Gå til innhold

Treg explorer ved store zip filer.


Anbefalte innlegg

Jeg har en stund slitt med en maskin som stadig vekk har tilsynelatende umotiverte forsinkelser. Hvis jeg åpnet explorer ( 'min datamaskin'->'utforsk' ) og klikket på 'mine dokumenter' tok det opp til 7 sekunder før noe skjedde. Andre operasjoner(starte outlook) hadde også tilsvarende ubegripelige forsinkelser.

 

Etter mye søking på nett fant jeg til slutt ut at windows går helt til bunns i en filstruktur når du feks. klikker på 'mine dokumenter'. 30GB fordelt på 10000 filer er jo litt men etter sammenligning med andre maskiner måtte jeg forkaste 'for mange filer'-teorien. Helt til en kollega foreslo at windows kanskje sjekket innholdet i zip filer også. Det måtte sjekkes og viste seg å stemme.

 

Synderen var en zip-fil på 500MB med 10000+ filer(og like mange kataloger?). Etter at jeg slettet den fikk jeg en helt ny maskin.

(et nyttig tips til andre med samme problemet ;) )

 

 

 

Jeg bruker ikke filen til daglig så nå ligger den på en ekstern harddisk uten å forstyrre men jeg skulle likt å finne en måte å instruere windows til *ikke* å sjekke innholdet i zip-filer før jeg faktisk går inn i den aktuelle fila. Noen tips?

 

 

Edit: Jeg kjører norsk winxp med sp2. Nesten helt nyinstallert ;)

Innlegg 666 :devil:

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke 100% på at det funker men prøv dette:

 

Start>Kjør

 

services.msc

 

Scroll ned til "Indexing Services" og slå av denne.

 

Restart.

 

Se om det har noen effekt.

Hvis ikke, reverserer du bare prosessen over.

 

Plan B:

Lag en mappe på harddisken din som du bruker til sinnsykt store filer, eventuelt en egen partisjon.

Lenke til kommentar

Dessuten tror jeg ikke problemet er *størrelsen* på zip-fila, jeg tror heller det er antallet filer og kataloger den inneholder. Ut fra det jeg vet nå vil jeg ikke bli særlig overrasket hvis maskinen blir kjappere hvis jeg har innholdet utpakket istedetfor nedpakket. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...