Gå til innhold

Minstekrav for å være kristen?


Anbefalte innlegg

Du må virkelig studere dette nøyere!

 

Det er ikke mer enn 65 millioner år siden dinosaurene takket for seg, universet er absolutt ikke 50 billioner år, men 15-20 milliarder (her bommet du med over 2000 ganger).

8503752[/snapback]

 

Ja, den tar jeg innover meg; det skulle være 15, ikke 50. Dersom tallene mine ikke stemmer skal jeg ta det til etterretning. Men, du ser forhåpentligvis poenget mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik som steiningen av denne ungjenten forleden; de burde visst at Jesus var for å la jødene steine sine syndere dersom de ikke fulgte ham, da det finnes to veier til himmelen; Loven eller Jesus.

Jesus sa jo nettopp det motsatte - at de ikke skulle steine syndere, at det ikke er opp til mennesker å dømme, men til Gud.

 

"La den som er uten synd kaste den første steinen".

 

Det finnes forøvrig kune en vei til himmelen - Jesus. Loven er det ikke mulig å oppfylle.

8503511[/snapback]

 

Husk at det finnes jøder; disse lever etter loven.

Riktignok ikke den kristne tolkningen av loven.

 

Arvesynden er et kristent fenomen, såvidt jeg har forstått i debatt med jøder.

 

Så det var ikke noe problem til å begynne med; Jesus mente bokstavelig talt at den uten synd skulle kaste den første steinen -- det er den eneste logiske slutningen man kan ta, da Jesus må ha kjent jødene.

 

http://www.ntnu.no/universitetsavisa/0598/reportasje.html

Ingen arvesynd

 

Jødedommen har ingen fast formulerte trosbekjennelser slik kristendommen har, men flere forsøk er gjort på sammenfatninger av troen. Filosofen Josef Albo forenklet jødisk tro i tre punkter: Guds eksistens; Guds åpenbarte ord; lønn og straff.

 

Arvesynden eksisterer ikke for jødene. De har lover, men ikke dogmer. Frelsen er deres eget ansvar. De driver ikke misjonering, noe mange besøkende i synagogen finner merkelig, forteller Komissar.

 

8:7 So when they continued asking him, he lifted up himself, and said unto them, He that is without sin among you, let him first cast a stone at her.

8:8 And again he stooped down, and wrote on the ground.

8:9 And they which heard it, being convicted by their own conscience, went out one by one, beginning at the eldest, even unto the last: and Jesus was left alone, and the woman standing in the midst.

 

Her inrømmer vel alle disse jødene at de har svin på skogen.

Vi må huske at bibelen sine fortellinger om jesus bygger på fortellinger som er hentet 2 generasjoner etter at de angivelig skjedde, sansynligvis etter at alle disse jødene som angivelig var der døde av naturlige årsaker.

 

For dette virker tvilsomt; at jøder helt åpent innrømmer synd.

Uansett.

Hvorfor trodde nesten ingen jøder på Messias dersom han faktisk kom?

 

Det er jo vittig at veldig mange andre folkeslag enn jødene har blitt kristnet(riktignok gjennom vold); bortsett fra dem som tror at Messias skal komme.

 

Hvem burde være best til å bedømme hvem jødenes messias er; jødene eller alle andre?

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Det har vi tatt et utall ganger i mange andre tråder.  Temaet her er "minstekrav for å være kristen", det er hva jeg svarte på.

8503743[/snapback]

 

Da får du selv ha meg frabedt motbydelige påstander om menneskelig synd.

 

Hinsides.

8503812[/snapback]

Det var svar på spørsmålet som ble stilt, "Hva er minstekravet for å være kristen".

Greit nok at du ikke likte svaret, men jeg svarte ihvertfall på spørsmålet.

Lenke til kommentar
Det er jo vittig at veldig mange andre folkeslag enn jødene har blitt kristnet(riktignok gjennom vold); bortsett fra dem som tror at Messias skal komme.

 

Hvem burde være best til å bedømme hvem jødenes messias er; jødene eller alle andre?

Vittig er det kanskje, og ikke minst interessant, i og med at det er dette som ble profetert lenge før Jesus kom ;)

 

Husk at det finnes jøder; disse lever etter loven.

Riktignok ikke den kristne tolkningen av loven.

De lever etter loven ja, men de klarer naturlig nok ikke å oppfylle den.

 

Jeg er ikke helt med når du snakker om arvesynd..? Kan du utdype litt mer?

Lenke til kommentar
Det har vi tatt et utall ganger i mange andre tråder.  Temaet her er "minstekrav for å være kristen", det er hva jeg svarte på.

