Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Generell diskusjon om og rundt moped

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forhandleren av Suzuki, Derbi og Aprilia her i byen selger ihvertfall 10w-40 til folk med plomberte mopeder. Det samme gjør forhandleren av Rieju og andre mopeder. Så det er nok mest riktig å kjløre med 10w-40 olje.

Og i serviceheftet mitt står det at oljeskift bør skje hver 300 mil. Dette har begge forhandlere jeg har snakka med her i byen anbefalt også.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uansett, var ute å kjørte i stad og har funnet ut at hvis jeg ikke er så hard når jeg girer ned slår den ikke i det hele tatt, ikke ha så høy turtall hjelper veldig. Slår ingenting når jeg girer opp så trenger egentlig ikke å bytte.

Men hvis jeg får problemer med det vet jeg ihvertfall nå hva jeg skal gjøre. :)

Skrevet
Arg, som jeg gleder meg til lappen og ped.

8735235[/snapback]

Gleden var 1mnd, da er man veldig lei.

8735318[/snapback]

Skulle akkurat til å si det jeg også :p

Men det er befriende å ikke være avhengig av noen når du skal ett sted da :)

Skrevet

8735235[/snapback]

8735318[/snapback]

8735404[/snapback]

Kan jo legge til at den gleden forsvinner så og si totalt når man får billappen! :p Bortsett fra når det er kjempefint vær, varmt og godt da, og man ikke skal ha med noe bagasje. :)

Skrevet

8735235[/snapback]

8735318[/snapback]

8735404[/snapback]

Det er det, men har man ikke jobb så vil man være avhengig av penger til bensin, sålenge man ikke har vært gatemusikant å klar til å suge fra biler ( et tips, Volvo740 har bensin filter, så slangen kommer ikke nedi :/ )

Ellers så er moped drit. Bil er mer morro, cross er velidg morro

Skrevet

Når man har førerkort for moped og velger å kjøpe en moped som er produsert før 1996 (dette var da loven om at mopeder ikke skulle få kjøre fortere enn 45km/t, før denne tid var 60km/t tillat), kan man da den dag i dag kjøre i 60km/t med sin f.eks 1990 modell, eller må da denne mopeden føye seg etter 45km/t regelen?

Jeg vet at man ikke blir tatt for trim pga at den går i 60, men har de lov til å kjøre i 60 hvor fartsgrensen tilsier det?

Skrevet (endret)

Huff, så mange myter, og så lite viten.

Hentet fra kjøretøyforskrift fra 1990, du finner den på lovdata. Det var den eldste jeg fant:

Moped: motorsykkel som har motor med slagvolum ikke over 50 cm3, ytelse ikke over 1,84 kW ECE og som har en konstruktiv hastighet ikke over 50 km/t.

Vet ikke om det er gammelt nok for deg, men sånn var det i hvert fall i 1975, da jeg debuterte på moped.

Endret av CastorFiber
Skrevet

Skal vi ut å kjøre moped i dag? Har fått ny eksos utgang på scooteren min...

Får drev med 37 tenner i morgen, håper på 100.. går 75 kilometer i timen nå.

Det blir 41,6666666666666666666666666666667 knop, nesten like masse som båten min kjører når jeg har gassamen på fullt.. på skilpadden. :) Hvor

:cool: Hvor fort kjørte båten din nå igjen? Og hvor fort i forhold til scooteren?

Og i forhold til din VW PASSAT

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...