Gå til innhold

TV-linsensregler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som jeg har forstått det, så skal man betale lisens for alle typer mottakere (antenne, kabel, parabol osv.), så om man kjøper seg TV, skal man i bunn og grunn betale lisens.

 

Eller, et godt tips: registrere TV-en i mamma eller pappas navn; da man da vil snylte på mors/fars lisens :wink: Dette er lovlig, fordi det er ingen begrensning for hvor mange TV-er man kan ha på en lisens.

 

Når det gjelder TV-kort til PC, er jeg ikke sikker, men om du søker litt rundt på f.eks. NRKs hjemmesider, burde du få litt info om det....

Lenke til kommentar
Som jeg har forstått det, så skal man betale lisens for alle typer mottakere (antenne, kabel, parabol osv.), så om man kjøper seg TV, skal man i bunn og grunn betale lisens.

 

Eller, et godt tips: registrere TV-en i mamma eller pappas navn; da man da vil snylte på mors/fars lisens  :wink:  Dette er lovlig, fordi det er ingen begrensning for hvor mange TV-er man kan ha på en lisens.

 

Når det gjelder TV-kort til PC, er jeg ikke sikker, men om du søker litt rundt på f.eks. NRKs hjemmesider, burde du få litt info om det....

 

jeg fikk en 28" tv på loppemarked for 500kr....hørte ikke noe om lisens

Lenke til kommentar
for alt jeg vet må man bare betale tv-lisens når det gjelder å få inn kanaler...f.eks de som ser på tv2 må betale lisens for det......

 

 

 

kan hende jeg har forstått feil...

 

Det tror jeg nok, ja :roll:

 

Det er NRK, som ikke er reklamefinansiert som lever på linsens-intekter. TV2 og TVNorge nyter ikke godt av lisens-betaling, og bruker siiiiinsykt mye av sendetida si på å finanisere seg selv gjennom reklame. Men i Norge SKAL du få inn NRK UANSETT (Yeah Right) hvor du befinner deg, så du MÅ i utgangspunktet betale lisens, UANSETT. :-?

 

Digresjon: En gubbe oppi Lofoten saksøkte NRK fordi han ikke fikk inn NRK, og han ville ikke betale lisens. Han fikk faktisk medhold i retten! :D

Lenke til kommentar

Til sakens kjerne:

 

Forskrift om fjernsynsmottakere av 1980:

 

"§1. Betalingsplikt

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget."

 

Den som har mottaker til å få inn fjernsynsbilde må betale lisens.

Det gjelder selvfølgelig også for tv kjøpt på bruktmarked.

 

Det følger naturlig at dette også gjelder for tv-kort.

 

Skjermkort med tv-in vil også komme inn under dette, hvis kortet dekoder, eller på andre måter er mottaker av signalene. Dette følger også naturlig av forskriftens ordlyd.

 

Du finner forskriften på www.lovdata.no

 

mvh

 

Yngve

Lenke til kommentar
kan man ikke kjøpe en ny tv uten å oppgi navn, addresse ol info?

 

Trodde bare var å vifte med pengene i en butikk jeg

 

Butikkene har plikt til å si fra til NRK om hvem som kjøper TV, video eller annet som kan brukes til fjernsynsmottaker. Dette er lovfestet.

 

For mer info sjekk:

lov om kringkasting av 1992, på www.lovdata.no

Lenke til kommentar

jeg fikk en 28" tv på loppemarked for 500kr....hørte ikke noe om lisens

 

Surt det...... da har du i utgangspunktet ikke noe du skulle ha sagt om lisens-kontrollørene en dag kom og banket på døra di, ettersom du da; selv om du ikke visste det, handlet ulovlig... :roll:

 

Ja, jeg vet: Norske lover er mildt sagt litt interessante.

 

Finnes det lisenskontrollører da? Har aldri sett noen hjemme hos oss.

Lenke til kommentar
Til sakens kjerne:

 

Forskrift om fjernsynsmottakere av 1980:

 

"§1. Betalingsplikt  

Den som har (bl.a. også den som låner eller leier) fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget."

 

Den som har mottaker til å få inn fjernsynsbilde må betale lisens.  

Det gjelder selvfølgelig også for tv kjøpt på bruktmarked.  

 

Det følger naturlig at dette også gjelder for tv-kort.  

 

Skjermkort med tv-in vil også komme inn under dette, hvis kortet dekoder, eller på andre måter er mottaker av signalene. Dette følger også naturlig av forskriftens ordlyd.

 

Du finner forskriften på www.lovdata.no

 

mvh

 

Yngve

 

Skjermkort med TV-in kommer ikke inn under lisensregelen, da disse blir regnet som multimediautstyr. Og det er fritatt.

 

Så hvis man ikke vil betale lisens, så er skjermkort _en_ løsning.

 

Gandi

Lenke til kommentar

Finnes det lisenskontrollører da? Har aldri sett noen hjemme hos oss.

 

Jepp, de kommer bestandig to ganger i året til meg. Jeg betaler ikke lisens og sier at jeg ikke har tv. De tror meg selvsagt ikke, og sier at de skal inn i stua mi å se. :lol:

Den dagen de har en ransakelsesordre fra politiet, da kan de komme inn. Jeg har bedt mer enn en uhøflig kuklæst reise til varmere strøk down under.

 

Skal jo sies at de jobber på provisjon, så jeg skjønner at de er pågående. Kanskje jeg skal be de inn i stua neste gang på kjeks å brus, og forsatt påstå at jeg ikke har tv... 8) Er litt gøy å plage lisens innkrevere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...