Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke kontakt med nettsiden min lokalt


Anbefalte innlegg

Jeg har en 3com trådløs ruter koblet i bridge med NGT SpeedTouch modem (som forøvrig er det smarteste jeg noen gang har gjort. ANBEFALES!!)

 

Jeg har riktig nok et problem. Når jeg sitter på lokalnettet og taster adressen til netsiden min så kommer jeg til ruteren og ikke nettsiden. Det fungerer perfekt utenifra.

 

Noen som kan fortelle meg hva jeg har gjort galt, og hvordan jeg får fikset det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der har jeg null snøring på men siden du forklarte det såpass godt,

høres det ut som:

adressen til nettsiden "utenifra" er ikke kjent "på innsiden" av nettverket

fordi det er ruteren som oversetter adressene.

 

Du må altså finne ut adressen til nettsiden "fra innsiden".

Og hvordan det skjer, er ?? meg helt ukjent. :D

Lenke til kommentar

Hei!

 

Går ut fra at du kjører en web-server på baksiden av routeren og at du har forwardet port 80 i routeren. Det du sansyneligvis må gjøre er å bytte port på web-grensesnittet i routeren til f.eks port 8080. Da skal sansyneligvis port 80 være oppe på LAN interfacet også mot serveren din. Om ikke dette fungerer, kan du bruke den lokale ip adressen til serveren din. Om ønskelig kan du legge inn denne og domenet i hosts fila di så kan du taste domenet ditt for å komme inn. En annen mulighet (som er greiere om du har mange maskiner) er å sette opp en DNS server.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Går ut fra at du kjører en web-server på baksiden av routeren og at du har forwardet port 80 i routeren. Det du sansyneligvis må gjøre er å bytte port på web-grensesnittet i routeren til f.eks port 8080. Da skal sansyneligvis port 80 være oppe på LAN interfacet også mot serveren din. Om ikke dette fungerer, kan du bruke den lokale ip adressen til serveren din. Om ønskelig kan du legge inn denne og domenet i hosts fila di så kan du taste domenet ditt for å komme inn. En annen mulighet (som er greiere om du har mange maskiner) er å sette opp en DNS server.

8541976[/snapback]

Kjører server ja, og det fungerer strålende.

Jeg har ikke sett på muligheten til å bytte port på ruteren. Er dette noe man kan gjøre på alle rutere?

 

Det med host fila har jeg gjort på den stasjonære maskina hjemme og det fungerer fint. Problemet er når jeg gjør det samme på laptopen som jeg har med meg bl.a på skolen. Da finner den ikke lenger nettsiden min fra skolen, pga jeg har sagt at adressen skal oversettes til 10.0.0.x :(

 

Dns server har jeg ingen erfaring med, er det vanskelig?

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle komme med litt mer informasjon her ...

Jeg er rimelig sikker på at det er ruteren min som forårsaker dette. cmd -> ipconfig /all gir meg at ruteren min også fungerer DNS server. Det er da mest sannsynlig at det er her det feiler.

 

Jeg har fått tips om at det kan hjelpe å bytte dns server, evt kjøre egen. Jeg tenkte jeg først skulle prøve å bytte, men er dette noe jeg kan sette i ruteren et sted ?? Har leita, men kan ikke finne noe. Fant noe DDNS greier hvor man kunne legge inn noe bruker/pass. Noen som vet hva dette er?

 

En annen mulighet er jo å legge inn en statisk en i nettverksinnstillinger, men hvor finner jeg adresse® til dns servere?

Lenke til kommentar
Du må enten slå av remote aksess til webinterface på routeren eller endre remote port som rolvs nevnte.  Dette gjør du i 3coms meny.

8561025[/snapback]

skulle gjerne sagt at nå funker alt osv, men den gang ei ...

For det første. remote administration var satt til disablet. Jeg prøvde uansett å sette den til enabled og på port 8000 uten at det hjelper. mistenker at dette er for remote admin og ikke lokalt.

 

Flere forslag?

Lenke til kommentar

Prøver du å nå serveren med intern IP eller public?

 

Hvis du prøver å nå server med public IP fra innsiden må du mest sannsynlig slå på "loopback" funksjonen i ruter.

Dvs at du får lov å gå ut på nett for å nå deg selv. Dårlig forklart, men kan være et problem.

NGT sine Thomson rutere sliter med dette med NGT-konfig.

Lenke til kommentar
Prøver du å nå serveren med intern IP eller public?

 

Hvis du prøver å nå server med public IP fra innsiden må du mest sannsynlig slå på "loopback" funksjonen i ruter.

Dvs at du får lov å gå ut på nett for å nå deg selv. Dårlig forklart, men kan være et problem.

NGT sine Thomson rutere sliter med dette med NGT-konfig.

8564967[/snapback]

Det vet jeg. Som nevnt tidligere så bruker jeg ikke NGT ruteren, men kun som et modem i bridge med 3com ruteren min. Så vidt jeg har sett så er det ikke noen loopback funksjon på denne.

