Gå til innhold

Kan noen anbefale en pc-bygger?


Anbefalte innlegg

Ikke noe minus jeg har merket enda. Ver obs på at det er er P4 kontakt på kortet også.

8496571[/snapback]

Beklager min uvitenhet, P4-kontakt er jeg ikke kjent med, men googlet meg frem til flg.:

 

"20 pin psu med p4 kontakt", så jeg forstår at P4 er relatert til powersupply, men hvordan? Er dette en positiv egenskap? Og hvilke krav stiller det til powerenheten, jeg skal ha? :hmm:

8497057[/snapback]

 

Vet ikke om det er positivt eller negativt jeg, men jeg hadde ikke P4 på min PSU så jeg måtte bestille en over gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Datateknikk, er en organisasjon der bygger pc for ditt bruk,

de er ikke de aller dyreste heller.

 

Linken er vedlagt i dette tilsvaret, linken går til en CMS, der du må regge deg, der kan du også selge i nettbutikken der, denne er rellativt ny, og under konstruksjon.

 

 

Bygger pc for alle og til en bra pris, markedets billigste innenfor pc-bygging.

8497250[/snapback]

 

Takk for interessant feedback. De nevner ikke noe om pc-bygging på siden du linker til, men hvis den er under konstruksjon, så kommer det vel etterhvert.

Lenke til kommentar
Ikke noe minus jeg har merket enda. Ver obs på at det er er P4 kontakt på kortet også.

8496571[/snapback]

Beklager min uvitenhet, P4-kontakt er jeg ikke kjent med, men googlet meg frem til flg.:

 

"20 pin psu med p4 kontakt", så jeg forstår at P4 er relatert til powersupply, men hvordan? Er dette en positiv egenskap? Og hvilke krav stiller det til powerenheten, jeg skal ha? :hmm:

8497057[/snapback]

 

Vet ikke om det er positivt eller negativt jeg, men jeg hadde ikke P4 på min PSU så jeg måtte bestille en over gang.

8497242[/snapback]

 

Om P4 avviker fra standard, slik at man må anskaffe overganger og ekstrautstyr, vil nok de fleste oppfatte det negativt. Medmindre P4-kontakter har fordeler, som standardkontakter ikke har, selvfølgelig. Kortet var visst Asus sitt AMD-flaggskip da det ble lansert, så det kunne jo være interessant å vite hvorfor de valgte en ikke-standardløsning på en standardkomponent, som powerkontakten.

Men hardware.no har flg. spec for powerenheten jeg har tenkt på:

 

LC Power 550W Silent Giant - Black

Effekt: 550 Watt

24-pin kontakt: Ja

Drevkontakter, IDE: 7 stk

Drevkontakter, S-ATA: 2 stk

Standard: ATX12V 2.0, 24+4 pin (P4/PCIe) lc6550sgg_org-300x200.jpg

ATX12V 2.0, 24+4 pin (P4/PCIe)

 

Så da er kanskje P4 spørsmålet løst for dette kortet og powersupplyet? :)

Endret av truud2
Lenke til kommentar
Hva er det som gjør det skjermkortet til ditt valg egentlig?

8492695[/snapback]

Romslig memory, rimelig pris og 16 bit PCI-Express buss, hvilket rimer med hovedkortet om jeg har oppfattet riktig? Men, jeg er åpen for alle motforestillinger og bedre forslag

8492765[/snapback]

Minnet har ikke allverden å si, det er klokkehastigheter osv som teller og ikke minst hvor godt det yter i spill/applikasjoner og tester (osv). Sats på noe med 256MB minne, men høyere klokkefrekvens, f.eks. 7600GT, X1950pro eller 8600GT. 16 bit er ikke korrekt, det er PCI-e 16X, men dette er felles for alle PCI-e-kort anyways.

8495376[/snapback]

 

Interessant. Har du et forslag til bedre skjermkort for dette hovedkortet?

Jeg hang meg mest opp i at dette skjermkortet ikke avgir mye varme og ikke trenger vifte iflg. ASUS Jeg er ute etter en stillest mulig maskin, idet den gamle er smokkfull av alleslags vifter og høres ut, som en kraftig overbelastet Boeing 747 under take-off, både når den booter og går på tomgang. :no: Så kjølebehov og varmebidrag veier tungt ved valg av komponenter!

