Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken motor olje skal jeg velge ?


Anbefalte innlegg

Siden du leser dette, så regner jeg med at du kanskje noen ganger har lurt på hva som er forskjell på olje'ene..

 

Dette betyr noe:

Det er spesifikasjonene på dunken som forteller hva oljen er god for.

eks: ACEA A3/B3, API SL/CF ..etc

 

Ref:

ACEA koder: http://www.dinside.no/php/art.php?id=6901

API koder: http://www.dinside.no/php/art.php?id=6902

 

Det jeg lurer på nå er om det er andre som har erfaringer med bruk av forskjellige motoroljer. :hmm:

 

Har nå lest en del rundt på nett og funnet denne siden som gir god beskrivelse av "hva er olje og hvorfor må vi ha det": http://www.carbibles.com/engineoil_bible.html

 

Jeg har ikke så mye erfaring selv på forskjellige oljer, annet enn at jeg bytter på gressklipperen hvert år (vi har en stor hage, og klipper endel.. hehe)

 

Videre så har jeg brukt biltema 5W40 på Volvo 940 - og det har fungert supert, men jeg har ikke sjekket etter slag/dritt når jeg tømmer.. men bilen går bra :)

http://www.biltema.no/Archive/Documents/Te...l/36/36-430.pdf

 

 

Nå har jeg skaffet en Toyota Avensis 03 Diesel modell. Nokså ny altså...

Q1: Hos toyota har de "vanlig" olje.. men hvor bra er denne ?

 

 

Ettersom man leser endel Haynes bøker (mekke/fikse) så brukes det hele tiden Castrol... Mekonomen selger jo dette - er dette bra ?

Sjekket på web, og fant en liten ranking liste her: http://www.rateitall.com/t-97-motor-oil-brands.aspx

(castrol ikke på topp, men får bra omtale av folk)

 

Ser også at det finnes en motor olje for Diesel motor - er det virkelig så forskjell ?

http://www.castrol.com/castrol/multiplepro...ntentId=7007905

 

Q2: Hadde vært bedre å sammenligne oljene om man kanskje visste litt mere om hva de forskjellige verdiene betyr, (se bilemta pdf tidligere), og samtidig en fra Castrol, http://129.35.64.91/bpglis/lubtds.nsf/tech...CC?OpenDocument

 

 

Et siste tips på tampen; har lest at det finnes noe som heter FilterMAG. Noe man setter (magnetisk) på filteret og den holder metal partikler fast i filteret :)

Linken viser hvordan metal partikler blir hengende igjen i filteret.

Se her: http://www.filtermag.com/gallery.php

 

Takker for alle kommentarer.

Si gjerne hva dere bruker, bil -type/år, og erfaringer :thumbup:

Endret av stighenning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På nyere motorer skal du gå ut ifra tallkoder som står på oljeflaskene f.eks 506.01 og 501.00. Dette har vel mest og si på longlife motorer, men det er fort gjort og fylle feil longlife olje.

 

et eks.

Møter de strengeste krav til API Service CG-CF4/SH, Cat TO 2,Allison C3/C4, Volvo VDS,Man 271,MB 228.1,VW/AUDI 501.01/505.00 med flere.

 

og f.eks

Havoline 505.01 er en syntetisk motorolje spesiallaget for VW hvor der er krav til VW 505.01 godkjennelse

 

Det blir ikke akkurat lettere... bare her har vag 3 forskjellige oljetyper. 501.01/505.01/505.00

Lenke til kommentar

Når det gjelder olje skifter jeg hver 15. 000 km og dette er godt innenfor standarden, altså vedlikeholdsskjemaet.

 

På alle bilene jeg har hatt har jeg alltid brukt helsyntetisk. Denne har bedre kvalitet enn mineralolje f.eks.

 

Det som betyr noe for akkurat din bil er ACEA/ API kodene, samt hvilket temperatur områder oljen tåler.

 

I tillegg har mane bilprodusenter enn egen godkjenning som eks. VAG, Mercedez, BMW, Opel etc.

 

Har ikke din bilfabrikant slike illeggsgodkjenninger så kan du glemme disse.

 

Olje kjøper du etter lommebok, type bil og hva du trenger.

