Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noob spm om anlegg og oppgradering.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Har lyst å montere en Sub i tillegg til det som er der nå. Men vet ikke helt hva jeg trenger og om jeg må bytte ut noe.

Er ikke sikker på hvordan det er koblet opp nå heller..

Spiller: Aiwa 48x4 ( begynner å bli noen år, fra når mp3 i bil var nytt)

Front: Boschaman et eller annet

Bak: Pioneer TS-A2010 350w

Forsterker: Boschaman 300W 2CH

150W×2CH @0.035% T.H.D

55W×2CH @0.035% T.H.D

300W×1CH

10~40,000Hz

280(W)×55(H)×420(D)/2.2Kg

Blaupunkt Equalizer

Har slitt litt med dårlig lyd en stund nå.. tror det meste ligger i Spilleren -> Equalizeren. Er forsåvidt veldig greit med analog equalizer, men akkurat nå tror jeg den skaper mer problemer enn det gjør nytte.. men uansett.. forslag til oppgradering?

Hadde ikke tenkt å bruke så alt for mye på det.. 3000? Kanskje redd for at både spiller og forsterker må byttes ut? + sub

Kom gjerne med tips og forslag..

Edit: Hører forresten på det meste, og bilen er en Primera 2.0eGT

Endret av Marius_EV
Videoannonse
Annonse
Skrevet

den dårlige lyden din kommer nok desverre av av at du har en ganske så dårlig forsterker. og frontsettet er vel mer en nedgradering enn en oppgradering fra orginalen. beklager, men man kjøper IKKE stereo på Clas Ohlson.

spilleren er jeg ikke kjent med, men regner med at den har signal/rca utganger siden du har forsterker allerede.

equalizeren er vel strengt tatt unødvendig, ettersom det BØR være nok innstillingsmuligheter på forsterker og spiller.

du kan få ganske så bra spillere til 1500 kr nye.

kabling er også viktig. kjenner ikke bilen din, men mange biler har ikke gode nok kabler hvis du skal oppgradere fra det orginale stereoannlegget.

pioneer høytalerene dine er vel det beste du har i bilen :D og med litt skikkelig forsterkerkraft tenker jeg du vil bli fornøyd med de.

hvis du skal ha et godt anlegg som du er fornøyd med i mange år fremover ville jeg brukt litt mer enn 3000 til sammen.

kjøp heller noen gode komponenter for tre tusen først og spar til du har råd til å kjøpe mer, enn å bruke tre tusen på komponenter du ikke vil bli fornøyd med.

angående forsterker og sub så er det jo vanlig å drive subber med en monoblokk eller å brokoble utgangene på en 2 eller 4 kanaler.

det enkleste ville vært å kjøpe en grei og billig fire kanaler, drive frontsettet med spilleren og bakhøytalere og subb på forsterker.

MEN, jeg personlig(lyd er jo som kjent en smak-sak) synes frontsettet er det viktigste i ett lydoppsett.. midtbasser og diskanter spiller jo et utrolig mye bredere spekter enn subber som spiller fra 20 til 50-125hz

jeg ville gitt frontsettet minst like mye effekt som høytalerene bak.

du sitter jo tross alt forran.

en fem kanaler er jo da ypperlig. men koster jo fort 2000 kroner for noe brukelig.

bruktmarkedet er jo absolutt noe du burde se på. når man selger bilstereo får man jo vanligvis bare igjen en brøkdel av det man har brukt. bare vær sikker på å få høre på alt av komponenter før du kjøper. eller kjøp av seriøse selgere med gode referanser.

vil du ha nytt, så er det billigste jeg tror du vil bli fornøyd med rundt 5-6 tusen kr. det er ikke mye, fordelt på alle timene man tilbringer bil bilen i løpet av ett år.

mitt tips:

spiller: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1560

frontsett: http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1348

forsterker: Gas alpha x5 på www.jbl.se

sub: dynabel dy9310 fra www.dynabel.no

kabler og sikringer 500spenn.

det blir litt over seks tusen(litt over budsjettet ditt, sorry) og da blir du fornøyd.

eller så blir det noe billigere og du ender med å bytte, og ikke oppgradere.

Skrevet (endret)

Takk for godt svar :)

Lurer litt på å bestille fra usa da dolleren er så lav for tiden. Er nok mye å spare på det om man kommer seg unna toll.

hva med:

PIONEER DEH-P490IB (Spiller må ha mulighet for usb)

JBL GTO75.4 (Andre forslag herifra?)

