Gå til innhold

Tamron 17-50 til EOS400. Alternativer?


Anbefalte innlegg

Jeg skal erstatte kitlinsen til min EOS400. Etter å ha lekt meg en stund har jeg nå funnet ut at det jeg vil ha er et normalzoom objektiv. Jeg vil gjerne ha en som er f/2.8 over hele linjen ettersom jeg ikke liker tanken på at zooming skal begrense innstillingsmulighetene.

 

Det jeg har hatt lyst på en god stund nå er Tamron AF SP 17-50 f/2.8, men ettersom jeg ikke er så bevandret i fotokretsene vil jeg gjerne ha innspill på om dette er et lurt valg. Ser rundt på forumet at dette stadig anbefales, men finnes det noen gode alternativer? Prisklassen ligger her, altså rundt 3500kr. På fotovideo ble jeg anbefalt en Sigma med tilsvarende spesifikasjoner. Er det verdt å gå de 1000kr ekstra? Evt hvorfor?

 

På forhånd takk for alle svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg har hatt lyst på en god stund nå er Tamron AF SP 17-50 f/2.8, men ettersom jeg ikke er så bevandret i fotokretsene vil jeg gjerne ha innspill på om dette er et lurt valg. Ser rundt på forumet at dette stadig anbefales, men finnes det noen gode alternativer? Prisklassen ligger her, altså rundt 3500kr. På fotovideo ble jeg anbefalt en Sigma med tilsvarende spesifikasjoner. Er det verdt å gå de 1000kr ekstra? Evt hvorfor?

Nei, Tamronen gjør det stort sett bedre på alt, så ville heller valgt den. Fotovideo er importør av Sigma, så de tjener nok best på dem.

 

"Alternativet" er egentlig bare Canons 17-55 f/2.8 IS, men den ligger utenfor ditt budsjett. Tror du kommer til å bli storfornøyd med Tamron jeg, så bare kjøp :o)

Lenke til kommentar
Var ikke så ulikt svar.

 

hilmo

8536615[/snapback]

Ja, jeg var bare litt kjappere enn deg å svare :whistle:

 

Det skal visst være noen EF-S objektiver som ikke kan brukes på de eldre Canon digitale kameraene - det har visst noe med bakre linsegruppe å gjøre. Bare ville nevne det ettersom vi allikevel er OT...

 

Tom

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri prøvd eller tatt på Tamrons, men jeg har selv Sigmas F/2,8-objektiv. Dette er et knallobjektiv, og jeg har ingenting å utsette på det. Jeg har imidlertid lest at Tamron er like skarpt, om ikke skarpere, og det til en lavere pris. Hva angår byggekvalitet, fokusmotor osv. til Tamron-modellen vet jeg ikke, men jeg tror ikke du kan slå feil med noen av disse objektivene. Prøv begge! Ettersom begge er gode objektiver, bør du teste dem og vurdere hvilken som passer deg (og hvor mye du vil betale).

Lenke til kommentar

Jeg har hørt at Tamronobjektivene er hakket bedre enn Sigma. Før slet Sigma mye med "liminga", og at disse objektivene ikke tålte det norske klimaet. Vet ikke hvordan dette er i dag. Fotoknudsen (?) importerte begge merker for noen år siden (mener jeg), men har nå gått over til kun Tamron, grunnet mye klager på Sigma.

Lenke til kommentar
Fotoknudsen (?) importerte begge merker for noen år siden (mener jeg), men har nå gått over til kun Tamron, grunnet mye klager på Sigma.

8539364[/snapback]

Også der jeg jobber, førte vi Sigma før. Vi kuttet det totalt ut etter at opp til hele partier kom tilbake med feil. Er noen år siden, så forhåpentligvis har de bedret seg siden den gang. Uansett har Tamron 17-50/2,8 fått bedre resultater i de testene jeg har lest, de har bedre kvalitetskontroll av hvert enkelte eksemplar og er stort sett mer solide enn Sigmas tilsvarende objektiver.

