Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tobakk tilsendt fra utlandet - toll


DoNotWant

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal få tilsendt sigarer som gave fra utlandet.

 

1)Vil jeg måtte betale noe moms på sigarene fordi det er tobakksvare?(evt. kan tobakksvarer i det hele tatt føres inn som gave?)

2)Vil jeg måtte betale 1,87kr pr gram sigar i tobakksavgift på sigarene?

 

Regner med at svaret på 2 er ja, men er veldig usikker på 1.

 

På forhånd takk.

 

Edit: Mener å huske en svensk nettbutikk som sendte snus til norge. Det er vel det samme prinsippet? Ønsker bare å forsikre meg om at det er lov å sende tobakk inn i landet via post. Prøver ikke å dodge tobakksavgift.

Endret av DoNotWant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig en avgift på tobakksvarer men de 2 gangene jeg har bestilt tobakksvarer fra Saudi Arabia (vannpipetokakk :D) så har de sklidd rett gjennom tollen. Er også veldig billig ellers også, 50kr for en pakke med 250gram tobakk i alle slags smaker og varianter. Dog dette egner seg kun til vannpipe.

 

Sigarer: kr 0,79 pr. gram av pakningens nettovekt <--- 1999. Om avgiften er forandret vet jeg dog ikke.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

Jeg kan svare slik jeg har forstått lovverket og sende deg til det jeg bruker som kilder.

 

Først må vi gå i en av forskriftene til merverdiavgiftsloven.

Forskrift (Nr. 12) om beregning og oppkreving av merverdiavgift ved innførsel av varer.

 

Under paragraf 5, 1. og 2. ledd kan du lese dette:

§ 5. Det skal heller ikke beregnes merverdiavgift av: 1. Gavesendinger av verdi under kr 1.000,-. Fritaket gjelder ikke alkoholholdig drikk eller tobakkvarer (herunder sigarettpapir).

2. Andre sendinger av verdi under kr 200,-. Fritaket gjelder ikke alkoholholdig drikk eller tobakkvarer (herunder sigarettpapir).

 

Slik jeg tolker dette må du betale mva. på sigarer uavhengig av verdi og om det er gavesending.

 

Som du allerede vet er tobakksvarer tollbelagt og vi kan finne dette i tolltariffen.

Kapittel 24 omhandler Tobakk og varer framstilt av tobakkserstatninger.

Du kan se at sigarer med innhold av tobakk har tolltariffnummer 24.02.1001.

Under dette nummeret kan vi lese følgende:

Avgifter for 24.02.1001 Regel / Landgruppe Sats F.o.m. dato T.o.m. dato

MV 1 (MERVERDIAVGIFT)

ALLE (AVGIFT FRA ALLE LAND) 25,00 P 01.01.2005 31.12.9999

TO 101 (AVGIFT PÅ SIGARER)

ALLE (AVGIFT FRA ALLE LAND) 1,87 G 01.01.2007 31.12.9999

 

Dette betyr at du må betale 25% av tollverdien i mva.

Du må også betale 1.87 kr. pr. gram i særavgift på sigarer.

 

Tollverdien, altså grunnlaget for utregning av mva, er prisen på sigarene, frakt og avgifter. Dvs. du legger mva. på den totale summen etter at du har lagt til særavgift.

 

Du ser også at det ikke er noen restriksjoner på det varenummeret. Jeg antar derfor at du kan innføre de mengder tobakksvarer du måtte ønske.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Unnskyld gjenopplivingen, men hvis jeg bestiller snus fra utlandet, vil det da bety at jeg skal betale 0,60 kr * nettovekt så lenge ordren er på under tollgrensen da?

 

Det er jo strengt tatt ikke så ille, men når jeg nå får brev om fortolling på over 100% total prisøkning på odren er det noe som skurrer. Skal høre med noen på det lokale postkontoret når jeg har tid til å dra meg bort der i åpningstiden deres.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Unnskyld gjenopplivingen, men hvis jeg bestiller snus fra utlandet, vil det da bety at jeg skal betale 0,60 kr * nettovekt så lenge ordren er på under tollgrensen da?

 

Det er jo strengt tatt ikke så ille, men når jeg nå får brev om fortolling på over 100% total prisøkning på odren er det noe som skurrer. Skal høre med noen på det lokale postkontoret når jeg har tid til å dra meg bort der i åpningstiden deres.

 

Du skal ikke se bort ifra at den som fortoller har gjort en feil, jeg jobber med dette daglig i transporten. Det skal for eksempel ikke mer enn en valutafeil til så blir firmaet som kjøper varene fra utlandet belastet 4000 kroner i stedet for 500 på tollkredittkontoen sin. Dette har hendt meg en del ganger i forbindelse med utydelige dokumenter, men det er som oftest bare å skrive en søknad til tollvesenet om korrigering så er problemet løst. Hvis personen som fortoller varene for deg ikke har fortollet tobakksvarer før kan det godt hende han/hun har gjort en feil. Fortollere er mennesker de også :) Man er uansett i sin fulle rett til å ta en telefon til tollvesenet og forhøre seg før man betaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...