ASUS skriver bl.a. flg. om det kortet jeg hadde plukket ut (EN7600GS SILENT/HTD/512M):

• Asus ReverseCool Technology

• More than 10º cooler than generic GF7600GS series

Og jeg hang meg nok kanskje mer opp i dette med Nvidia SLI, enn kortet egentlig fortjener:

Features: Nvidia SLI Multi-GPU Technology, ASUS Video Security Online, ASUS OnScreenDisplay (OSD), ASUS GameFace Messenger, ASUS Splendid Video Enhancing Technology, ASUS GameReplay, ASUS GameLive Show

 

84 user reviews på Newegg gir kortet høyeste snittkarakter (5 gylne egg)goldegg.gif, så dårlig er det neppe, selv om prosessoren nok er for bedagelig for spill og interaktiv 3D grafikk

 

Om det raskere ASUS EN7600GS SILENT/HTD/256M GeForce 7600GS 256MB 128-bit GDDR2 PCI Express x16 Video Card

Står flg. å lese:

 

Cons: Hot Hot Hot, running aspire x-cruiser case with 4 80mm fans running full. Idle temp 57ºC steady 76ºC when running WoW. Have seen screen flicker and other strange stuff. Must be due to the heat. Have ordered VGA water cooler, will write another review after cooler is installed.

Other Thoughts: Get the fan model. Doesn't matter how silent the cards are, i could hear them over all the fans I had to add to try to cool these cards. system: A8N32-SLI deluxe, AMD64 3800x2 (water cooled),1Gb RAM,2 7600GS in SLI

Endret av truud2
Lenke til kommentar

Jeg har fått veldig mye nyttig informasjon fra mange hjelpsomme deltagere her i tråden.

Det siste jeg lurer på, er om formfaktoren på hovedkortet, jeg har tatt ut, passer med NoiseControl Fulltower kabinettet, da den angitte formfaktoren ikke sier meg stort, og også om Asus grafikkortet virkelig passer sammen med hovedkortet?

 

nc2322_380.jpg

NoiseControl Fulltower NC2322

 

Formfaktor - Hovedkort : E-ATX E-ATX Formfaktor: (30,5 x 33 cm)

Formfaktor - PSU : ATX

 

13-131-011-03.jpg

ASUS M2N32-SLI Deluxe Wireless Edition Socket AM2 NVIDIA nForce 590

 

Form Factor ATX Form Factor, 12"x 9.6"(30.5cm x 24.5cm)

- Support AMD® Socket AM2

- NVIDIA nForce® 590 SLI™ MCP

- NVIDIA LinkBoost™ Technology

- 2 x PCI Express x16 slot with NVIDIA® SLI™ support, at full x16, x16 speed

- Dual-channel DDR2 800/667/533

- ASUS 8-Phase Power Design

- WiFi-AP Solo™ supports IEEE802.11b/g

- AMD Live!™ Ready

- Bundled ASUS Array Mic

 

14-121-007-12.jpg

ASUS GF7600GS 512MB PCI-E DVI HDTV Retail (EN7600GS SILENT/HTD/512M)

 

lc6550sgg_org-300x200.jpg

LC Power 550W Silent Giant - Black

Effekt: 550 Watt

24-pin kontakt: Ja

Drevkontakter, IDE: 7 stk

Drevkontakter, S-ATA: 2 stk

Standard: ATX12V 2.0, 24+4 pin (P4/PCIe)

 


Avslutningsvis, har jeg syntes det var pussig at det åpenbart ikke finnes noen, som har spesialisert seg på skreddersøm av litt ukonvensjonelt bestykkede maskiner. Uten å vite allverden om hardwarebransjen, synes det for meg, som det kanskje finnes en mulig forretningside her Standardløsningene som alle andre selger passer jo ikke alle, og konkurransen innen A4-løsningene er visst beinhard :ermm:

Endret av truud2
Lenke til kommentar

Er det den ekstra 4 pins CPu kontakten dere snakker om, såkalt ATX 12V? Den er jo da standard på de aller aller fleste PSUer i dag. Det har ikke noe med om det er 20 eller 24 pins til hk.

 

Den har jo vært et nødvendig onde på på de fleste hk for å greie å fore cpu med strøm de senere år.......

 

Synd du er så uheldig at du ikke får skrudd selv. Men, enda godt du vet hva hardware du vil ha og trenger, så du ikke kjøper katta i sekken :)

Å sette sammen selve maskinen er jo ikke noe problem å gjøre for deg uansett om du ikke bor for langt unna.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar
Er det den ekstra 4 pins CPu kontakten dere snakker om, såkalt ATX 12V? Den er jo da standard på de aller aller fleste PSUer i dag. Det har ikke noe med om det er 20 eller 24 pins til hk.

 

Den har jo vært et nødvendig onde på på de fleste hk for å greie å fore cpu med strøm de senere år.......

 

Synd du er så uheldig at du ikke får skrudd selv. Men, enda godt du vet hva hardware du vil ha og trenger, så du ikke kjøper katta i sekken :)

Å sette sammen selve maskinen er jo ikke noe problem å gjøre for deg uansett om du ikke bor for langt unna.