8503743[/snapback]

 

Da får du selv ha meg frabedt motbydelige påstander om menneskelig synd.

 

Hinsides.

8503812[/snapback]

Det var svar på spørsmålet som ble stilt, "Hva er minstekravet for å være kristen".

Greit nok at du ikke likte svaret, men jeg svarte ihvertfall på spørsmålet.

8503833[/snapback]

 

Jeg kunne dessverre ikke dy meg. :cry:

Lenke til kommentar
Vittig er det kanskje, og ikke minst interessant, i og med at det er dette som ble profetert lenge før Jesus kom ;)

8503879[/snapback]

 

(jeg vet dette er OT, men det er et spørsmål jeg aldri har fått svar på før, og jeg har spurt mange, mange ganger)

 

Kan du vise til hvilke profetier det her er snakk om, og hvordan disse blir oppfylt av Jesus?

Lenke til kommentar
De lever etter loven ja, men de klarer naturlig nok ikke å oppfylle den.

 

Jeg er ikke helt med når du snakker om arvesynd..? Kan du utdype litt mer?

8503879[/snapback]

 

Arvesynd. Den Jesus befridde de kristne fra slik at de ikke lengre er født med synd; den som gjør at kristne mener at ingen er uten synd.

 

Jødene trenger bare å be til gud og angre for å være fri for synd; så jeg kunne ikke forstå hva annet man kunne mene med at "ingen er fri for synd".

 

http://www.jewsforjudaism.org/web/faq/faq123.html

Question: Do Jews believe in the doctrine of original sin?

 

Answer: Jews do not believe in the doctrine of original sin. This is a Christian belief based on Paul's statement, "Therefore just as through one man sin entered into the world, and death through sin, and so death spread to all men, because all sinned" (Romans 5:12). The doctrine was fully developed by the church father, Augustine of Hippo (354-430).

 

a sinner by nature or not is immaterial. Judaism teaches the biblical way to repentance and reconciliation with God. Sincere repentance in which the sinner pledges to rectify his sinful ways and lead a righteous life is one means that is open at all times to all of humanity (Jonah 3:5-10, Daniel 4:27). God counsels Cain, "Why are you annoyed, and why has your countenance fallen? If you do good [that is, change your ways], will it not be lifted up [that is, you will be forgiven]. But if you do not do good, sin rests at the door; and it desires you, but you may rule over it" (Genesis 4:6-7). God informs Cain that repentance and subsequent forgiveness are always open to him. The remedy for sin is clear. Biblically, God's loving-kindness depends on right conduct and extends to all humanity.

 

Igjen er det godeste Herr Paulus som er ute og slenger med kommentarene sine, som ligger et sted mellom kristendom og jødedom.

Han var for steining og nevnte aldri hva Jesus foretok seg.

Man kan ikke være sikker på om han var kristen en gang.

 

http://whatjewsbelieve.org/explanation05.html

Jews believe that one is born into the world with original purity, and not with original sin. Jews do not believe in original sin.

 

http://www.sullivan-county.com/z/original_sin2.htm

Original Sin, an Overview

by Lewis Loflin

 

The words "Original Sin" don't exist in the Bible or Jewish writings. The "fall" of Adam was an interpretation formed sometime after the Exile and return of the Jews to Judea. This is the heart of Christian theology as taught by Paul. Jesus was some kind of human/deity sacrifice to make up for the alleged "sin" of Adam where mankind became mortal as punishment for Adam.

 

http://atheism.about.com/od/thebible/a/originalsin.htm

A Christian Creation and Imposition on the Jewish Scriptures

The first mention of the concept of Original Sin is found, not in Genesis, where the fatal event was supposed to happen, but in the fifth chapter of Romans, written by Paul. According to Paul, humanity was cursed because Adam sinned when he ate of the Tree of the Knowledge of Good and Evil. As Paul puts it:

 

Wherefore, as by one man sin entered into the world, and death by sin; and so death passed upon all men, for that all have sinned

(Rom. 5:12).

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Men fra spøk til alvor, å i det minste tro at Jesus er guds sønn, pluss faktisk leve som han sa at man skulle burde være et minstekrav.

8510944[/snapback]

Prøve å leve som han sa blir det vel heller, å leve perfekt er umulig.

 

Svar til kjetil02 som egentlig ikke har noe med tråden å gjøre.