 

Ingen som har noen flere tips? Eller noen adresser til en dns server jeg kan teste? Akkurat nå står det at dns serveren min er 10.0.0.11, noe som er 3com ruteren min.

Lenke til kommentar
Prøver du å nå serveren med intern IP eller public?

 

Hvis du prøver å nå server med public IP fra innsiden må du mest sannsynlig slå på "loopback" funksjonen i ruter.

Dvs at du får lov å gå ut på nett for å nå deg selv. Dårlig forklart, men kan være et problem.

NGT sine Thomson rutere sliter med dette med NGT-konfig.

8564967[/snapback]

Det vet jeg. Som nevnt tidligere så bruker jeg ikke NGT ruteren, men kun som et modem i bridge med 3com ruteren min. Så vidt jeg har sett så er det ikke noen loopback funksjon på denne.

 

Ingen som har noen flere tips? Eller noen adresser til en dns server jeg kan teste? Akkurat nå står det at dns serveren min er 10.0.0.11, noe som er 3com ruteren min.

8569086[/snapback]

Dette skal i grunn være riktig, da det er routeren din som kobler seg til de forskjellige DNS som du bruker. Se på innstillingene på routeren hvilke DNS som er listet opp der.

Lenke til kommentar

det står ikke noe dns servere der. Det finnes derimot, som jeg har nevnt tidligere, en fane som heter DDNS hvor man kan registrere en konto eller noe. Er det dette?

 

er det ingen som vet en ipadresse til en dns server som jeg kan teste med i windows bare for å sjekke om det løser problemet ??

Lenke til kommentar
Har du lagt til NGT sine DNS servere på nettverskortet til serveren?

På min Dlink ruter så kan jeg også legge til DNS og preferd DNS server,der har jeg lagt til ISP sine DNS servere.

8579600[/snapback]

Nei det har jeg ikke gjort, og det er dette jeg har forsøkt å få svar på, men det virker ikke som om noen forstår hva jeg spør etter.

 

Er det noen som kan gi meg ip adresse til en eller flere DNS servere slik at jeg kan prøve disse?

Lenke til kommentar
Det vet jeg. Som nevnt tidligere så bruker jeg ikke NGT ruteren, men kun som et modem i bridge med 3com ruteren min. Så vidt jeg har sett så er det ikke noen loopback funksjon på denne.

 

Ingen som har noen flere tips? Eller noen adresser til en dns server jeg kan teste? Akkurat nå står det at dns serveren min er 10.0.0.11, noe som er 3com ruteren min.

 

 

Ruteren din er gateway og ikke DNS server.NGT har egene DNS servere listet med IP på sin webside.

Du kan finne flere DNS servere på nettet ved å bruke google.

Men hvorfor skal du ha en annen DNS server en NGT sine,det vil ikke løse problemet ditt fra innsiden av nettet?

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har hatt litt av det samme problemet selv, men med et VPN, ikke en webserver. Du har sikkert forstått mye av det som man sier, men la meg oppsummere litt allikevel.

 

Problemet er: du vil koble til serveren din, med dens WAN-adresse, som også er den eksterne adressen til routeren din (dette er den eneste adressen som kan identifisere nettet ditt utenfra). Det skal fungere både utenfra og innenfra. Det finnes et DNS-navn for denne adressen, men det er helt ekvivalent om du bruker IP'en eller DNS-navnet.

 

Det som skjer er: når trafikken kommer utenfra, er routeren satt opp til å videresende det til serveren din, det er definisjonen på port forwarding. Når det kommer innenfra, derimot, så er det veldig avhengig av den enkelte routeren, hva den faktisk gjør. I ditt tilfelle så ser den at forespørselen skal til en av sine IP'er og derfor svarer den på den, med konfig. siden, selv om det ikke er den vanlige LAN-ipen 10.0.0.11. I mitt tilfelle (en Linux-boks), så dropper den pakkene. Det er dette som en "loopback"-innstilling ville fikset.

 

En alternativ fiks er det som ble nevnt, å sette opp en DNS-server. Dette vil "spoofe" adressen til serveren din til å være den lokale adressen, og alt vil bli helt fantastisk. Denne serveren kunne f.eks. kjøre på webserver-pcen. Et mulig valg for Unix/linux er Bind 9, som er en gratis DNS-server som brukes i nesten alle "proffe" systemer. Windows server har en innebygd DNS-server, som er grei, ellers har jeg ingen anbefalinger. Hvis du ikke kan overstyre DNS-innstillinger i routeren, så må du slå av DHCP der, og aktivere en DHCP-server i server-maskinen, som fortsatt stiller routeren som default gateway.

 

Beklager men jeg orker ikke skrive mer nå, den ble litt lenger enn jeg hadde tenkt.... Lykke til!

 

Et par ting jeg bare må ta med 1) bytte router 2) plassere serveren på en hub utenfor routeren, noe som kan være bra eller dårlig for den totale sikkerheten litt avhengig av hvordan server det er og hvordan du kommuniserer med den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...