 

Felleskjøpet har billig Statoil olje, oljelageret.no selger fuchs billig, stjerneservice.no selger mobil1 billig (det bruker jeg på min Audi), Europris m.fl. har Fina olje billig (faren min bruker den) og Biltema har billig olje (Brukte den på Daewooen).

 

Til din Toyota ville jeg valgt noe kjent og som er bra som eks. pennzoil, castrol, mobil1 etc. Siden den er så ny. Toyota oljen er garantert noe avtapp av olje av en eller flere fabrikanter.

 

Opplevde aldri noe tull med Biltemaolja i grunn, men bruker heller Mobil 1 supersyn på Audien.

 

Så i bunn og grunn er oljevalget snakk om hva du har råd til, hva du ønsker å bruke på bilen av penger samt hva som får deg til å sove godt om natta.

 

Det som er viktigst er filterskift ved hver oljeskift samt at man skifter olje regelmessig og innenfor intervallene. Det mener jeg ihvertfall.

Lenke til kommentar
På nyere motorer skal du gå ut ifra tallkoder som står på oljeflaskene f.eks 506.01 og 501.00. Dette har vel mest og si på longlife motorer, men det er fort gjort og fylle feil longlife olje.

 

Havoline 505.01 er en syntetisk motorolje spesiallaget for VW hvor der er krav til VW 505.01 godkjennelse

 

Det blir ikke akkurat lettere... bare her har vag 3 forskjellige oljetyper. 501.01/505.01/505.00

8569545[/snapback]

Alle spesifikasjonene du nevner her tilhører VAG (VW/Audi..etc) og har VW foran tallet. Er helt unødvendig å bruke denne oljen i en Toyota som klarer seg fint på "vanlig" API SL/SM olje.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
Hva er forskjellen på alle oljetypene (helsyntetisk, halvsyntetisk, mineralolje etc.) og hva bruker man når? Man man bruke dem om hverandre og gjør det noe hvis de blandes?

Syntetiske oljer inneholder baseoljer som er "man made", enten ved at vanlig mineralolje "renses" (man fjerner det man ikke vil ha på molekyl nivå, gruppe III baseolje, hydrocracket mineralolje), ved å lage oljemolekyler fra gass (gruppe IV baseolje, PAO) eller ved kjemisk reaksjon mellom fettstoffer og alkohol (gruppe V baseolje, estere).

 

Mineralolje har baseolje som er raffinert råolje.

 

Delsyntetisk er mineralolje baseolje tilsatt ca. 20% syntetisk baseolje.

 

Syntetiske oljer er overlegne i bruk ved ekstrem varme, ekstrem kulde, lange oljeskiftintervall.

 

Alle motoroljer med merking fra API/ILSAC og/eller ACEA kan blandes uansett om de er syntetiske- eller mineralolje.

Endret av bar1
Lenke til kommentar

Jeg kjørte gamle pajeroen på biltema helsynt i to år.Virka som motoren hadde godt av det.Brukte mindre olje etterhvert.Jeg skifter olje ca 2 ganger i året.På golfen kjører jeg biltema-gammel billig bil,men på caravellen kjører jeg dyr mobil1 grunnet høy km.399000km...Di sa det på meca at det er samme olje som vag bruker.Å blande oljer er ikke farlig,det bare korter ned oljeskift intervallen(det sier i alle fall di som har peil) Jeg blanda alle typre olje på subaruen jeg hadde.Helsynt,mineralsk,biltema,europris++++Kunne ikke se at motoren brukte mer olje av denn grunn.Ikke at den tok skade av den heller.

Lenke til kommentar
Og hvis de ikke er merket slik og du alikevel blander dem?

Alle motoroljer jeg kjenner til har denne merkingen (også Biltema og andre billigmerker fra Coop, Europris etc).

 

Kan du gi noen eksempler på motorolje uten merking fra API/ILSAC eller ACEA?

