Gå til innhold

Har du forslag til map?

Anbefalte innlegg

Skrevet

uten å si at soucre er et bedre SPILL en 1.6 så er det ganske så klart at det å lage levels til source er mere gøy og enklere en å lage levler til 1.6.

her er et par tips:

1. start enkelt. prøve å fullføre små prosjekter og ikke sette deg fast i et stort prosjekt du alderig blir ferdig med.

2. tenk på hva slags textures og slikt som finnes i spillet. et rema1000 map hadde sikkert sett fett ut, men det er ikke textures i CS som kan brukes til å lage en sånn bane.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
uten å si at soucre er et bedre SPILL en 1.6 så er det ganske så klart at det å lage levels til source er mere gøy og enklere en å lage levler til 1.6.

her er et par tips:

1. start enkelt. prøve å fullføre små prosjekter og ikke sette deg fast i et stort prosjekt du alderig blir ferdig med.

2. tenk på hva slags textures og slikt som finnes i spillet. et rema1000 map hadde sikkert sett fett ut, men det er ikke textures i CS som kan brukes til å lage en sånn bane.

8551097[/snapback]

Ja Source er mye mer fleksibel enn den gamle Quake 2 baserte motoren fra 98 som 1.6 kjører på. Deriblant kan nevnes implementering av modeller, bedre lys settinger, displacements for bedre terreng (dette var et mareritt i 1.6), bedre verktøy for optimalisering av brettene etc. Source er et mye mer gjennomtenkt og gjennomarbeidet verktøy å gjøre bruk av enn 1.6 er. Dette er vel mye fordi Source er bygget opp fra grunnen av Valve og ikke basert på annen eksisterende software.

Skrevet

8551097[/snapback]

Har ikke Source og alle jeg kjenner spiller 1.6 og de har de eneste serverene jeg kan få mappet mitt på.

8551097[/snapback]

HAr allerede lagd 4-5 fy og aim maps og har lyst til å lage et de map som skal være litt større og jeg skal bruke litt mer tid på.

8551097[/snapback]

Har ikke lyst til å lage et Rema 1000 map og har aldri heller hatt lyst til det. Jobber selv på Rema 1000 og det er over 1000 forskjellige varer der noe jeg aldri hadde orket å lage.

Skrevet

jeg har både source og 1.6, men spiller ingen av delene. alikevell lager jeg maps til source siden jeg syned det er gøy. en annen stor fordel med å mappe til source er at du kan teste banene dine med bots så mye du vil (uten å måtte gå rundt å plasere waypoints etter hver gang ty compiler)

hvis du alerde har laget et par FY maps kan du jo forsøke på en lite DE_ eller CS_ bane.

når det gjelder settingen må du nok finne på den selv. mit tips er å ta textures og tema fra en DE_ map og lag en CS_ map eller omvent. ellers kan du prøve å kombinere to ulike texture sets for å lage et noe nytt. bare du ikke bruker 100% dust textures så er det egnetlig greit.

Skrevet
Hvordan lager man map

8549325[/snapback]

Man bruker et program som heter Valve Hammer Editor. Er ganske lett, men det krever ganske mye tid hvis man skal lage mye detaljer.

8549478[/snapback]

jeg fikk ikke til å bruke programmet :S

Skrevet

Hammer til 1,6 må vel som jeg er kjent configureres manuelt før du kan ta den i bruk. Dette gjelder da informasjons filer, entitets filer, texture filer, build program filer og gamepath. Litt mer krongel med det, husker ikke hvordan jeg gjorde det siden det begynner å bli en stund siden. Men om jeg ikke tar feil tror jeg at Source SDK's Hammer skal fungere for 1.6 og, den har i alle fall option for Counter-Strike og WAD filer.

jeg har både source og 1.6, men spiller ingen av delene. alikevell lager jeg maps til source siden jeg syned det er gøy. en annen stor fordel med å mappe til source er at du kan teste banene dine med bots så mye du vil (uten å måtte gå rundt å plasere waypoints etter hver gang ty compiler)

Podbots, mener jeg det var, krevde denne tungvinne løsningen. Z-bots derimot fungerer slik som botene til Source, og lager definisjonsfilene selv. Var den jeg brukte i min tid og den fungerte megastrålende.

