Gå til innhold

Kasseroller som kan koke grønnsaker uten vann?


Anbefalte innlegg

I dag på jobb, eller på utplasering så hørte jeg ansatt i bedriften fortelle om at noen har kjenner har kjøpt kasseroller som var laget av kirurgiskstål og hadde (sitat) "sju lags ettellerannet". Der etter fortalte han at de kasserollene kunne få vann til å koke på 82 (eller 87) grader. Jaja tenkte jeg, de er sikkert en lukket atmosfære med undertrykk, men vist nok var det ikke det. Der etter fortalte han at man kunne _koke_ grønnsaker uten vann.

 

Selfølgelig måtte jeg spørre søstra mi om hun hadde hørt om noe slik, og joda. Det viste seg at hun hadde hørt om det, og kunne fortelle stort sett det samme som han på jobb.

Men saken er at det etter all sansynlighet er noe pyramide spill greier, og spørsmålet mitt er om alt dette faktisk er mulig. For meg høres det ganske rart ut at man kan koke grønnsaker uten vann, og få vann til å koke langt under kokepunktet uten noe "hokkus pokkus".

 

Det er vel ikke noen som har sett disse kaserollene i aksjon? Og kan forklare noe.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vann koker ved hundre grader dersom trykket er en atmosfære. Og å få det til å koke ved lavere temperatur er meningsløst, da koketiden på det man koker bare vil bli lengre. Og skal man ha lavere temperatur så er det ikke nødvendig å koke. Vann som ikke koker på 100 grader pga høyere trykk gjør maten ferdig like fort som vann som koker på 100 grader. Dermed er det mer interessant å koke ved høyere temperatur for å korte ned koketiden.

 

Å få grønsaker til å 'koke' uten vann kan man gjøre ved å overføre energi på andre måter. For eksempel ved mikrobølger.

 

Dette vet jeg ikke, jeg bare regner med det er slik; men årsaken til at man koker med vann er for å få gjevn temperatur, unngå at man svir det man koker og fordi vann har gode varmeledningsegenskaper (vann på 60 grader er VONDT! Luft på 60 grader er tålelig i en periode. Eller: Hiv vann på ovnen i en badstu. Temperaturen synker, selv om det føles som om den stiger.)

 

Grunnen til at vi har varmluftsovner er at luft i bevegelse overfører varme mer effektivt enn stillestående luft. Derfor blir mat fortere ferdig i varmluftsovn enn i vanlig stekeovn hvor strålingsvarmen fra elementene har relativt mer å si.

 

Så i en tom gryte uten vann eller annet fiksfakseri så er det beste man kan håpe på å få veldig gjevn varme i hele gryta, og dermed gjevn strålingsvarme mot grønnsakene samtidig som lufta holder gjevn temperatur rundt dem.

 

Men man vil ha det problemet at dersom man har mye grønnsaker, så vil grønnsakene som ligger mellom andre grønnsaker bli saktere kokt enn resten.

 

Konklusjonen: I call bullshit!

Lenke til kommentar
Har du noe link til firmaet som kommer med disse løftene?

8476207[/snapback]

Desverre. Dette er kun ting jeg har hørt prat om, og jeg er vist ikke den eneste.

Her blir det jeg skrev om beskrevet. Det ser ut som "saken" er løst. Mye lureri og ilusjoner ute å går.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...