Gå til innhold

Fujifilm A204Z - Olympus C-220 - Canon A40


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fuji har svært dårlig lysstyrke på tele, F 8.7.

C220Z har til sammenligning F 4.9 på tele, A40 har F 4.8, og begge er mer lyssterke over hele zoom-området. Av denne grunn ville jeg personlig utelukket Fuji.

 

Fuji og C220Z har omtrent samme pris, A40 er litt dyrere, men har mer manuelle muligheter.

 

Fuji bruker xD, C220 SM og A40 CF. SM er svært utbredt, men er på vei til å bli erstattet av xD. Det finnes også adapter for CF til xD, slik at xD kan brukes på A40 (sjekk ev. kompatibilitet først).

 

Personlig anbefaling: Vil du ha manuelle muligheter, kjøp A40. Vil du ha et billig, bra og enkelt alternativ, kjøp C-220Z

Lenke til kommentar

Javel.. Tusen takk.. Jeg mener også å ha hørt at på A40 så er det norsk meny på LCD skjermen, stemmer dette? Koster en adapter mye? Fuji 204z fant jeg ut var ca 5 cm bred. Dette er ganske mye og vil sikkert føre til at jeg ikke orker å ha den med.. Så nå står det igjen mellom a40 og C220.. Flere erfaringer?

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar

Det stemmer at Canon har norske menyer.

 

Ingen av de kameraene du nevner er spesielt små , så hvis størrelsen teller mye , bør du også vurdere canon Ixus v2 (også kalt S200)

Ixus v2 koster litt over 3000,- kroner og er utrolig lite... men har mindre zoom enn A-40 og c-220.

 

C-220 og Ixus v2 leveres med oppladbare batterier og lader.

A-40 må du kjøpe lader og batterier i tillegg.

Derfor blir c-220 en del billigere , men du ofrer mulighetene for en del manuelle innstillinger som Canon har.... Dermed kan en kanskje si at "du får hva du betaler for"

 

Canon bruker Compact Flash minnekort som er blant de mest brukte.

 

Mulig at xd-kort med adapter kan brukes i Canon? men dette gjelder kun de som har et xd-kort fra før... og som vil bruke det i et annet kamera.

 

Felles for alle kamera er at de leveres med alt for lite minne... derfor bør du også kjøpe et større minnekort sammen med kameraet.

Lenke til kommentar

Oly C220Z er faktisk ganske "tynt" og lite, selv om Ixus er mindre. Personlig mener jeg at IXUS koster for mye, selv om det oser kvalitet, og bildekvaliteten sikkert er tilfredsstillende (ihverfall V3). IXUS V3 har bare 2 x zoom. A40 er større enn C220, og dersom man ønsker manuelle muligheter, og er villig til å kjøpe større kamera, er A40 å foretrekke. C220 er et bra kamera til en veldig god pris, men ikke noe alternativ for den som ønsker manuelle muligheter.

 

Når det gjelder adapter, vet jeg ikke hva det koster. Dette er mest aktuelt for de som har et kamera med xD og et med CF, som med et CF-xD adapter kan bruke det samme xD-kortet i begge kamera. Lite aktuelt, men kjekt å vite om.

Lenke til kommentar
Fuji har svært dårlig lysstyrke på tele, F 8.7.  

C220Z har til sammenligning F 4.9 på tele, A40 har F 4.8, og begge er mer lyssterke over hele zoom-området. Av denne grunn ville jeg personlig utelukket Fuji.

 

 

Jeg kan så veldig lite om digitale cameraer.. så jeg lurer på hva Lystyrke på Tele er.. Mere lys over området? altså lysere bilder?

Lenke til kommentar

Lysstyrke i linsen: For å kunne ta et bilde, kreves en passende lysmengde inn på filmen/CCDen. Denne lysmengden kan reguleres på to måter, enten blenderåpningen eller lukkertiden. Dersom blenderåpningen gjøres større mens lukkertiden beholdes, vil bildet bli lysere, det samme vil skje dersom man beholder blenderåpningen og øker lukkertiden. I mange situasjoner ønsker man at blenderåpningen skal være så stor som mulig. Dette kan være for å kunne ta Action-bilder eller portretter, for å ta bilder inne uten blitz, eller for å få lengst mulig rekkevidde på en blitz. På et kamera med dårlig lysstyrke på tele vil det være umulig å ta gode action-bilder på tele (blenderåpningen er så liten at lukkeren må være åpen lenge, dette gir uskarpe motiver i bevegelse) eller portretter (blenderåpningen blir for liten til å gi den ønskede lave dybdeskarpheten). Blitzen vil (automatisk) fyre til svært mange bilder, da kamera ikke klarer å velge en høy nok lukkertid for å unngå rystelser når bildene tas uten stativ. Blitzrekkevidden blir også svært redusert. Det ideelle er selvsagt en zoom med tilnærmet lik lysstyrke over hele området, men da øker både pris og ikke minst størrelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...