Gå til innhold

Spillanbefaling: AGEOD's American Civil War


Anbefalte innlegg

Dette er et spill for de som vil ha et dypt strategisk spill.

tror dette er et spill for Europa Universalis spillere. Den ligger på samme nivå i kompleksitet og dybde. men spillet er da satt til den amerikanske borger krigen og konsentrerer seg mer på krig og forsyning og flytting av tropper, bygge hærer og sette de sammen igjen. Spillet er så stort og komplisert at jeg fikk vondt i hode bare å komme meg gjennom toturialen(som er meget bra)

Spillet hander naturlig nok med krigen mellom nord og sør og det hele et satt til sørligere usa nordgrensa går vel ved Washington DC tror jeg.

 

Det er deler av spillet man kjenner i gjen fra alle turnbased spill, man skal passe på byer som gir deg intekter osv. men i forhold til Europa Universalis er man da hele tiden i krig med motstanderen så det er ikke så mye diplomati inne i spillet, noe som noen kanskje vil savne. men det spillet handler mest om er å drive en balansert krig. man må holde styr på økonomien mens man forvarer landet sitt og angriper fienden, man må bygge opp hærer. men masse forkjellige tropper, man må finne fienden og ta han ut.

 

Det som er veldig kult med spillet er troppe forflyttinger. i Total war spill er det liksom bare å klike dit man vil ha hæren sin, nå har ikke jeg spillt Europa Universalis noe serlig så jeg vet ikke hvor komplisert det der. men det er mye man kan gjøre i AGEOD's American Civil War. en ny ting som ikke hadde blitt brukt i så mange kriger før denne var jernbaner, med de kan man flytte storemengder soldater fort, men da er det også vktig å passe på at fienden ikke får kontoll over jernbanen, det samme gjelder elver og hav. de kan man også bruke til å flytte tropper fort.

 

Generaler er også meget viktig å passe på. du trenger de til å kontrolere hærer har man mange soldater uten general vil de slåss, masjere og gjøre alt dårligere. hærer er også byggd opp med virklig chain of command, altså Regiment----> Divison --->Corps--->Army, så det er ikke bare en type general, de deles inn etter hvor mange stjerner de har. og en en sjernes general kan ikke lede en hel hær, de kan bare styre Divionser osv. man det er også mange ekte generaler man kontolerer som Sherman, Grant og Pope fra nord, og Lee, Jackson og

Longstreet fra sør.

har bare spillt i noen timer og dette er et spill som tar dager å sette seg helt inni og sikkert uker før man mester.

 

som sagt. liker du Europa Universalis kommer du nok til å like dette, liker du hardcore strategi liker du nok dette. er det en liten general i deg, vil du også like dette.

 

her er en tråd på det offisielle forumet med bilder og info om nesten alt i spillet

http://www.ageod.com/forums/showthread.php?t=2047

 

og her er hjemmesiden

http://www.a-acw.com/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok, har nå begynnt å spille skikkelig. og spillet er enda mer komp en jeg trodde.

 

du spiller egentlig som presidenten for enten nord(Lincoln) eller sør(Davis)

 

Du må styre landet ditt.

Jeg spiller nå full campanje(hele krigen) og den starter med at Sør skyter på Fort Sumter og starter krigen. MEN landet ditt er ikke klar for krig. du har mer eller mindre INGEN soldater. så det første du må gjøre er å få de.

Du har da 2 valg.

 

1. Call on volunteers.

da ber du om at menn i riktig alder melder seg inn i regimenter, du har da så så mange soldater du kan trene opp.

 

2. Draft, mer eller mindre ber ALLLE menn i riktig alder om å komme seg inn i militæret for å forsvare landet, du får da 3 ganger så mange soldater, men det koster mye mer penger pluss at moralen i landet synker.

 

siden jeg nevnte moral så kan jeg jo si noe om det. det er 2 ting som altid må passes på. det er victory points og morale points. får du nok av disse vinner du krigen, får du for få taper du. du kan bruke disse poegene til å få flere soldater eller andre ting, men du kan også miste dem, hvis du taper slag eller byer.

 

når man da har manpower kan man da lage regimenter for å slåss, dette koster en viss mengde, penger og råmatialer. de koster også en viss sum av dette så lenge du har soldater også. jo større hær jo mere penger koster det.

men det er ikke slik at når du har laget noen units så dukker de opp etter en turn(er 15 dager) det kan ta mange uker før alle soldatene er klare, så du må planlegge i god tid før du starter.

du må også drive å forfremme generalene dine. og de kan bli litt grettne hvis du ikke forfemer i riktig rekkefølger.

 

Si at du trenger en ny general for en ny hær du har laget. han må være en 3 stjerner general, men du har ingen 3 sjerners til overs. men du har en 2 stjeres som da du lett kan for fremme. MEN han suger, han er elendig så du tar en en stjernes i stede for forfremer han til 3. men da vil den 2 stjernes generalen blir sur siden du forfremmet en som var under han. og da får jobben han mener han skulle hatt.

 

en annen ting som er veldig kult med spillet er at de har lagt til en av de virklig store "What if's" fra krigen. når den holdt på på 1860 tallet. var det flere ganger like før england eller frankrike gikk inn i krigen på en av sidene, dette kunne forandre krigen helt. hvis sør hadde fått militær hjelp(speielt fra den britiske marine) kunne krigen ha endt anderledes, grunnen til at england ikke gikk i direkte krig sammen med sør var enkelt og greit slaveri. det Britsike rike hadde fjerne slaveri helt nesten 30 år før og kunne ikke gå i en dirkte allianse med et land som var for slaveri.(de solgte mye våpen til dem da) men dette kan da forandres på i spillet. det skal vist ikke være lett å få til med skal kunne gjøres.

