Gå til innhold

Spesialminne for AMD


Anbefalte innlegg

Nærmere bestemt drar modulene nytte av AMDs 11-bit kolonneadressering med 16K sidetabeller
Tja, nå kan vel "sidetabeller" lett forveksles med "page table", som er minnekontrollerens adresse-register. Jeg ville ha brukt ord som "radlengde" eller "sidelengde".

 

I praksis betyr det at minnekontrolleren kan holde seg på samme "sted" i minnet lenger, noe som hever ytelsen.
Litt kjapp på avtrekkeren, kanskje :whistle: Som jeg forklarer i innlegget Simen1 linker til, er det en mengde faktorer som påvirker dataorganisering og dens effekt på ytelsen.

 

Quintero hadde en lang analyse av dette spesialminnet her (innlegg 26). Den karen har virkelig peiling på minne. :yes:

8579453[/snapback]

Takk takk! :D

 

Ulike typer DDR2 til ulike cpu'er...  :hmm:

Dette er jo et steg bakover, for inderlig håpe det ikke er starten på en ny trend.

8580322[/snapback]

Jeg er langt på vei enig, men det kan nevnes at disse modulene bare utgjør en dråpe i havet, selv av sortimentet til denne ene produsenten. Det står også tydelig på pakningen at de kun er beregnet på AM2. Forøvrig vil det ikke være mulig å lage noen "motpol" til disse modulene - altså minne som kun fungerer på Intel-systemer.

 

Er dette bare et salgstriks eller har det faktisk noe for seg?

8581344[/snapback]

Jeg er praktisk talt overbevist om at forskjellen vil bli forsvinnende liten, men hadde ikke takket nei til å teste dem. En analyse av konseptet skrev jeg i dette innlegget.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg liker ikke denne utviklingen med minnebrikker spesielt designet for SLI, Crossfire, AMD osv osv.

 

Nei takk!

8579993[/snapback]

Samme sier jeg. Pris er viktigst, og det er det man bør gå etter. Å få mest mulig minne med lavest mulig tilgangstider/høyest mulig frekvens til lavest pris er det som er viktig, samt kvaliteten. Nå får man 2 GB sett til under 700 kr hvis man går for det aller billigste alternativet.

Lenke til kommentar
bra, for jeg driver å planlegger å gå am2 i nær fremtid.

8580765[/snapback]

Neeeei! Du må kjøpe Intel! Intel ROXXOR! :w00t::thumbup::yes:

 

 

 

(for dere som ikke tok den, det var ironi...)

 

OT: Dette med spesielle minnebrikker for AMD hørtes jo litt sært ut - ser frem til at dere her på HW.no tar en grundig test. ;)

8581608[/snapback]

 

Har på følelsen at dette er brikker vi ikke kommer til å se stort av i Norge. "Sære" serier som dette blir solgt i alt for lavt antall for at de kan rettferdiggjøre kosten i mange tilfeller.

 

Men, for all del - hvis det faktisk viser seg at disse fungere godt, og har en konkurransedyktig utsalgspris, så er alt mulig :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Men vil ikkje desse minnemodulene virke i annet ein Am2 ??

 

So det vil verken funke i Via systemer eller Intel systemer

:dontgetit:

8723335[/snapback]

Det vil ikke fungere i Intel-brikkesettene, ihvertfall til og med P965 og 975X. Jeg er ikke helt sikker på nVidia 600-serien, og har ikke undersøkt Bearlake. Men det kan jeg forsåvidt gjøre, jeg hadde uansett tenkt å se nærmere på dem.

 

Jeg regner egentlig med at OCZ har undersøkt dette ganske grundig, for hvilke produsenter har vel interesse i å ekskludere potensielle kjøpere? De ville neppe advare mot at komponenter var inkompatible med f.eks. Intel-systemer uten å være sikre på det...

 

Edit: Ser ikke ut til at Intel har publisert dokumenter om Bearlake enda. nVidia vil jeg neppe finne ut mye mer om - de pleier nemlig aldri å publisere detaljert informasjon om sine produkter.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar

Iom. at Intel og AMD har forskjellige minnekontrollere så er muligheten stor for at en spesialisering mot AMD sin minnekontroller vil medføre inkompabilitet med Intel sine minnekontrollere.

 

Dette er jo en av ulempene ved å gå fra minnekontroller i NB til integrert i CPU.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er ganske latterlig at disse DDR2-brikkene ikke vil fungere på chipset fra Intel. Noen som kan bekrefte om dette faktisk stemmer?

8723913[/snapback]

Ehm, det har jeg da allerede gjort. Blant annet i innlegget over :dontgetit:

 

Hva mener du forresten er latterlig? At Intel lager kontrollere med en slik begrensning, eller at OCZ lager minne som ekskluderer maskinvaren til en stor del av brukerne?

 

Iom. at Intel og AMD har forskjellige minnekontrollere så er muligheten stor for at en spesialisering mot AMD sin minnekontroller vil medføre inkompabilitet med Intel sine minnekontrollere.

 

Dette er jo en av ulempene ved å gå fra minnekontroller i NB til integrert i CPU.