8499997[/snapback]

 

Takker for tilbudet sesteen! :thumbup:

Jeg bor ute på Nesodden og det er omtrent, ekvivalent med Kola-halvøya for mange, vet jeg. Så du angrer nok på montasjetilbudet? :)

Jeg hadde gått å håpet på kanskje å få naboen til å skru sammen maskinen for meg, da jeg vet han mekker litt på sin egen. Hyggelig kar, men han er nok ikke akkurat noen racer på området komponentkompatibilitet o.l., og det er jo forskjell på å bygge en ny maskin fra scratch og det å bytte ut en disk, eller sette inn et lydkort i en fungerende PC. Bl.a. er det jo viktig å få klarlagt alle nødvendige rammer, kabler, kontakter og braketter og skruer, som må bestilles sammen med disker og kort, for å slippe flere forsendelser og mer porto/fraktkostnader,enn nødvendig. For av praktiske årsaker, må jeg nesten bestille det levert på døra.

 

Men, akkurat i øyeblikket er kona og jeg nede i midtøsten på besøk hos den eldste datteren, som er gift her nede og bor i en liten by mellom Tel Aviv og Jerusalem og vi reiser først hjem på onsdag 2/5. Skal bli godt å slippe varmen og få litt norsk vår. Jeg vil nok først bestille komponentene når jeg er hjemme, og er klar til å motta dem fra 3. mai og utover. Hva skal du ha for jobben, om du fremdeles er interessert?

Endret av truud2
Lenke til kommentar
Det ble nok litt vell langt unna det ja :( Jaja, du finner nok alltids noen i nærheten som kan klæsje den sammen :)

8507872[/snapback]

Jada, jeg tror det finnes noen IT-konsulenter i området, så jeg får høre med dem, hva de skal ha for en slik jobb :roll:

Lenke til kommentar

Kan varmt anbefale http://www.pc-express.no som leverandør. De hjelper deg med å finne hardware som spiller sammen, og bygger PCen for deg for en hyggelig pris. Tror også at du får en ganske fin garanti på hele pakka :)

 

De holder til i nærheten av Tveita, Oslo...

 

De skaffer også som regel ting som ikke står på web siten deres...

 

Vi bruker bl.a pc-express som leverandør på jobben og er meget fornøyd!

Lenke til kommentar

Dette er ikke ment slemt men:

truud2: Har du noen som helst greie på hva du driver med eller har du bare funnet noen komponenter som ser fine ut?

Fordi på meg ser du ut som det er mye vås ålite konstruktivt i denne posten. Tenkte bare sette opp et lite forslag til hva jeg ville kjøpt.

 

-Core 2 duo E6300 (eventuelt e6600 hvis du vil bruke mere penger)

-Asus P5B hovedkort

-2gb av det billigste pc5300 minnet du finner. (eventuelt 4 hvis du vil bruke mer penger)

-1 dvd brenner (bare den billigste hvis du ikke har noen spesielle krav)

-et geforce 7100gs hvis du ikke skal spille eller et 8800gts 320mb hvis du skal spille.

-Kabinettet kan du gjøre som du vil med.

-Mist 500w psuen (for all del dropp den du har satt opp.)

-harddisk etter ønske, jeg foretrekker seagate.

-Kjøp en ny cpu vifte hvis du synes den boxed vifta bråker for mye.

 

Pr dags dato gir Intel mest for pengene, det er derfor jeg har satt opp et intel oppsett.

 

Håper du ble litt klokere :)

 

Ja og foresten: kjøp alt fra samme nettbutikk og få de til å sette det sammen for deg. Billig og bra :)

 

Igjen ikke ta dette slemt.

Endret av Tobbi
Lenke til kommentar

Altså, dt er ein grunn til at han spør da :-) forresten, greit oppsett dt dere, men tror han vil gå for E6600 og DDR2-6400 RAM, utifra valgene tidligere i posten. Er vel kanskje dt som gir mest for penga og. Men under valg av hdd, kabinett og cdrom/brenner er eg enig med dg. Men gå for Seagate eller WD på hdd, truud2

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Altså, dt er ein grunn til at han spør da :-) forresten, greit oppsett dt dere, men tror han vil gå for E6600 og DDR2-6400 RAM, utifra valgene tidligere i posten. Er vel kanskje dt som gir mest for penga og. Men under valg av hdd, kabinett og cdrom/brenner er eg enig med dg. Men gå for Seagate eller WD på hdd, truud2

8516934[/snapback]

 