 

Det er klart at Fotovideo anbefaler Sigma. De importerer det, og de tjener derfor mest på det merket. Det er bare fornuftig forretningsdrift, om ikke helt ærlig overfor kunden. Men nå er det i hovedsak kun to ting Fotovideo anbefaler, og det er Sigma og Canon, som de er halvveis "gift" med (ihvertfall så anbefales selgerne å gjøre det, har jeg hørt fra en som nettopp er blitt ansatt der)... og er det sant, så får man ikke nødvendigvis alltid de beste tipsene i den butikken. Og ser man på lagerstatusen, så er det en stor overvekt av Canon der.

 

Men så jobber jeg hos en konkurrent da, så jeg hører kanskje det jeg vil høre? Men jeg har normalt god hørsel, så jeg tror jeg har fått med meg hovedessensen om ikke annet :)

Lenke til kommentar

Takk for mange gode tips! Det høres ut til at Tamron objektivet ikke er feil vei å gå :)

 

Tokina kommer også med ett objektiv i samme område: Tokina 16-50/2.8 DX (beklager, ingen link).

8536907[/snapback]

Tokina er jeg ikke kjent med.. Hvor får man kjøpt dette? Hvordan er Tokina i forhold til Tamron og Sigma?

Lenke til kommentar

Så objektivet idag, og det så veldig flott ut. Lite og lett var det og! Men jeg blir veldig usikker... Det eneste jeg savner på Tamronobjektivet er litt til zoom. Men jeg får vel ikke i både pose og sekk - iallefall ikke i den prisklassen?

 

Hva om jeg dropper kravet om f/2.8 over hele linjen, og f.eks. går for en Sigma 17-70. At den går opp til 4.5 er jo ikke veldig stort sprang. Og er jeg avhengig av lavest mulig AV kan jeg alltids droppe zoomen. Men taper jeg mer? Er slike objektiver f.eks. typisk mindre skarpe pga større fokusområde etc?

Lenke til kommentar
Så objektivet idag, og det så veldig flott ut. Lite og lett var det og! Men jeg blir veldig usikker... Det eneste jeg savner på Tamronobjektivet er litt til zoom. Men jeg får vel ikke i både pose og sekk - iallefall ikke i den prisklassen?

 

Hva om jeg dropper kravet om f/2.8 over hele linjen, og f.eks. går for en Sigma 17-70. At den går opp til 4.5 er jo ikke veldig stort sprang. Og er jeg avhengig av lavest mulig AV kan jeg alltids droppe zoomen. Men taper jeg mer? Er slike objektiver f.eks. typisk mindre skarpe pga større fokusområde etc?

8559730[/snapback]

 

De blir påstått at det er så liten forskjell mellom 50 og 70 at det ikke er et tap...

 

Sigma 17-70 er ikke er så skarp på helt åpen blender, men tar seg opp når du blender ned. Jeg anbefaler at du går for Tamron'en - det er min plan til sommeren.

 

Jeg har da tenkt til å komplementer med en Sigma 50-150mm f2.8 når jeg får råd.

 

Tom

Lenke til kommentar
At den går opp til 4.5 er jo ikke veldig stort sprang. Og er jeg avhengig av lavest mulig AV kan jeg alltids droppe zoomen. Men taper jeg mer? Er slike objektiver f.eks. typisk mindre skarpe pga større fokusområde etc?

Forskjellen mellom f/2.8 og f/4.5 er større enn du tror, du får inn 2.6 ganger mer lys med f/2.8 enn f/4.5...

 

Ellers er Sigma 17-70 ikke på langt nær like skarp, og du må blende den en del ned for at den blir helt skarp. Dét gjelder forsåvidt også Tamronen, men den er mye skarpere vidåpen, så forskjellen i lysstyrke forsterkes ytterligere.

 

I tillegg har mange fokus-problemer med Sigma, og fremoverkompatibiliteten med nyere kamerahus har vært dårligere enn for Tamron. Jeg ville i hvert fall ikke valgt Sigma fremfor Tamron 17-50 f/2.8...

Lenke til kommentar

Nå har også jeg lagt inn en bestilling på Tamron 17-50, 3389,- på Japan Foto :)

 

Skal ta litt bilder i ett brullup, så er greit med ett lyssterkt objektiv for innendørsbildene.

 

Eneste... beskrivelsene hos de forskjellige levrandørene avviker litt.

" Tamron AF SP 17-50mm Di Nikon" <-- japan foto

" Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di ll LD Aspherical (IF) for Nikon"

 

Det er snakk om samme objektivet?? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...