Skrevet

fordelen med å bruke source er at man kan lage relativt enkle maps som ser bra ut på noen få timer hvis man bruker mye props og lite geometri.

her er en liten FY bane jeg lagde for en god stund siden basert på det prinsippet:

fyslicer0000pt1.th.jpg

Skrevet
fordelen med å bruke source er at man kan lage relativt enkle maps som ser bra ut på noen få timer hvis man bruker mye props og lite geometri.

Prop-Box maps ser IKKE bra ut. Skal man lage virkelig gode maps bruker man flere uker, finpusser geometrien, optimaliserer mappet og virkelig jobber knallhardt med det. Hvilken som helst idiot klarer å lage et rom med masse modeller.

Skrevet

8578490[/snapback]

Box-props kan man vel kalle den metoden. Snyt inn noen props, hollow ut en boks, nada finito, done. Slike brett synes jeg det oser nybegynner av. En som nyser inn noen props for å se hvordan det fungerer.

Liker heller ikke prinsippet av at man kaller disse bretten FY map . Virker som en betegnelse brukt kun for å kunne kalle det et map.

I mine øyner er et map noe skikkelig gjennomført, pusse geometrien, pusse polycounten etc. Gjøre alt så perfekt som mulig, med tanke både på cubemaps, soundscapes, scripts til soundscapes etc. Det er brett det.

Skrevet

Prop-Box maps ser IKKE bra ut. Skal man lage virkelig gode maps bruker man flere uker, finpusser geometrien, optimaliserer mappet og virkelig jobber knallhardt med det. Hvilken som helst idiot klarer å lage et rom med masse modeller.

8579060[/snapback]

8578490[/snapback]

Box-props kan man vel kalle den metoden. Snyt inn noen props, hollow ut en boks, nada finito, done. Slike brett synes jeg det oser nybegynner av. En som nyser inn noen props for å se hvordan det fungerer.

I mine øyner er et map noe skikkelig gjennomført, pusse geometrien, pusse polycounten etc. Gjøre alt så perfekt som mulig, med tanke både på cubemaps, soundscapes, scripts til soundscapes etc. Det er brett det.

8579469[/snapback]

JA!! det oser av nybyner, det er derfor jeg viser det til trådstarter. jeg viser fram brette for å vise hva man kan lage på noen timer ikke fordi det er det kuleste brette jeg har laget. skal man lære noe MÅ man begynne i det enkle. SELFØLGELIG krever det my mer å lage et ordentlig brett, og det er derfor man ikke må finne på å prøve på det som sitt første prosjekt. når jeg først prøvde på level design brukte jeg flere måneder på å pusse på et brett i en motor jeg egentlig ikke forsto, dette er ikke måten man blir flink på. jeg skulle bare ønske noen hadde fortalt meg at jeg burde begynne med mindre prosjekter og jobbe meg gradvis oppoer da, og det er derfor jeg bruker mye tid å krefter på å fortelle folk det nå. ikke angrip meg fordi jeg har laget et brett som en ver n00b kan lage, det gjør meg nemlig ikke nødvendigvis til en n00b.

Skrevet

Rolig, beklager om jeg støtet deg på noen måter, det var ikke meningen det. Jeg mener at man lærer ikke mye av boxmaps siden de inneholder elementære ting som plassering av entiteter, som er noe man lærer med en gang, og meget basis geometri.

Jeg anslår deg ikke som noe noob, og vet at man må begynne en plass. Men vi har litt forskjellig oppfatning av hvor det er best å bynne. Jeg mener det er best å begynne med å lære seg basis plassering av entiteter, basis geometri og de basis tingene, men deretter slå på for fult og lære ettersom man går.

Igjen beklager cyberPanda hvis du tok det jeg sa for kalling for noob, det var ikke meningen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...