Endret av bar1
Lenke til kommentar

For å svare trådstarter på Q1 så tror jeg Toyota er seriør og tukler ikke mye med oljekvalitet. Det kan fort bli dyrt i lengenden, for Toyota. Av erfaring vet jeg at motorer som krever såkalt spesialolje ikke går lenge på feil olje før problemene oppstår. Utfra det jeg finner ut har Toyota Avensis 3 diesel modeller. Alt.nr1: 2.0 TD 1998-2003. Alt.nr2: 2.0 D4D 1999-2003. Alt.nr3: 2.0 D4D 2003 og nyere. Har du alt.nr3 skal din bil altså ha spesialolje med følgende spesifikasjoner: ACEA A1/B1/B5, API SL og alternativene du har og velge mellom er: -35°C til 30°C, B1/CF-4 0W-30; -30°C til 40°C, B1/CF-4 5W-40; -25°C til 30°C, B1/CF-4 5W-30; -20°C til 30°C, B1/CF-4 10W-30; -20°C til 40°C, B1/CF-4 10W-40; -20°C til 50°C, B1/CF-4 10W-50; -15°C til 40°C, B1/CF-4 15W-40; -15°C til 50°C, B1/CF-4 15W-50; -5°C til 50°C, B1/CF-4 20W-50

 

Værsegod, bli gal :)

 

SAE (Society of Automotive Engineers) angir oljens viskositetsklasse eller tykkelsesgrad (for eksempel SAE 5W-40). Jo høyere SAE-grad en olje har, jo høyere viskositet har den ved 100°C. Viskositeten ved 100°C er et mål på oljens bæreevne eller motorbeskyttelse under drift, mens viskositeten ved lave temperaturer (W-graden, W=Winter) angir oljens flyteegenskaper ved lave temperaturer.

SAE 5W-40 olje er en såkalt multigradolje, og i dette ligger det at oljen har gode startegenskaper ved lave temperaturer samtidig som den opprettholder smørefilmen ved høy motortemperatur.

 

API (American Petroleum Institute) er et amerikansk klassifiseringssystem som angir en motoroljes kvalitetsnivå.

Systemet er delt i to; et for bensinmotorer som betegnes med S (SA til SM), og et for dieselmotorer som betegnes med C (CA til CI-4). Den andre bokstaven angir kvalitetsnivået. Desto lenger ut i alfabetet denne bokstaven er, desto høyere krav tilfredsstiller oljen.

 

ACEA (Den europeiske bilprodusentorganisasjonen).Et europeisk klassifiseringssystem som også angir motoroljens kvalitetsnivå.

 

Dette systemet er delt i fire:

• Bensinmotorer som betegnes med A (A1,A2,A3,A5)

• Lette dieselmotorer som betegnes med B (B1,B2,B3,B4,B5)

• Bensin og lette dieselmotorer som betegnes med C (C1,C2,C3) som bygger på Low/Mid SAPS - teknologi (mindreav svovel, andel sulfatert aske og fosfor i oljen - mindre utslipp).

• Tyngere dieselmotorer som betegnes med E (E1,E2,E3,E4,E5,E6,E7)

 

ACEA A1 og B1 har krav til drivstoffbesparende egenskaper. Dette betyr at ACEA systemet ikke konsekvent angir høyere kvalitet med stigende tall.

 

ACEA A og B sekvensene er blitt erstattet og kombineres slik: A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5.

 

ACEA C sekvensene kombinerer også A og B, men med kjemiske grenseverdier.

C1: defineres lav SAPS, lav viskositet, A5/B5 yteevne.

C2: defineres middels SAPS, lav viskositet, A5/B5 yteevne.

C3: defineres middels SAPS, normal viskositets olje med yteevne nivå sammenlignet med MB 229.31 spesifikasjon.

 

Når det fjelder ACEA E sekvensene er E3 og E5 erstattet med to nye E7 (ingen kjemiske genseverdier) og E6 (med kjemiske grenseverdier).

 

I tillegg til API- og ACEA-systemet har enkelte bilfabrikanter egne, spesifiserte krav til godkjenning av motorolje. Disse godkjennelsene er da påført etiketten sammen med API og ACEA klassifiseringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvor har du det fra?

Kilder som ikke skal ut til allmennheten.

Er det ikke for allmindeligheten så burde du være voksen nok til å la vær å spre det rundt!

Skjerp deg. Hvem som står som produsent av en vare kan hver og en vite. Kilden trenger derimot ikke alle og enhver vite. Believe me, jeg vet hva jeg snakker om :)

 

Om du fortsatt skulle være i tvil. Så får du heller sende meg en PM. Jeg orker ikke krangle på ett offentlig forum om noe jeg vet jeg har rett om :)

Endret av Zevs.
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...