Takk for rådene, zaltmann. Jeg sendte komponentlisten min til et antall forskjellige onlineforhandlere og spurte om de kunne levere dem og gi meg et samletilbud. Amentio svarte bare at prisene deres står i prislisten, så dem avskrev jeg i første runde. Fra NetShop derimot, fikk jeg tilbud både om leveranse av samtlige komponenter, og dessuten tilbud om, at de kunne påta seg å sette maskinen sammen, og teste den, før leveranse, så der slo jeg til umiddelbart. Nå har jeg ikke fått maskinen ennå, så jeg vet ikke hvordan maskinen fungerer, men må si at i forhold til konkurrentene, så var NetShop uhyre serviceminded og ga meg dessuten et totaltilbud, som falt innenfor totalsummen av komponentprisene jeg hadde funnet på prisguiden (!) (men, med et tillegg for montasje og test, selvfølgelig), så om maskinen også er satt ordentlig sammen, vil jeg virkelig anbefale dem! :thumbup::yes:

Endret av truud2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Maskinen er nå mottatt fra NetShop, og jeg er meget fornøyd, både med maskinen og NetShop, bortsett fra at de glemte å installere intern diskettstasjon, som bestilt. Maskinen er tilnærmet fullstendig lydløs og en utrolig behagelig avveksling fra det gamle treskeverket mitt, som bråkte, som en jumbojet under take-off. Også hyggelig å kunne fastslå at det lydisolerte NoiseControl Fulltower NC2322-kabinettet og de lyddempede hoved-og-grafikkortene fra ASUS i tillegg til LC Power 550W Silent Giant powerenheten, holder hva som ble lovet i reklamen om å være stillegående. Vista 64 og 22" bredformat Samsung flatskjerm, lynsnar boot up og øyeblikkelig generell respons, overstiger også hva jeg hadde ventet og er vant til. Så jeg er veldig fornøyd! :yes:

Endret av truud2
Lenke til kommentar
Hva er temperaturen i systemet?

8907400[/snapback]

 

45.9º C i øyeblikket iflg. sunbeam kontrollpanelet (SBSP1BB Sunbeam 20-in-1 Superior Panel):

img_-1792582007_0_Big_3.jpg

 

Men, jeg vet faktisk ikke hvor målepunktet er, men det er vel vanligvis hovedkortet?

ASUS probe hadde nok vært en mer pålitelig kilde, men den liker foreløpig ikke Vista 64-bits

Endret av truud2
Lenke til kommentar

Godt å høre at Netshop fortsatt har god service. (Får man fortsatt Lion til alle bestillinger? :) )

 

Eneste jeg har vært borti med samme service er Flexi-data i Bergen, som dessverre har fortlatt oss.

 

Du fikk også et pristilbud som falt innenfor prisen fra prisguiden? Høres veldig fornuftig ut. Har aldri handlet på Amentino, nettopp på grunn av kjipe svar i mails. Som du fikk.

Lenke til kommentar
Godt å høre at Netshop fortsatt har god service. (Får man fortsatt Lion til alle bestillinger? :) )

 

Eneste jeg har vært borti med samme service er Flexi-data i Bergen, som dessverre har fortlatt oss.

 

Du fikk også et pristilbud som falt innenfor prisen fra prisguiden? Høres veldig fornuftig ut. Har aldri handlet på Amentino, nettopp på grunn av kjipe svar i mails. Som du fikk.

8910780[/snapback]

jeg har for ikke så lenge siden bestilt pc på netshop, de satt den sammen og den funker enormt bra! Er utrolig fornøyd med servicen og. Jeg fikk en pakke "Smarties" drops :love:

Jeg fikk pc'n 3. dagen etter bestilling! :D 1.dag:bygget og testet, sendt inn til postkontor, 2.dag:sendt til omlastingsterminalen i Bergen, 3.dag: ankommet postkontor i "bla bla bla" :cool:

Lenke til kommentar
Godt å høre at Netshop fortsatt har god service. (Får man fortsatt Lion til alle bestillinger? :) )

 

Eneste jeg har vært borti med samme service er Flexi-data i Bergen, som dessverre har fortlatt oss.

 

Du fikk også et pristilbud som falt innenfor prisen fra prisguiden? Høres veldig fornuftig ut. Har aldri handlet på Amentino, nettopp på grunn av kjipe svar i mails. Som du fikk.

8910780[/snapback]

Jeg vet ikke hva Lion er, men jeg fikk ihvertfall drops! :p

 

Forsøkte å gi dem ros og full score (6) i WEBSHOPGUIDEN her på hw.no, men postingen min dukket aldri opp i guiden, og rankingen deres forble den samme, så enten har jeg bommet igjen, eller så funker ikke tilbakemeldingsprosessen i WEBSHOPGUIDEN (?) :dontgetit:

Endret av truud2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...