PIONEER TS-W306C 12"

PIONEER TS-D701P

Bare forslag fra min side.. vet ikke hva totalprisen eller noe vil bli, men kan det se greit ut?

Målet er ikke å ha mest mulig bass.. men god lyd uten å få sånn "papp-følelse", og muligheten til å spille høyt nok.

Endret av Marius_EV
Skrevet

kjekt med historisk lav dollarkurs ja.

spilleren ser bra ut. 4v linjeutganger er flott :D

subben virker også grei.

angående frontsettet ville jeg absolutt anbefalle komponentsett. har absolutt best erfaringer med denne typen oppsett.

men det er jo smak og behag, og det kan jo absolutt fungere med coax også.

men ville lagt noen kroner til i frontsett, er som sagt noe av det viktigste av komponentene i bilen.

forsterkeren har jeg ikke de beste erfaringene med heller. og den kan kanskje bli litt i miste laget for subben din. ville fungert ypperlig på front og baksett, men subben din vil ha ca 400w kontinuerlig og enda mer ved krevende bass-slag. da vil den kunne trekke opptil 1000w

og når du da har kun 200w kontinuerlig til rådighet kan det bli litt lite. da vil det faktisk kunne fungere bedre med en mindre krevende subb på 200wrms 400max f.eks

for lite strøm og ikke for mye som i hovedsak er det som "sprenger" en høyttaler.

er ikke meningen å snakke dritt om det du har valgt, bare gi noen tips så du slipper å bytte flere ganger.

Skrevet

det var VM i uoversiktlig side eller.

og det virker som de selger stort sett utgåtte modeller der, men:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ALPINE-SPS-...58514QQtcZphoto

ikke no billigere enn det i hvertfall :D

ganske rimlig for å være ett alpine komp.sett..

disse bør absolutt få mer kraft en mosfet forsterkeren i en hvilken som helst spiller.

tør påstå at ett godt frontsett med nok effekt, spiller bedre enn hvilke som helst 6x9 med nok effekt

og ett dårlig frontsett som får 22w fra spilleren

Skrevet

det var ganske billig for alpine type r ja.. får den vel til norge for under tusen lappen, hvis du velger å ikke sponse staten.

drit i høytalere bak og bruk to kanaler til frontsettet og så brokobler du de to siste på subwooferen.

vil bli absolutt det beste. du kan ikke drive alpine type r med spillern.. det får du ikke lov til :D

og når du da merker hvor digg det er med godlyd i bilen, så sulter du ett par måneder og kjøper monoblokk :D

Skrevet

denne skulle du hatt vettu

http://cgi.ebay.com/ALPINE-MRP-F550-1000wa...oQQcmdZViewItem

kansjke litt dyr for deg. men ville valgt en som ga misnt 4x100 hvis du skal drive en sub med den. eller blir det fort for lite strøm. så må du velge en lettdreven subb på rundt 200wrms 400 max ca. det vill kunne spille bedre det, enn å gi for lite effekt til en tungdreven subb.

følsomhet over 90-92 bør du se etter. bare google navnet på det du ser på så får du fort opp litt mer spesifikasjoner enn det begredelige greine som var på den siden der..

uff nå klager jeg fælt. da er det natta.

du får leite litt, så vi se da vettu :D

lykke til i eGay jungelen.. jeg bruker heller en tusenlapp ekstra og kjøper hos folk som jeg vet kan hjelpe meg med innstillinger, oppsett ol i fremtiden. altså i butikk i Norge

Skrevet (endret)

Hehe.. tusen takk for mange bra tips! får ta å se litt videre selv :)

Edit: Har jo en forsterker fra før da kom jeg på.. hehe.. Kan bruke den på bakhøyttalerene..

Endret av Marius_EV
Skrevet

da får du skrive her hva det blir til da vettu, du finner helt sikkert ett godt tilbud til slutt. problemet er bare de hundrevis man må se igjennom :D

husk også frakt, og at det å unngå toll ikke er så enkelt som det var før.

men du vil uansett spare cash.

Skrevet

Jepp I know.. litt vanskelig å unngå toll med så mange varer.. Blir litt dumt å få dem til å tro at det skulle være verdt 200kr... Så blir nok heller til å betale toll, bare ikke så mye..

Skrevet (endret)

så kjekt..

da har du jo lyd rund baut.

husk sikringsblokk med egne sikringer, på ca samme ampere som dynamoen din leverer.

sikring er for å beskytte kabelen og bilen og er VIKTIG. kjipt med smelta interiør..eller smelta bil for den saks skyld.

edit: eller trekk to strømkabler da.. seff :D lykke til

Endret av smalltowngangster

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...