Gå til innhold

Foto student trenger hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg skal starte på folkehøgskole til neste år, på en foto linje hvor vi blandt annet skal reise til Afrika og Asia. Det er krav om digitalt speilrefleks kamera.

 

Om du kan kalles student, når du går på folkehøgskole eller ikke vett ikke jeg. Men lommeboken min er hvertfall ikke noen større enn en students. Så jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg å finne rett kamera.

 

Har et canon ixus vanlig kamera far før og er strålende fornøyd med det. Men når det gjelder speilrefleks anner jeg ikke hva som er bra. Men jeg vil ikke ha det billigeste som finns for tross alt håper jeg å ta noen flotte bilder i løp av året. Men jeg har heller ikke pengene til det beste som finns.

 

Max sum er 8000, men håper på å få det rundt 6000. Kommer til å kjøpe det på mpx, da vi får 10% rabatt der.

 

Så alle kamera dyktige folk der ut, hjelp meg... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne tråden åpner vel for en diskusjon som har vært tatt en del ganger tidligere her på forumet, men på mpx får du Sony A100 med kit til 4995,- . Får du 10% på dette er du nede i 4500,- Og det burde være ett bra kjøp. Legger du til en 70-210mm beercan så er du oppe i ca 6000,- kroner

 

Du finner også en 50mm f1,7 for under en tusenlapp.

 

Da burde da ha nok å leke med en periode.

Lenke til kommentar
Denne tråden åpner vel for en diskusjon som har vært tatt en del ganger tidligere her på forumet, men på mpx får du Sony A100 med kit til 4995,- . Får du 10% på dette er du nede i 4500,-  Og det burde være ett bra kjøp. Legger du til en 70-210mm beercan så er du oppe i ca 6000,- kroner

 

Du finner også en 50mm f1,7 for under en tusenlapp.

 

Da burde da ha nok å leke med en periode.

8482922[/snapback]

 

 

best-buy har A100 til 3990,- uten objektiv. kitobjektivet bør det være mulig å få brukt for ca 500,-

 

beercan er litt stor og tung men veldig bra, denne får du for +/- 1500,-, avhengig av tilstand.

 

50mm f1,7 ligger på +/- 1000,- avhengig av stand

28mm f2,8 ligger på 1000,- - 1500,-

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=69824

 

EOS 400D, til 6000 er vel bra? Med tanke på at jeg er ny begynner innen speilrefleks, og først og fremst ser etter god bildekvalitet?

 

Jeg kan nemlig få et objektiv hos en i familien, men da må det være canon kamera. Så bør jeg gå for dette eller er det andre Canon kamerar som er bedre? Og er 400D vert de ekstra slantene?

Lenke til kommentar
Afrika = Zoom

8674192[/snapback]

 

10-22mm?

8674260[/snapback]

 

Jeg tror nok kd82 snakker om tele.

 

Hvilke obejktiv skal du få? Om det er et som er dass vil det ikke gjøre noe nyttig allikevell, så jeg ville sett på D70s + 18-70mm, evt. noe annet merke. Canon tror jeg ikke har så god kitpakke, men dte er større sjangs for å finne nor brukt der.

Lenke til kommentar

Standardsvaret ser jo ut til å være, legg en stor andel av kjøpesummen i objektivet.

 

Dessuten: Afrika = Zoom med bildestabilisator! :)

 

Kanskje en Nikon D40x (som skal ha svært god bildekvalitet til å være et billig kamera, og allikevel greie fotomuligheter!) og Nikkor 55-200mm VR? Burde være en bra pakke, men bittelitt over 8000, kanskje.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar

Opp til 8000 kroner:

 

*Canon EOS 400D med kitobjektivet 18-55 + Tamron 55-200. Halvgode objektiver, så anbefaler heller et av de under.

 

*Canon EOS 350D med Tamron 17-50/2,8 (langt bedre enn Sigma 17-70 som en foreslår).

 

*Pentax K100D med 18-55 og en telezoom.

 

*Nikon D40 med kitobjektivet 18-55 (fikk mye skryt i en seriøs test nylig... tror det var i Fotografi eller Foto) pluss Nikon 55-200 (evt. versjonen med VR).

 

*Nikon D70s med 18-70 (godt og solid objektiv) og Nikon 55-200 (evt. VR).

 

*Sony Alpha 100 med 18-70 og en telezoom.

 

Gode kamera alle sammen, men kjøp kameraene i en butikk om mulig. Da får du holdt de først... det kan være en avgjørende faktor.

 

Personlig ville jeg valgt D70s eller 350D, du får disse til en meget god pris da det er en utgående/eldre modell. Men som sagt... det viktigste er å holde kameraene, og at man føler seg komfortabel med valget.

 

Vil du på død og liv ha en nyere modell, ville jeg valgt Pentax K100D. Hakket over konkurrentene på en del områder.

Lenke til kommentar

Syns ikke det er så rart at det er krav om SLR kamera, det er jo tross alt en fotolinje på en folkehøyskole :roll:

 

Jeg vil si at du forsøker å ta i de forskjellige kameaene som er innenfor prisomerådet du skal ha kamera i, har du store hender kan det hende det er utelukket å kjøpe et lite canonkamera.

 

Om du skal ta bilder med tele bør du også ha ett stativ, da det er vedig vanskelig å få et godt utsnitt med 200-300mm :)

Endret av Snobjorn
Lenke til kommentar

Denne kan være interessant. Olympus E-410 med både normalzoom og telezoom.

 

Hvorfor?

 

1. Støvfjernemekanismen funker bra. Når du skal reise lenge, så er det kjekt å slippe å bry seg om støv på sensoren.

2. Det er lite og nett. Greit når man reiser, ikkesant?

3. Olympus=bra farger på JPEG'ene.

4. Live view på skjermen gir et par ekstra muligheter - og bedre øyekontakt mens man tar bilder av folk etc.

 

Minus-siden: (la oss ikke skuffe støvet under teppet):

Four-thirds-søkere er stort sett litt mørke og små.

Four-thirds-kamera har stort sett litt dårlig ytelse på ISO800 og oppover.

 

Et kamera å vurdere? Evt kan du velge noe virkelig robust á la D70s. Kjøper du brukt D70s får du også råd til litt skikkelig optikk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...