 

 

(jeg vet dette er OT, men det er et spørsmål jeg aldri har fått svar på før, og jeg har spurt mange, mange ganger)

 

Kan du vise til hvilke profetier det her er snakk om, og hvordan disse blir oppfylt av Jesus?

Har vist til noen i andre tråder, skal se om jeg finner noe til deg.

Men det går mye på profetier som snakker om en "spire fra davids ætt" som skal bli utstøtt fra sine egne, og at Guds ord skal bli forkynt til alle folkeslag.

Det står også mye om at han skulle ta all synd på seg for at vi skulle bli frelst.

 

Men han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger; straffen lå på ham, for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått legedom.

 

I Salme 22 finner du også detaljert om hvordan Jesu' død foregikk.

 

Til korlederen. Etter «Morgenrødens hind». En Davids-salme.

    2 Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg?

        Hvorfor er du så langt borte fra meg?

        Hvorfor hjelper du ikke når jeg klager min nød?

....

7 Men jeg er en makk og ikke en mann,

        spottet av mennesker, foraktet av folk.

    8 Alle som ser meg, håner meg,

        vrenger munnen og rister på hodet:

    9 «Han har overgitt sin sak til Herren.

        Nå får han utfri og berge ham,

        for han har ham jo så kjær!»

....

19 De deler mine klær mellom seg

        og kaster lodd om min kappe.

 

 

Lenke til kommentar
For religion er noe som er så personlig, at det har egentlig ikke noen andre med.

8529098[/snapback]

 

Det filosofiske systemet en religion består av, vil jo ikke være personlig, all den tid du tilhører et fellesskap som merkelappen "kristen" eller "muslim" eller "jøde" osv. vil tilsi at du gjør. Derfor spurte jeg også i en annen tråd hvordan man kan være "personlig kristen" - jeg skjønner ikke tankegangen.

Lenke til kommentar

For dem som ikke leser begge tråder:

 

Når jeg skriver personlig kristen, mener jeg at jeg ikke er veldig utøvende. Jeg går ikke i kirken hver søndag, osv.

 

Kan godt hende at dette er en lite forklarende definisjon, i og med at det er få som er veldig praktiserende kristne. I hvert fall i stastkirken.

 

Jeg skjønner at jeg kan virke litt forvirrende.

 

Men, det er jo forskjell på å være utøvende, og ikke-utøvende. Det er jo heller ikke alle som sier at de tilhører den og den religionen, selv om de gjør det, og kanskje også er sterkt troende.

 

Det jeg egentlig ville frem til, er at om man begynner å spørre om minstekrav, kommer man til å ende opp med å si til folk som kanskje regner seg som kriste, at de ikke er gode nok. Det er i hvert fall sånn jeg tenker...

Lenke til kommentar
Det jeg egentlig ville frem til, er at om man begynner å spørre om minstekrav, kommer man til å ende opp med å si til folk som kanskje regner seg som kriste, at de ikke er gode nok. Det er i hvert fall sånn jeg tenker...

8529265[/snapback]

Jaja, er mange folk der ute som tror de er noe, uten å vite at de egentlig er noe annet.

Lenke til kommentar

Tenk hvis alle i norge er er av den opplagt falske "Bybelske" religionen.

 

Eksempelvis innebærer det at man tror at jøder og alle ikke-Bybelske kommer til å fryse i all evighet i et liv etter døden, og at man selv får evig liv i fryd og gammen -- samt det at man ikke skal ha sex med mer enn en eneste person i løpet av livet-- og at man skal steine homofile.

I tillegg kreves det at man tror på en gud ved navn Gud og en frelser ved navn Gud-Er-Frelse.

 

Er det helt greit for deg å kalle deg Bybelsk fordi du tror på Gud og Gud-Er-Frelse, selv om Gud og Gud-Er-Frelse krever at du skal tro på alt annet som er skrevet og at du aldri skal ha sex med mer enn en person?

 

Hvordan kan mennesker påstå å tro på noe de ikke vet noenting om?!

De fleste kristne vet ikke hva gud krever; de vet bare hva prestene sier at gud krever.

 

De vet ikke hvor ond, rasistisk og nidkjær guden deres faktisk er og har vært, og de lever ikke etter reglene som er påkrevd fra guden sin side.

 

Vet de hvem guden er og hva han har gjort? Nei.

Vet de hvilke regler som er påkrevd? Nei.

 

Likevel kaller de seg troende.

Det blir som å kalle seg kapitalist mens man støtter statlig eierskap, er medlem av LO og mener at det offentlige helsetilbudet i Norge er for dårlig og at man skulle krevd mer skattepenger fra folket for å rette opp i det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...