme mengder supporterutstyr fra United gjennom jobben.

P.S. Som 8-åring så jeg Liverpool tape 2-0 for Rosenborg på Ullevaal.

 

Slike grunner sitter ofte igjen hos mange og er en utløsende faktor for hvilket fotballag du interesserer deg for. Dessuten hvis ingen interresserte seg for andre lag enn sit eget lokale tippeligalag, ville sportsdiskusjoner blant venner blitt betydelig kjedeligere.

8888672[/snapback]

Jeg syns nå det er en forskjell mellom å holde seg oppdatert på hva som skjer i fotballens verden,og det å kunne si at man er supporter av en klubb. Jeg følger med på engelsk,spansk,italiensk fotball og noen andre store ligaer men jeg ser meg ikke som en supporter av noen lag i de landene. Jeg sympatiserer stort for Man U selv,men er ikke en av de som skal gnikke det i fjeset på de som holder med Liverpool eller Arsenal etter kamper.

 

Men jeg syns selv at om man kun har sett kamper på TV og den slags er man ikke noen supporter.

Lenke til kommentar

Nå har det seg jo faktisk slik at mange ikke ønsker å svi av 4-5000 kroner på å reise til utlandet hver helg for å få med seg kampene live. Mange anser seg selv som supportere selv om de bare er på stadion en gang i året. Det er jo ikke slik at dersom du f.eks tar et studieår i utlandet kan du ikke lenger kalle deg supporter av ditt lokale lag bare fordi du ikke lenger kan komme på kampene.

Lenke til kommentar

Supportere er de som stiller opp på flest mulig kamper og synger av hele sin hals. Så nei,jeg ser ikke de som drar på en kamp i året som supportere.

 

Det er derfor jeg lurer på hvordan så mange i Norge kan kalle seg supportere av lag så langt unna når man går glipp av så mange poeng av hva det er å være en supporter.

 

Og nei,om du har et studieår er du fortsatt supporter så lenge du faktisk skal tilbake igjen. Eller i det minste vært aktiv supporter i tiden i Norge.

Lenke til kommentar

Om man er skikkelig spent og litt småkvalm før en kamp skal begynne så er man vel supporter, selv om du sitter i sofaen og laget spiller i ytre mongolia ;) Skjønner hva du mener DanielL, men etter min mening går det å være supporter vel så mye på følelser som fysisk tilstedeværelse.

 

Holder sterkt med Brann og Liverpool selv. Følger også med på hva som skjer med Sogndal og Løv-Ham, men kan ikke si jeg er en supporter av de lagene.

Lenke til kommentar

Du har mange fine argumenter DanielL, men jeg mener fortsatt at det absolutt er fullt mulig å ha et lidenskapelig forhold til et lag som befinner seg utenfor landets grenser. Forhold som gjør at voksne menn kan sette seg ned å gråte tapre tårer etter en tapt CL-finale eller et nedrykk. Slike reaksjoner blir ikke utløst av en "sympatifølelse" for et lag.

 

Hvorfor skal det være slik at du ikke kan kalle deg supporter av andre lag enn de som finnes i din umiddlebare nærhet? Det er jo ingen som har sagt at fotball er slik at det er bostedet ditt som bestemmer hvilket lag du skal heie på.

 

Og antallet fotballpuber i dette landet sørger for at det sosiale samværet før og etter kamper absolutt er til stede, om enn i litt mindre skala.

Lenke til kommentar

Det dere beskriver er mer det man kaller en fan for min del. At man har kunnskap om laget og følger med på kampene men sjelden eller aldri er der.

 

Ja,for noen er det nok mulig å få et "lidenskapelig" forhold til en utenlandsk klubb uten å ha vært på en kamp. Og jeg vil si dine grunner kan kvalifisere til å kalle deg fan. Det er jo derfor jeg spør om disse tingene, fordi jeg lurer på hva som får folk til å føle det de gjør til et lag som spiller så langt unna dem og som for meg er veldig upersonlig.

Lenke til kommentar

Som Ibrotha sier så ligger mye av forskjellen mellom å være supporter å det å være Fan i følelsesaspektet. En Fan følger med holder seg oppdatert, men har ingen sterke følelser, er du supporter vandrer du ofte hvileløst omkring i timesvis før en viktig kamp og skole, jobb og er helt i en egen verden.

 

Tilknytningen du får til et lag kan sammenliknes med det å bli forelsket, du har sjelden full kontroll over hvilket lag du ender opp med. Det eneste du har å gjøre er å få det til å fungere, selv om det er en avstandsforelskelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...