Gå til innhold

Hjelpemiddel til hund (pigghalsbånd o.l.)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ville du hatt strømhalsbånd på barnet ditt? Det er akkurat samme sak.

8555331[/snapback]

 

Vittig du sier dette, siden politiet bruker dette når de dreserer hundene sine...

 

Strømbånd er noe jeg ikke bruker selv, men ser ikke noe problem med å bruke andre hjelpemidler. Bruker selv ett klypebånd. Jo hardere hunden drar, desto mer klyper det. Brukes bare når jeg går tur med den der det er andre hunder i nærheten. Er ikke noe problem egentlig, for han bryr seg ikke om andre hunder. Har det bare på i tilfelle andre hunder hisser han opp. Stort sett går han fint som ett lam, å det er jeg glad for.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Jeg har ingenting imot at slike ting blir brukt, pigghalsbånd syns jeg virker verre enn kjettingstrup, men har aldri prøvd dette mot egen hud. Har hørt folk si at det er mildere enn kjettingstrup, men det er jo ikke noe jeg kan bekrefte selv.

Har selv helstrup i kjetting på min egen, av flere grunner. Den fester jeg vanligvis som vanlig halsbånd, og i enkelte situasjoner som strup. Har også en grime som jeg bruker en sjelden gang, vil ikke at den skal bli "oppbrukt" og at hunden lærer seg å trekke med den på.

 

Det jeg syns er ille, er folk som bruker disse feil, lar f. eks hundene gå og trekke i strup, strømmer på feil tidspunkt o.l.

Lenke til kommentar
Ville ikkje brukt noe slikt på egne hunder iallefall, men folk bestemmer jo selv...

 

Hva gjør egentlig mest vondt av disse "hjelpemidlene"?

8556993[/snapback]

Av de jeg nevnte vil jeg tippe at pigg/helstrup samt strøm er mest vondt for hunden. Strup brukes jo ofte som korreksjon, det skal være ubehag men ikke smerte (hvor ligger den store forskjellen?). Strøm er jo..vel, strøm! Kortvarig er det jo, i motsetning til mange som lar hunden få rykk og napp i utide med strup eller pigg.

Lenke til kommentar

Pigghalsbånd og strømhalsbånd har jeg ingenting til overs for. Strømhalsbånd er OK mtp saueavvending (selv om det også her fins andre løsninger), men dersom man er nødt til å bruke pigghalsbånd eller strømhalsbånd under aktiv dressur, så burde man ikke ha hund! Jeg syns det er dyremishandling å utsette dem for slikt, og hvis man ikke greier å takle hunden sin på andre måter, så burde man kanskje vurdere å omplassere den til en som faktisk klarer det.

 

Helstrup og gå-pent-sele ser jeg heller ikke på som nødvendig. Jeg har motsatt erfaring med det - at flere hunder bare blir stresset av helstrup og gå-pent-sele (hvis de f.eks drar i båndet og vil frem til en annen hund, averisiv stimuli - straff - er jo dokumentert stressfremkallende).

 

Grime kunne jeg heller aldri ha brukt, men siden grime ikke er særlig vondt for hunden, så er det ikke noe jeg er så sterkt imot.

 

Nå er pigghalsbånd og strømhalsbånd ulovlig i Norge (strømhalsbånd kan kun brukes av visse personer). Og helstrup og gå-pent-sele er kjempepopulære hjelpemidler hos den vanlige hund og eier, og jeg vil påstå at de i over 98% av tilfellene brukes feil(brukes den riktig skal hunden lære fort. Hvorfor er da folk avhengige av å nykke i båndet minst 10 ganger på en tur? Og ofte bruke struphalsbånd i flere år?)!

Endret av sid_
Lenke til kommentar

Jeg bruker helstrupen koblet som vanlig halsbånd fordi jeg opplever at dette gir en "skarpere" effekt enn et vanlig bredt halsbånd som er 3cm+ bredt. Hadde folk reagert annerledes om båndet var vanlig bånd, men like tynt? For meg er det ingen forskjell, annet enn at strupen er enklere å holde ren ;)

Lenke til kommentar
Ville du hatt strømhalsbånd på barnet ditt? Det er akkurat samme sak.

8555331[/snapback]

 

Går du med ungen din i bånd?

8557689[/snapback]

 

det kan ikke sammenlignes med å bruke strømhalsbånd eller pigghalsbånd.

Det er faktisk en grunn til at begge deler er ulovlig (med unntak av saueavending som sagt)

Lenke til kommentar

Det var han som dro sammenligninger mellom bikkjer å barn, ikke meg. Piggband har jeg ikke sett. Har ett "klypebånd" selv som jeg til tider bruker. Stort sett går den løs der jeg går tur, for der er det ikke andre bikkjer eller folk. Får den trimmet mye mer også.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar
Ville du hatt strømhalsbånd på barnet ditt? Det er akkurat samme sak.

8555331[/snapback]

 

Går du med ungen din i bånd?

8557689[/snapback]

 

Nei, det gjør jeg ikke. Men hvis jeg hadde barn hadde jeg nok holdt barnet i hånden, eller i t-skjorten når han/hun prøvde å stikke av/løpe bort. Og dèt er akkurat samme ting som å leie barnet i band.

 

Når det er sagt så mener jeg at alle hunder burde få løpe fritt innimellom (stakkars byhunder og andre som hele tiden må gå i bånd). Og barnet får løpe fritt innimellom, men ikke hele tiden. Blir ikke det som bånd på barnet da? :) Jo.

 

Når det er sagt så vil jeg utdype det jeg sa tdligere, jeg er imot all bruk avmakt, hjelpemidler o.l. som gjør hunden vondt. Bruk av helstrup kan forsvares, men som f.eks. juliess sier, hun bruker det for å få skarpere effekt enn med vanlig band, men sier at hunden egentlig ikek trenger det. Blir ikke det helt feil?

Endret av pinnsvin
Lenke til kommentar
Tror vedkommende reagerte på at du sammenligner et forholdsvis dumt dyr(i relasjon med mennesket) med et menneskebarn. Man har et ansvar ovenfor begge, men de faktiske fellestrekkene er få, spesielt mtp. 'dressering' og dyrets/barnets lære-evne.

8582079[/snapback]

 

kjenner ikke hunden smerte på samme måte som et barn ville? Og læringsprinsippene er de samme på alle levende skapninger

Lenke til kommentar

Det avhenger helt og holdent på vedkommendes holdning.

For min del grupperer jeg dyr inn i tre grupper, bruksdyr, kjæledyr og ville dyr.

Den ene gruppen er et produkt, en vare, et objekt.

Den andre er et tamt dyr. Et man koser og leker med, men nonetheless bare et dyr, som med min livsfilosofi er ikke engang verdt en brøkdel av hva et menneskeliv er.

Sistnevnte rangerer jeg på samme måte som bruksdyr. Eneste at man må jobbe litt for maten.

 

Sikkert ikke rett plass på forumet å komme med dette, men er så lei av at dyr, uansett hvor søte og koselige de er, skal på død og liv sammenlignes med mennesker. Har forsåvidt en katt selv, og elsker den til døde, men kunne aldri falt meg inn å sammenligne den med et spedbarn, for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...