8730143[/snapback]

Nei, nå er du nok på feil spor. Endringer som krever skifte av sokkel vil i hovedsak omhandle at nye funksjoner / signaler legges til minneteknologien - uten at det er nok ledige pinner på sokkelen.

 

Forøvrig kan det nevnes at det er Intels nåværende kontrollere som har to begrensninger som gjør at de er inkompatible med dette minnet:

 

* De har bare 10 bits tilgjengelige for kolonne-adressering, mens AM2 har 11. Altså vil bare halvparten av minnet være "innen rekkevidde" for Intel-kontrollere.

 

* Signaler som benyttes for data capture - såkalte strobe-signaler - er ikke tilpasset chipenes lave kolonnebredde på 4 bits. For chiper som er x4 eller x8 bits brede, så kreves det ett signal pr chip. AM2 har ett strobe-signal for hver fjerde data-bit, mens Intel bare støtter en strobe pr åtte bits.

 

 

Denne spesialiseringen påvirkes altså ikke av kontrollerens plassering, men det at AMDs kontroller er bundet til sokkelen kan nok være en årsak til at de har tatt større hensyn til fremtidige utvidelser.

 

Jeg mener å huske at både AMD og Intel disponerer inntil 14 pinner til adressering, og det benyttes alltid flere pinner til rad-adresser. Men siden DRAM alltid bruker de samme pinnene til både rader og kolonner, er det egentlig ikke antallet fysiske pinner det skorter på her, men kontrollerens kolonne-register. Hvorfor Intel har valgt å bare bruke 10 pinner har jeg ingen forklaring på.

 

 

Bildet viser støttede chip-konfigurasjoner til P965 (øverst) og 975X:

post-100025-1180449432_thumb.png

Lenke til kommentar

Feil sport men korrekt utsagn, siden de har forskjeller i funksjonalitet på sine minnekontrollere.

Når får evt. andre minnekontrollere støte for disse 2 funksjonene du nevner?

 

Vil man få noen vesentlig ytelsesøkning med disse funksjonene?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Feil sport men korrekt utsagn, siden de har forskjeller i funksjonalitet på sine minnekontrollere.

Når får evt. andre minnekontrollere støte for disse 2 funksjonene du nevner?

Når det gjelder nForce 600 - og Bearlake-generasjonen er jeg altså ikke sikker på om de deler disse begrensningene. Angående server-kontrollere vil jeg tro at de fleste støtter flere strobe-signaler og flere kolonner. I desktop-sammenheng kan jeg bare gjette på når og hvem som eventuelt gjør tilsvarende utvidelser til det AM2 allerede har på plass. Dette er neppe noen stor prioritet, men på den andre siden kan jeg vanskelig forestille meg at disse implementasjonene kan være særlig ressurskrevende...

 

Utsagnet ditt om funksjonalitet slo forsåvidt til i akkurat dette tilfellet - men det ville ikke gått å spesialisere i motsatt retning (les: å lage minne som kun passer til Intel).

 

Vil man få noen vesentlig ytelsesøkning med disse funksjonene?

8731863[/snapback]

Dette har lite med ytelse å gjøre. Men det gir bedre fleksibilitet, og det gjør jo sjelden noen skade...
Lenke til kommentar
Det er ganske latterlig at disse DDR2-brikkene ikke vil fungere på chipset fra Intel. Noen som kan bekrefte om dette faktisk stemmer?

8723913[/snapback]

Ehm, det har jeg da allerede gjort. Blant annet i innlegget over :dontgetit:

Når jeg spør om noen kan bekrefte, så mener jeg "har noen faktisk prøvd disse brikkene på hovedkort med P965/975X og sett dette i praksis".

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Når jeg spør om noen kan bekrefte, så mener jeg "har noen faktisk prøvd disse brikkene på hovedkort med P965/975X og sett dette i praksis".

8731979[/snapback]

Jaja, at du ikke hører på meg er ditt problem.

 

Hvis du virkelig tror at praktisk testing er eneste måten å bekrefte dette på, så står det dårlig til med både kunnskap og logisk sans. Sannheten er at man kan nøye seg med en brøkdel av informasjonen som er tilgjengelig i denne tråden, artikkelen m/linker, og den andre tråden som det henvises til her...

 

OCZ-siden som artikkelen linker til, pluss tabellene jeg postet lengre oppe, gir i og for seg mer enn nok informasjon til å kunne *bekrefte* at dette selvfølgelig stemmer. OCZ selv opplyser tydelig om at 11-bits kolonne-adressering kreves, og at det bare er AM2 som leverer dette. Intel-tabellene jeg postet viser like tydelig at de ikke støtter slik rekkevidde i kolonnene, i tillegg til den omtalte strobe-begrensningen. Men siden du åpenbart mener at tabellene bare er noe tull jeg har laget i Paintbrush, anbefaler jeg at du undersøker selv. Disse dokumentene er offentlig tilgjengelige.

 

Og som jeg også har vært inne på før: At OCZ selv påklistrer en advarsel som sier "Kun til AM2", burde være bekreftelse nok. Hvilken produsent ville helt uten grunn gått inn for å få flesteparten av de potensielle kjøperne til å styre unna produktet sitt? Jeg bare lurer :hmm:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...