 

si at du er 3 år ut i krigen, du har nå penger og industri og har nettopp slått sør ut av områdene dine, det er da på tide å gå offansivt. du skal ta over Georgia. du velger en General (Sherman) du bygger opp en hær på 70 000. noe som tar lang tid. når alt er klart. du har laget en hær med 3 corps og 6 divisoner. du vandrer da dypt inn i sør og du sender ut deler av hæren din for å sjekke at flankene er sikkre. plutselig blir en liten del av hæren din angripet av en stor hær fra sør. du sender resten av hæren din dit og det blir et voldsomt slag. du kommer unna med serien. du må da stoppe opp feltt tåget ditt og vente på forsterkinger da du har mista 10 000 soldater. når alt dette er klart. har du funnet ut at en strategisk by er open for deg. med bare noen få 1000 fiender til å passe på. du sender da hele hæren din med tok og kommer til byen på bare 3 dager(ville tatt 10 hvis du gikk) du tar over byen og moralen i hele landet stiger.

 

sørstatene sender da en hær for å ta tilbake byen. men du har bunkra deg ned og det blir nesten umulig å få deg ut. mens da denne sørstats hæren er opptatt. sender du en hær du hadde stående på østkysten ned og gjennom flaks og strategi får du tatt over Richmond(hovedstaden til sør) og moralen til sør synker i dass og du vinner spillet.

 

dette er hvordan en omgang med full kampanje kan ende.

med det er også mange senarioer. som er tatt fra historiske kampanjer. disse varer da bare noen måneder i stede for år. og er veldig spillbare, det samme skjer aldri 2 ganger. selv om de spiller det helt likt.

Lenke til kommentar
Hvor kan jeg få tak i spillet? Jeg finner ingen ting på hjemmesiden :( (mulig jeg som er dårlig til å lete)

8500039[/snapback]

 

 

du går hit http://www.a-acw.com/ og trykker på buy the game, du kjøper det der og da og laster det rett ned, og har spillet i løpet av 20min

 

demo skulle komme forige mandag, men blir litt utsatt.

den vil inneholde.

 

You will get the two tutorials, Bull Run Scenario and 12 turns of the full July Campaign."

 

spillet er liksom så "stort" jeg viste ikke helt hvor jeg skulle begynne selv etter toturial. men etter bare en time med spilling var jeg inni det, har fremdels ikke funnet alle saker og ting, men nok til at jeg kan "hold my own"

Lenke til kommentar

Nå er demo'n ute

 

http://www.ageod.com/forums/showthread.php?p=27761#post27761

 

dette kommer med

 

1. Standard Tutorial

2. Command Chain Tutorial

3. Bull Run Scenario (playable both side)

4. 12 turns of the full 1861 July Campaign (playable both side)

 

det som ikker er med i demo'n

 

Demo limitations:

Winterized terrains are not in, to reduce size of download (the upper interface landscape and the tooltip in each region give you the weather though).

You can't continue past the end turn (in the full game you can continue as you wish)

Leaders not supposed to be there won't work in the demo.

Blockade Percentage can't go above 10%

 

direkte link til demo download

http://ageoddl.telechargement.fr/Demo102_AACW.exe

Lenke til kommentar

yes. fikk mine første serier mot sør i dag, krigen har vart i en måneds tid, og mesteparten av denne tiden har godt med på å få soldater inn i hærene mine.

 

men plutselig ser jeg General Beauregard marsjere nord over mot en av mine byer, problemet er at hærene mine er ikke ferdige, menn strømmer til hver dag men det tar en stund å flylle opp en hær på mange 1000. så jeg sender en løs divison jeg har stående ved byen som er på vei til å bli angrepet. den har bare 45000 mann så jeg sender noen løse brigader sammen med den, så da har jeg tilsammen 7500 mann stående i veien for Beauregard, men mot hans 50 000 er ikke det noe å snakke om, det tar hele 30 dager før hæren min er klar. I den tiden driver mine 7500 å slåss mot Beauregards 50 000. det er div små slag, uten store betydinger, jeg taper slagene men det er snakk om 50-250 mann pr slag, og Beauregard mister nesten like mye pr. slag. etter 30 dager er hæren min klar, den består av 4 divisoner pluss en del løse bridager, med kavaleri og litt artilleri.

jeg bruker tåg lijer for å komme dit og det tar meg 6 dager.

 

Generalen min Irvin McDowell møter Beauregard ved Laudon.

Det er en overlegen seier til meg. jeg mister 4 mann mot 1471 på sør siden.

men sør gir seg ikke så fort, de går til mot angrep, men jeg slår de tilbake, dette blir kjent som Battle of Harper's Ferry. jeg minster nå nøyaktig 300 mann, men Beauregard mister over 1000 med 1127. dette gjorde at Beauregard trekker seg sørover igjen, og nå begynner jakten på han. Vil de neste slagene gå like bra?

når jeg beveger meg inn på sørstats territorie, vil Beauregard få forsterkinger?

Dette blir spennde..

 

slenger med bilde av de 2 slagene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...