Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en liten utfordring.

 

En liten bedrift, 2 personer, skal ha et greit backupprogram. Det skal tas backup av en PC. Denne brukes til fakturering og e-post.

 

Vi ønsker en løsning, der vi lager en oppgave som bare kan trykkes på, så kjøres backupen. Når dette er gjort, får brukeren beskjed om at alt er OK, eller et det skjedd en feil.

 

Er det noen som har noen å anbefale?

 

Tenkte å kjøre backup på mappenivå (Fakturaprogram + E-post + Dok).

 

Backupen kjøres til en ekstern Maxtor disk, via USB.

 

For orden skyld, det kjøres intern bakcup i maskinen i form av RAID1, men dette er i tilfelle brann/tyveri.

 

 

PCen kjører Windows XP Pro SP2

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

ChrisEge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Script vil vel ikke gi noe beskjed om at backup gikk OK, eller ikke gikk.

 

Ønsker også at det skrives en liten fil til disken, som sier når backup ble tatt, hva som ble tatt av og eventuelle feil!

 

 

Skal sjekke ut Nero backup.

 

Prøvde også litt i Sikkerhetskopieringsprogrammet til Windows XP, men så ikke ut som om jeg kunne lage en klikkbare fil. Kunne bare lage oppgave og det er ikke ønskelig. Noen som vet om det går å lage en fil som kjører kopien med hjelp av Sikkerhetskopieringsprogrammet til Windows XP? Ser ut til at det kan dekke mine krav!

Lenke til kommentar
Script vil vel ikke gi noe beskjed om at backup gikk OK, eller ikke gikk.

 

Ønsker også at det skrives en liten fil til disken, som sier når backup ble tatt, hva som ble tatt av og eventuelle feil!

 

 

Skal sjekke ut Nero backup.

 

Prøvde også litt i Sikkerhetskopieringsprogrammet til Windows XP, men så ikke ut som om jeg kunne lage  en klikkbare fil. Kunne bare lage oppgave og det er ikke ønskelig. Noen som vet om det går å lage en fil som kjører kopien med hjelp av Sikkerhetskopieringsprogrammet til Windows XP? Ser ut til at det kan dekke mine krav!

8571021[/snapback]

du kan lage en batchfil som gjør dette. Du lagrer din selection som en fil først.. så lager du en batch-fil med linjen:

ntbackup backup "@e:\select.bks" /f "z:\backup.bkf"

 

e:\select.bks er filen med "selection" og z:\backup.bkf er backup-filen..

 

edit: dette fungerer i hvert fall i windows server 2003...

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 4 uker senere...
Hvis det kun er snakk om to maskiner, muligens et par til på sikt ville jeg valgt Norton Ghost. Det fungerer og er enkelt og greit. Det gir deg mulighet til å ta backup av mapper i ny versjon, samt lagre over nettverk hvis dere har et fellesområde.

9274097[/snapback]

Er det lett å automatisere Ghost for sluttbrukere da?

 

Hvis det er snakk om ren filkopiering for kriseberedskap, og det ikke er snakk om beskyttelse mot overskriving så ville jeg vurdert SyncToy med contribute for å få en enkel og gratis løsning,

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min løsning ville vært som følger:

 

- Webhotell/Epost drift med IMAP server og backup (som dere gjerne kan få også? Sende til en gmail adr f.eks ?)

 

Da er epost backup problemet løst, siden IMAP blir "liggende" på server og klientmaskinen.

 

 

Så har du filene/faktura/brev/brevmaler osv osv. her ville jeg benyttet meg av en felles server/lagringsplass tilgjenglig på lokalnettverket/internett. Viktig å tenke på at du gjerne vil gjøre backups når du er på ett hotell med wlan også.

 

Her gjerne en løsning som bare tar backup av endrede filer, så slipper man store overføringer. Noe som er dumt, når man sitter hjemme på adslen eller på ett hotell med wlan f.eks.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nå har jeg ikke noe forslag til backupløsninger, men jeg vil nevne at skolen min på ca 200 elever har benyttet den innebygde windows løsningen som fungerer etter deres krav. Grunnen til at jeg vet dette om noen skulle lure er fordi jeg og administrator tilbringer en del tid sammen med diskusjon og brainstorm..

 

Håper at denne posten kan gå igjennom nåløyet

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Hei,

 

Har en liten utfordring.

 

En liten bedrift, 2 personer, skal ha et greit backupprogram. Det skal tas backup av en PC. Denne brukes til fakturering og e-post.

 

Vi ønsker en løsning, der vi lager en oppgave som bare kan trykkes på, så kjøres backupen. Når dette er gjort, får brukeren beskjed om at alt er OK, eller et det skjedd en feil.

 

Er det noen som har noen å anbefale?

 

Tenkte å kjøre backup på mappenivå (Fakturaprogram + E-post + Dok).

 

Backupen kjøres til en ekstern Maxtor disk, via USB.

 

For orden skyld, det kjøres intern bakcup i maskinen i form av RAID1, men dette er i tilfelle brann/tyveri.

 

 

PCen kjører Windows XP Pro SP2

 

På forhånd takk for hjelpen.

 

ChrisEge

 

 

Jeg kjører en online-løsning fra Mozy og dette virker svært tilfredsstillende med gode priser. Iflg. en lang rekke omtaler og tester er det grunn til å tro at dette er veldig seriøst. Jeg har ved flere anledninger hentet tilbake enkeltfiler for å teste systemet og det har vært helt uproblematisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...